Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 25.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC:

Kisgazdapárti nézeteltérések

"Budapestről Sally Ackroyd arról tudósít, hogy a Független Kisgazdapárt vezetésében komoly nézeteltérések merültek fel. A párt vezetője bejelentette, hogy négy tagot, köztük a párt politikai bizottságának két tagját kizárták, amiért szembeszálltak a párt politikájával. Az említett négy személy azonban visszautasította a kizárást, mondván, hogy a döntés érvénytelen. - A pártvezetőség szerint a négy párttag - Bába Iván, Légrádi Tibor, Ravasz Károly és Jezsó István - figyelmen kívül hagyta a politikai bizottság határozatait, és a párt politikájával ellentétes tevékenységet folytatott. A Kisgazdapárt politikai bizottságának tegnapi ülésén zárták ki őket. Heten a kizárás mellett, öten ellene szavaztak és ketten tartózkodtak a szavazástól."

Munkás-szolidaritás "89

(Zsillé Zoltán)
München, 1989. február 25. (SZER, A munka világa) - A munka világa
e heti első adásidejének napján, szombaton ül össze Budapesten a
Jurta Színházban az a Munkás-szolidaritás "89 elnevezésű
konferencia, melyet 1988 októberében a Fiatal Demokraták
Szövetségének - a Fideszből azóta kivált és önállósult -
Munkáscsoportja kezdeményezett.
    
    A konferencia szervezői azokhoz a dolgozó rétegekhez, munkásokhoz
és munkásfiatalokhoz fordulnak, azokat kívánják mozgósítani, akiket
az elmúlt mozgalmas időszak a reformokért, a demokráciáért
folytatott küzdelem eseményei - úgy tűnhet - a legkevésbé
érintettek: a jórészt hallgató többséghez.
    
    Egyetérthetünk azonban a szervezőkkel, akik abból indulnak ki, hogy
ez hallgatás nem közönyt jelent, hanem azoknak a józanságát, akik a
legtöbbet áldozták Magyarországon a demokráciáért és a
szabadságért, akik a legtöbbet vesztettek, és akik épp ezért nem
elégszenek meg szóbeli eredményekkel, retorikai fordulatokkal, akik
nem kérnek az olyan szocialista reformokból melyek a harmadik világ
szintjére süllyesztik az országot, nyomorba döntik a lakosságot,
miközben a banánköztársaságok naplopó elitjéhez hasonló
kiváltságokat tartanak fenn a pártoligarchia számára.
    
    A szolidaritási munkáskonferencia, mely a maga nemében az első
ilyen jellegű rendezvény Magyarországon, adásunk ismétlésének
idején már lezajlott. Az ott történtek részletes ismertetésére
természetesen visszatérünk, most egyelőre azt a röplapot olvassuk
fel, amely sok tízezer példányban a konferencián való részvételre
szólította fel a címzetteket, munkásokat, munkásfiatalokat.
    
    - "Hazánkban a hatalom neve 32 év óta Magyar Szocialista
Munkáspárt. Nevünket zászlajukra tűzve tették tönkre hazánkat.
    
    Ma már mindenki számára világos, hogy az uralmon lévő párt vezetői
elszakadtak tőlünk, egyszerű munkásoktól.
    
    Akik azt állították, azt állítják: a mi felhatalmazásunkból
irányítják az országot - könnyedén, lelkiismeretfurdalás nélkül
fecsérelték el munkánk eredményét. Városban, falun, ahol élsz, a
gyárban, üzemben, ahol dolgozol, Te is láthatod a rossz politikai
vezetés következményeit. Nincs becsülete a munkásnak és nincs
értéke az elvégzett munkának. Az életszínvonal egyre süllyed,
tisztességes munkával megkeresett bérünk egyre kevesebbet ér.
    
    Joggal vetődik fel a kérdés: kié az ország? - a miénk a dolgozóké,
vagy a vezetőké és a pártfunkcionáriusoké? Nem várhatjuk senkitől,
hogy képviseljen bennünket a hatalommal szemben, nekünk magunknak
kell megtennünk azt! Ki képviseljen bennünket? Hozzunk létre
független munkás-szakszervezeteket! Kié a gyár? Követeljük a valódi
munkásönkormányzatok, munkástanácsok felállítását! Kinek adják el a
gyárakat? Követeljük a termelőeszközök, gyárépületek, gépek,
anyagok felértékelését, és ennek megfelelő értékű térítésmentes
munkásrészvények kibocsátását, hogy valóban tulajdonosai lehessünk
gyárainknak, üzemeinknek. A mi zsebünkből húzzák ki a pénzt!
    
    Követeljük az átfogó bérreformot, az állami költségvetés
felülvizsgálatát. Tudunk-e dolgozni holnap is? Követeljük a
munkanélküliek védelmét, a munkanélküliség problémájának
megoldását. Politizálhatunk-e félelem nélkül? Követeljük egy
valóban demokratikus párttörvény és választójogi törvény mielőbbi
megalkotását, hogy - független pártokba tömörülve - mi is
kifejezhessük akaratunkat.
    
    1989. február 25-ikén 9 órára a Jurta Színházba, (Népliget),
országos munkáskonferenciát hívunk össze. Gyertek s beszéljetek,
szerveződjetek! Alakítsatok független munkáscsoportokat! Minden
fórumon szervezetten lépjetek fel érdekeitek védelmében!
    
    Munkás-szolidaritás.
    
    Budapest, 1989 január 12-ikén a Munkás-szolidaritás "89 konferencia
szervezői. Levélcím: Vajasné Horváth Ilona, 1171. Budapest, Földeák
út 20. Telefon: Bartók Gyula 698-968 - esténként."
- A munkáskonferencia napirendjén is szereplő téma az a két
törvénytervezet, amelyet a parlament március 8-iki ülésén akarnak
keresztülhajszolni és elfogadtatni még ezzel az Országgyűléssel,
amely nem a nép képviselete.
    
    A sztrájktörvény és a Munka Törvénykönyve módosítása azoknak a
törvénytervezeteknek a sorába illeszkedik, amelyek tovább
csorbítják a szabadságjogokat olyan területeken, melyeket eddig
azért nem szabályozott a diktatúra tilalmaival, mert úgy gondolta,
hogy elégséges a rendőrállam fenyegetése, amely elriasztja a
polgárokat jogaik gyakorlásától.
    
    Forgács Páltól, a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete
országos választmányi tagjától azt kérdeztem, hogy mi a független
szakszervezetek álláspontja ebben a kérdésben, és hogy áll az a
küzdelem, amelyet a tervezett törvények elfogadása ellen Ők
kezdeményeztek.
    
    - A Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete már hetekkel
ezelőtt kampányt kezdett annak érdekében, hogy a sztrájktörvény és
a
Munka Törvénykönyve módosításával kapcsolatban együttműködést
alakítson ki a többi független demokratikus szakszervezettel,
valamint egyéb politikai, társadalmi szervezetekkel.
    
    Ez a kezdeményezés végülis nyolc szakszervezet és nyolc társadalmi-
politikai szervezet együttműködéséhez vezetett. Hangsúlyoznám, hogy
a nyolc szakszervezet közül kettő a SZOT keretén belül működik:
egyik TUDOSZ, a másik pedig a Filmművészek és Alkalmazottak
Szakszervezete.
    
    A politikai-társadalmi szervezetek között pedig lényegében az
MSZMP-on kívül szinte Valamennyi irányzat: a Demokrata Fórum, a
Szabad Demokraták Szövetsége, szociáldemokraták, kisgazdák egyaránt
megtalálhatók.
    
    Ez azt jelenti, hogy a bős-nagymarosi vízlépcső elleni általános
társadalmi tiltakozáshoz hasonló, rendkívül széles front alakult ki
a tervezett sztrájktörvény elfogadása ellen.
    
    Tudni kell, hogy a szokásos módon kívánták ezt a törvénytervezetet
keresztülhajszolni a parlamenten: nem volt semmilyen - formális -
társadalmi vita sem, hanem egyszerűen az történt, hogy az Állami
Bér- és Munkaügyi Hivatal a SZOT elnökségével folytatott
tárgyalást, és az ő megállapodásukat tekintették a társadalmi
vitának. Az országgyűlési képviselők a törvénytervezetet néhány
napja kapták kézhez, anélkül hogy alkalmuk lett volna az
ellenvéleményekről bármilyen információt kapniuk.
    
    Tehát pontosan az történt, mint az elmúlt években: hogy ilyen
alapvetően fontos törvénytervezetet, mint például a
sztrájktörvényt, nem a különböző nézetek megismertetése,
ütköztetése után terjesztik az Országgyűlés elé -, hanem egyszerűen
abból a fikcióból kiindulva, hogy a SZOT elnöksége hivatott
képviselője a négy és félmillió szervezett dolgozónak, tehát ha
velük megállapodnak, az lényegében a társadalomnak a hozzájárulását
illeti.
    
    Nekünk sikerült ezzel az akcióval ezt a tervet meghiúsítanunk. Most
már a közvélemény részben a sajtón keresztül, részben pedig
különböző gyűlések alkalmával megismerkedhetett a mi
állásfoglalásunkkal, és így a képviselők egy része is - különösen a
független képviselők - kaptak tőlünk olyan információt (sőt első
ízben meghívtak a független képviselők tanácskozására is), ahol
alkalmunk nyílik arra, hogy ismertessük a mi állásfoglalásunkat a
készülő törvénytervezetekkel kapcsolatban.
    
    - Arra kérlek, hogy foglald össze a független szakszervezetek
álláspontjának lényegét.
    
    - A független demokratikus szakszervezetek elsősorban a
sztrájktörvénnyel kapcsolatban jelentették be határozott
tiltakozásukat. Úgy tekintik, hogy ez a törvénytervezet
egyértelműen egy alapvető munkavállalói jognak, a szakszervezeti
szabadságjogok egyik legfontosabbikának a korlátozását célozza.
    
    Köztudott ma már, hogy a szakszervezeti szabadságjogok viszont az
egyetemes emberi jogok részét képezik. Tehát lényegében itt az
alapvető emberi jognak a korlátozásáról van szó.
    
    Ez a törvénytervezet ugyan a módosított formájában bizonyos
engedményeket már tartalmaz, (különösen egy alternatív lehetőséget
a szolidaritási sztrájkra), de változatlanul a törvénytervezet
tiltaná a dolgozók gazdasági, szociális követeléseiért történő
sztrájkot, amennyiben az nem a munkaviszonnyal közvetlenül van
kapcsolatban.
    
    Ez gyakorlatban azt jelenti például, hogy a sztrájktörvény lehetővé
tesz egy munkahelyen belüli ötszázalékos béremelésért folytatott
sztrájkot, de megtiltja a sztrájknak minden formáját, ha a kormány
20 százalékos, vagy ennél nagyobb áremeléseket rendel el. Tehát
lényegében illuzórikussá válnának azok az eredmények, amelyeket a
munkahelyen belül el lehet érni, ha ugyanakkor a kormány
gazdaságpolitikájával, szociális politikájával szemben a sztrájk
tilos.
    
    Itt föl kell hívnunk a figyelmet arra, hogy amire a törvénytervezet
hivatkozik, (hogy bizonyos nemzetközi tapasztalatok a sztrájkjog
korlátozását lehetővé teszik); valóban vannak ilyen törvények, de a
parlament elé kerülő törvénytervezet az egyértelműen a negatív
rendezési elveket próbálta összegyűjteni, és végül egy egyértelműen
restriktív tervezet, alapvető jogokat sértő tervezet kerül az
Országgyűlés elé.
    
    Na most külön hangsúlyozni kell, hogy ez a törvénytervezet
lényegében megcáfolja a kormánynak és a párt vezetőinek azokat a
gyakran hangoztatott szándékait, amelyek a társadalmi kiegyezés, a
konszenzus, a megállapodásoknak a szükségességét hangsúlyozzák. Ez
a törvénytervezet egyértelműen konfrontációs jellegű.
    
    Jelenleg Magyarországon nincs semmi olyan jogszabály, amely tiltaná
a sztrájkot. Ezzel szemben - azáltal, hogy Magyarország
csatlakozott a 87-ik számú nemzetközi munkaügyi egyezményhez -
lényegében a sztrájkjog pillanatnyilag nem korlátozott
Magyarországon. Ez a mostani törvénytervezet lenne az első.
    
    A Lengyelországban 1982-ben bevezetett sztrájk-korlátozás, - tiltás
mellett -, 7 évvel a sztrájkot tiltó, korlátozó rendeletek után -,
ma Lengyelországban több sztrájk van talán, mint régebben.
    
    Lengyelország gazdasági helyzete csak romlott, és végül a kormány -
mint köztudott - most kényszerül, hogy megegyezzen a
Szolidaritással, és fölfüggessze azokat a jogszabályokat, amelyek a
Szolidaritás működését és a sztrájkoknak a törvényes tiltását
eredményezték.
    
    Nagyon lényeges szempont, (ami, itt a mi számunkra különösen
elgondolkodtató), hogy ennek az egész sztrájktörvénynek a parlament
elé vitele, nemcsak a társadalom teljes kizárásával történt volna,
ha mi időben nem emelünk szót, hanem tulajdonképpen egy ilyen
visszarendeződési tendenciának a részét képezheti.
    
    Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a különböző
munkabeszüntetések, sztrájkok zöme a mostani készülő
törvénytervezet fogalmai szerint tilos lennel
- Ma a kormány abból a feltevésből indul ki, hogy a sztrájk
veszélyezteti a társadalom normális működését -, tehát mintegy
egyenlőségjelet tesznek a sztrájk és a társadalmi robbanás között.
    
    Ezt lényegében a SZOT is elfogadja. Így van-e ez?
    
    - A sztrájk, az a munkavállalók tiltakozásának egy fegyelmezett,
szinte mondhatnám: méltóságteljes formája. A sztrájk nem azonos sem
a rombolással, sem az anarchiával, hanem éppen ellenkezőleg: a
sztrájknak a tiltása vezethet az indulatok elszabadulásához, és
olyan eseményekhez, amelyeket a kormány is, a társadalom is el
szeretne kerülni.
    
    A legfőbb hibája a jogkorlátozás mellett az egész
sztrájktörvénynek, hogy nem azzal törődik, és nem azt célozza, hogy
megelőzze a sztrájkokat - (tehát egy olyan mechanizmust hozzon
létre, amely tárgyalásos úton, konfrontáció nélkül tudja a
feszültségeket rendezni), hanem egyértelműen a tiltáshoz, a
szankciókhoz fordul.
    
    - A TDDSZ felhívást bocsátott ki a készülő sztrájktörvénnyel
kapcsolatban. Hogyan fogjátok fel ti a munkavállalóknak ezt a
klasszikus harci eszközét?
    
    - A mi felhívásunk lényege a sztrájk szükségtelenné tételében, nem
a lehetetlenné tételében foglalja össze állásfoglalásunkat. Nem
azért ellenezzük a törvénytervezetet, mert minden áron sztrájkolni
szeretnénk - ellenkezőleg! Tudjuk, hogy tiltásokkal nem lehet
megelőzni a sztrájkokat.
    
    Ez csak a vadsztrájkok elszaporodásához, az elkeseredés, a
kiszolgáltatottság érzésének növekedéséhez, az indulatok
elszabadulásához -, és így a mindannyiunk által elkerülendőnek
tartott robbanásveszélynek fokozásához vezethet.
    
    Meggyőződésünk, hogy a sztrájkjog korlátozása csak akadályozza a
megegyezéses politika feltétételeinek kialakulását, és alapvetően
ellentétes a kormány, a párt által annyiszor hangoztatott
demokratizálási folyamattal. Ezért javasoljuk a sztrájkok
megelőzésének egy kompromisszumos módját: azt, hogy együtt
dolgozzuk ki az egyenrangú gazdasági partnerek megegyezésein
alapuló politikai, jogi, intézményi feltételeket.
    
    Hangsúlyoznunk kell, hogy a jelenlegi formájában ez a
sztrájktörvény nemcsak súlyosan érinti a munkavállalók, a dolgozók
egyik alapvető jogát: azt a jogot, amelyért elődeink, a Szabad
Szakszervezetek évtizedekig folytattak áldozatos harcot -, hanem
egyben ellentétes azokkal a nemzetközi kötelezettségvállalásokkal
is, amelyeket Magyarország éppen nemzetközi munkaügyi
egyezményekben, (bár a nyilvánosság kizárásával történt 1957-ben)
mégis a restauráció során az Elnöki Tanács által ratifikált.
    
    Ennek súlyos nemzetközi következményei lehetnek. Itt kell
megemlítenem, hogy a velünk baráti kapcsolatban lévő nyugat-
európai, észak-amerikai szakszervezetek egész sora biztosított
bennünket már szolidaritásáról a sztrájktörvény elleni akciónkban.
    
    A Szabad Szakszervezetek Nemzetközi Szövetsége, a Munka
Világszövetsége üzenetben közölte velünk, hogy a legmesszebbmenőén
támogatja azokat a törekvéseket, amely a szakszervezeti
szabadságjogok korlátozása ellen, a sztrájkjognak a tiltása vagy
korlátozása ellen irányulnak.
    
    Éppen ma kaptunk táviratot a lengyel Szolidaritástól. A lengyel
Szolidaritás is kifejezésre juttatja, hogy teljes egészében osztja
a mi nézeteinket és velünk szolidáris -, ahogy mi is szolidárisak
voltunk velük mindig a törvényes elismertetésükért, a jogos
követeléseikért folytatott harcukban.
    
    Tehát van ennek a kérdésnek egy nemzetközi dimenziója is. Nem
fölmérhető, hogy milyen károk érhetnék Magyarországot, ha a
külföldi szakszervezetek szembefordulnának a törvény
keresztülhajszolása után nemzetközi fórumokon a magyar
állásponttal. Máris történt ilyen érdeklődés, és tudom azt, hogy a
nagy befolyású külföldi szakszervezetek, amelyek rokonszenvvel
kísérik a magyar reformfolyamatokat, (különösen nagy rokonszenvvel
kísérték a független demokratikus szakszervezetek megalakulását
hazánkban), most ha ilyen egyértelműen antiszociális,
szakszervezet-ellenes és munkavállaló-ellenes törvény megszületne,
nagyon könnyen változtathatnának pozitív álláspontjukon, amelyet
eddig a magyarországi fejleményekkel kapcsolatban nemegyszer
kifejezésre juttattak.
    
    Tehát ezt a szempontot is figyelembe kellene venni a pártnak és a
kormánynak akkor, amikor egy ilyen törvénytervezetet akar a
parlamenttel elfogadtatni.
    
    Szinte azt mondhatnám, hogy ha ez a törvénytervezet a parlament
legközelebbi ülésén elfogadásra kerül -, ez ugyanolyan
katasztrofális következményekkel járhatna a magyar szakszervezeti
mozgalomra, a valódi munkásmozgalomra, mint amilyen katasztrófát
jelentett Bős-Nagymaros az egész magyar társadalomra, a magyar
gazdasági életre. Ezért tartjuk rendkívül fontosnak, hogy a
közvéleményt tájékoztassuk, a rendelkezésünkre álló eszközökkel
eljussunk azokhoz az országgyűlési képviselőkhöz, akik valóban
szívükön viselik azt, hogy Magyarország jogállammá váljon, azokat,
akik hajlandóak arra, hogy mérlegeljék az ellenvéleményeket,
mielőtt döntenek és állást foglalnak ilyen alapvető, fontos
kérdésben.
    
    - Köszönöm Forgács Pál beszámolóját a sztrájktörvény ellen
folytatott küzdelem történetéről, és jelenlegi állásáról.
    
    A mozgalom további fejleményeiről következő adásainkban részletesen
beszámolunk -, remélve, hogy a közvélemény mozgósításához -
ennyiben - mi is hozzájárulhatunk. +++
    


1989. február 25., szombat


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Tegnap hallottuk, hogy a bánáti farsangról lesz valamilyen műsor, nem tudtuk megjegyezni mikor és a mai műsorismertetést nem hallottuk, nagyon szeretném kérni, hogy ha lehet hivjanak vissza 06-26-66 427 - 46/32-3o3 Miskolc: dr Oláh Andor előadása elhangzott-e már, mert most jöttem haza és szerettem volna meghallgatni. - Nagy Szilvia 331-659: Az állatkiállitás hol és mikor mettől-meddig tart. Kérem, hogy tessék visszahivni. - Horváth Mihály: Tisztelem és becsülöm, nagyon szépen beszélnek a TV2-esen, minden elismerésem önöknek, csak az a nagy kérésem, hogy ne használjanak annyi idegen szót. Mert sajnos az ember mondjuk ha nyugdijas és sokan vagyunk ilyenek nem ismerjük ezeket az idegen szavakat, és önöktől elvárjuk azt és azt hiszem meg is követelhetjük, hogy magyarul szépen tanitsanak minket időseket, kozepkoruakat és a fiatalokat is."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD