Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 23.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerikai Hangja, Esti panoráma

"A pártstratégák arra számítanak, a javasolt és 1995-ig terjedő átmeneti időszakban az ellenzéki pártok előzetesen hozzájárulnak ahhoz, hogy egy kommunista elnök léphessen hivatalba, és hogy a kommunisták egy bizonyos számú mandátumhoz juthassanak a parlamentben. A kommunistákat emellett arról is biztosítanák előre, hogy az övéké legyen a külügyminiszteri, a belügyminiszteri és a hadügyminiszteri tárca, függetlenül attól, hogy a választásoknak mi lesz az eredménye. Ebben az esetben miért van szükség egyáltalán a választásokra, ha egyszer minden előre megrendezett? Az egész választási folyamat üresjárat, ha mindenki előre elfogadja a szereposztást - gondolja elkerülhetetlenül az amerikai újságolvasó. Jackson Diehl azonban azt írja, hogy miközben az ellenzéki pártok lassan erőre kapnak és hozzászoknak a parlamenti tevékenységhez, a kommunisták arra használják majd fel a következő hat évet, hogy saját pártjuk irányvonalát gyökeresen megváltoztassák. "

Megkezdődött az Országgyűlés ülésszaka (19. rész)

A törvényhozás a népszuverenitás letéteményese ugyan, s ebből
fakadó jogosítványai államszervezetünket erősen közelítik is a
parlamentarizmushoz, hatalmában három vonatkozásban mégis
korlátozott. Egyrészt a népszavazás intézményesítésével, másrészt
olyan köztársasági elnöki pozicióval, akit a lakosság választ, végül
azzal, hogy az alkotmánybíróság - az alkotmányosság szempontjából -
a törvényeket is felülvizsgálhatja. Belső működésében is felmerül
azonban további szempontként annak biztosítása, hogy ne
rendelkezhessék eltúlzott hatalommal, főleg hogy biztosíthatók
legyenek a parlamenti kisebbség, illetőleg az általuk képviselt
lakossági rétegek, csoportok jogai, politikai nézeteinek
kifejeződése, hogy a többségi elv ne vezethessen a gyakorlatban
visszaélésekre. Ezért merült fel - ismétlem, ,,A szabáyozási
elvekben,, talán nem elég hangsúlyosan - a két kamarás országgyűlés
gondolata. Sokan, akik az alkotmányozást és a kialakítandó
alkotmányt talán túlságosan is a mai politikai viszonyokhoz kötik,
és e viszonyokban felmerülő problémák számára keresik a
megoldásokat, a két kamarás országgyűlést is ebből a szempontból
közelítik meg, helyeselve és ellenezve egyaránt. Ám ilyen konkrét,
adott esetben átmeneti politikai helyzetből születhetnek alkotmányos
megoldások akár hosszú távra is. A ,,fékek és egyensúlyok,, elve -
ha a szervezeti forma és tartalom változhat is - mély politikai
bölcsességet fejez ki hosszú távra is, akár nálunk is, ma még előre
nem látható helyzetekre. Így ha felteszik nekem a kérdést, hogy mi
más indokolhat egy esetleges második kamarát, a protokolláris
szempontokon túlmenően, mint a fékezés, akkor a válaszom akár igenlő
is lehet. És éppen ebben látom értelmét is, hangsúlyozottan nem vagy
nem elsősorban jelenlegi viszonyainkra gondolva.

    - Arra kérem, tehát a Tisztelt Házat, szíveskedjék ezt az
alternatívát is megfontolni, mérlegelni. A második kamara
többféleképpen kialakítható, az egyedüli kívánalom, hogy ne az első
kamara választására érvényes elvek alapján. Így a jogok pontos
körülírásával, az ügydöntő hatalmat mindenképpen az első kamarának
biztosítva, sok évszázados politikai bölcsesség is kifejeződhet
alkotmányozásunk folyamatában.

    Biztosítandó azonban a hatalom megosztása a végrehajtó hatalom
esetében is.

    ,,A szabályozási elvek,, egyértelműen a köztársasági elnöki
pozició mellett foglalnak állást, s ezt talán ma már nem is kell
különösebben indokolni. (folyt.köv.)


1989. március 8., szerda 15:58


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Miért pont a Kalákának kell szerepelni a játékban, az nem olyan ismert együttes, nem mindenki ismeri őket, vannak magyarok között is hiresebb együttesek, vagy pláne külföldiek. Ez a játék nem is olyan igazi játék. És a Rózsa Gyuri egy kicsit idétlen, sőt nem is kicsit. - 276-471: miért nem mutatják többször a játékok telefonszámát, hiszen van aki később kapcsolja be a televiziót, és az nem tud játszani. Erre szeretnék választ kapni. - Czombosné 26-72-ol8: a Dunavarsányi Művelődési Ház vezetője - tegnap láttam a TV2-en Gór Nagy Mária szinitanodájárói és jött egy jó ötlet. A művelődési ház nyáron teljesen kihasználatlan , alig vannak programok. 4-5oo személyes nagy teremmel rendelkezik, nagy szinpaddal. Ha a szinitanodá szereplőinek lenne kedve, ide kijönni két-három hetet pihenni, nyaralni, üdülni, szivesen látnánk őket, és a részleteket majd megbeszéljük. Köszönöm, a viszonthallásra."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Február 23.-án "bomba" robbant. Bába Iván napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Mint később kiderült, ismertetni akart egy előterjesztést, amelyet Jezsó Istvánnal együtt készítettek annak érdekében, hogy a Politikai Bizottság járuljon hozzá a párt reformszárnyának megalakításához. Az elnöklő Pártay Tivadar Bába Iván felvetésére közölte, hogy ő mint elnök kíván először napirend előtt felszólalni. A jelenlévők ezt tudomásul vették. Pártay felszólalt. Röviden fogalmazva arról tájékoztatott, hogy bomlasztók vannak a pártban, ezért indítványozta Bába Ivánnak, Jezsó Istvánnak, Légrádi Tibornak és Ravasz Károlynak pártból való kizárását. Hogy miben áll a bomlasztás, azt Pártay nem részletezte. A kizárások oka azonban nyilvánvaló volt. A reformszárny, létrehozása iránti szándék volt az, amely az egyébként megbecsült öreg vezetőknél dinamikusabb és határozottabb politikát folytatott volna."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD