Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 23.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerikai Hangja, Esti panoráma

"A pártstratégák arra számítanak, a javasolt és 1995-ig terjedő átmeneti időszakban az ellenzéki pártok előzetesen hozzájárulnak ahhoz, hogy egy kommunista elnök léphessen hivatalba, és hogy a kommunisták egy bizonyos számú mandátumhoz juthassanak a parlamentben. A kommunistákat emellett arról is biztosítanák előre, hogy az övéké legyen a külügyminiszteri, a belügyminiszteri és a hadügyminiszteri tárca, függetlenül attól, hogy a választásoknak mi lesz az eredménye. Ebben az esetben miért van szükség egyáltalán a választásokra, ha egyszer minden előre megrendezett? Az egész választási folyamat üresjárat, ha mindenki előre elfogadja a szereposztást - gondolja elkerülhetetlenül az amerikai újságolvasó. Jackson Diehl azonban azt írja, hogy miközben az ellenzéki pártok lassan erőre kapnak és hozzászoknak a parlamenti tevékenységhez, a kommunisták arra használják majd fel a következő hat évet, hogy saját pártjuk irányvonalát gyökeresen megváltoztassák. "

Megkezdődött az Országgyűlés ülésszaka (20. rész)

Mindössze arra hívnám fel a figyelmet, hogy az Elnöki Tanács
intézménye nem csupán idegen a magyar jogtól - végtére is nem
építkezhetünk és az előkészítés alatt álló alkotmány sem építkezik
csak a magyar jogfejlődésben megjelent intézményekre -, hanem az a
funkció, amit a legutóbbi időkig ellátott volt idegen, sőt
veszélyes, nem kis mértékben lehetővé téve puszta létével is a
tekintélyuralmi rendszer működését. Ne feledjük, az Elnöki Tanácsnak
az Országgyűlést helyettesítő jogköre volt, s ha volt valami indoka
a kollektív jellegének, ez lehetett: ne egyszemélyi államfőben
mutatkozó végrehajtó szerv kerüljön a törvényhozói pozicióba. Az
imént már utaltam arra, hogy a lakosság által választott
köztársasági elnök - a maga ilyen módon megalapozott legitimitásával
- bizonyos mértékben jelenthet korlátot a parlamenti hatalom
számára. Ahogyan azonban szükség van a korlátra az egyik
viszonylatban, ugyanúgy szükség van erre a másikban is. Éppen ezért
tartom fontosnak, hogy a végrehajtó hatalom a köztársasági elnök és
a kormány között megosztva is tartalmazza, már szerkezetében is a
,,fékek és egyensúlyok,, ama rendszerét, amelyre már többször
utaltam. A köztársasági elnök természetesen nem lehet
,,protokolláris,, pozició ebben az esetben, de a kormány úgy véli,
hogy nem is ilyen elnöki intézményre van szükség. Egyéb lehetséges
jogosítványai mellett - amelyekről ,,A szabályozási elvek,, adnak
képet - a köztársasági elnök jelölné ki a miniszterelnököt, aki
azonban a parlamentnek lenne felelős, így a parlament is választaná
meg (és a miniszterelnök prezentálná kormánya tagjait, akiknek
kinevezését a parlament csupán jóváhagyná a kormány programjának
elfogadásával), a köztársasági elnök nevezné ki a bírákat (az
alkotmánybíróság tagjai és a Legfelsőbb Bíróság elnöke esetleg
elnökhelyettesei kivételével, akiket az Országgyűlés választana), ő
nevezné ki a fegyveres erők tábornokait, és ő lenne a hadsereg
főparancsnoka is.

    A végrehajtó hatalom így bizonyos fokig megoszlana a kormány és
a köztársasági elnök között, úgy azonban, hogy a kormányzást
felelősen a kormány végezné, közigazgatási tevékenység irányítása
tehát nem hárulna a köztársasági elnökre.

    A hatalom megosztásának e harmadik dimenziójában felmerül a
bírói hatalom belső megosztása is. (folyt.köv.)


1989. március 8., szerda 16:01


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Miért pont a Kalákának kell szerepelni a játékban, az nem olyan ismert együttes, nem mindenki ismeri őket, vannak magyarok között is hiresebb együttesek, vagy pláne külföldiek. Ez a játék nem is olyan igazi játék. És a Rózsa Gyuri egy kicsit idétlen, sőt nem is kicsit. - 276-471: miért nem mutatják többször a játékok telefonszámát, hiszen van aki később kapcsolja be a televiziót, és az nem tud játszani. Erre szeretnék választ kapni. - Czombosné 26-72-ol8: a Dunavarsányi Művelődési Ház vezetője - tegnap láttam a TV2-en Gór Nagy Mária szinitanodájárói és jött egy jó ötlet. A művelődési ház nyáron teljesen kihasználatlan , alig vannak programok. 4-5oo személyes nagy teremmel rendelkezik, nagy szinpaddal. Ha a szinitanodá szereplőinek lenne kedve, ide kijönni két-három hetet pihenni, nyaralni, üdülni, szivesen látnánk őket, és a részleteket majd megbeszéljük. Köszönöm, a viszonthallásra."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Február 23.-án "bomba" robbant. Bába Iván napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Mint később kiderült, ismertetni akart egy előterjesztést, amelyet Jezsó Istvánnal együtt készítettek annak érdekében, hogy a Politikai Bizottság járuljon hozzá a párt reformszárnyának megalakításához. Az elnöklő Pártay Tivadar Bába Iván felvetésére közölte, hogy ő mint elnök kíván először napirend előtt felszólalni. A jelenlévők ezt tudomásul vették. Pártay felszólalt. Röviden fogalmazva arról tájékoztatott, hogy bomlasztók vannak a pártban, ezért indítványozta Bába Ivánnak, Jezsó Istvánnak, Légrádi Tibornak és Ravasz Károlynak pártból való kizárását. Hogy miben áll a bomlasztás, azt Pártay nem részletezte. A kizárások oka azonban nyilvánvaló volt. A reformszárny, létrehozása iránti szándék volt az, amely az egyébként megbecsült öreg vezetőknél dinamikusabb és határozottabb politikát folytatott volna."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD