Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 23.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerikai Hangja, Esti panoráma

"A pártstratégák arra számítanak, a javasolt és 1995-ig terjedő átmeneti időszakban az ellenzéki pártok előzetesen hozzájárulnak ahhoz, hogy egy kommunista elnök léphessen hivatalba, és hogy a kommunisták egy bizonyos számú mandátumhoz juthassanak a parlamentben. A kommunistákat emellett arról is biztosítanák előre, hogy az övéké legyen a külügyminiszteri, a belügyminiszteri és a hadügyminiszteri tárca, függetlenül attól, hogy a választásoknak mi lesz az eredménye. Ebben az esetben miért van szükség egyáltalán a választásokra, ha egyszer minden előre megrendezett? Az egész választási folyamat üresjárat, ha mindenki előre elfogadja a szereposztást - gondolja elkerülhetetlenül az amerikai újságolvasó. Jackson Diehl azonban azt írja, hogy miközben az ellenzéki pártok lassan erőre kapnak és hozzászoknak a parlamenti tevékenységhez, a kommunisták arra használják majd fel a következő hat évet, hogy saját pártjuk irányvonalát gyökeresen megváltoztassák. "

A Legfőbb Ügyészség közleménye (1. rész)

1989. február 6., hétfő - A Legfőbb Ügyészség tájékozódó vizsgálatot folytatott egyes KISZ-ingatlanok - köztük a szegedi és a bajai KISZ-iskola - tulajdonjogának átruházásval kapcsolatban. A vizsgálat elrendelését több megyei főügyészség kezdeményezte, s indokolták azt a témával foglalkozó újságcikkekben, továbbá az egyes szegedi alternatív szervezetek tiltakozó feljegyzéseiben megfogalmazott törvényességi aggályok is.

A vizsgálat keretében a Legfőbb Ügyészség jelentést kért
valamennyi megyei főügyészségtől a területükön lévő KISZ-ingatlanok
átruházásáról, beszerezte a szegedi és a bajai ingatlanokra
vontakozó szerződéseket, illetve földhivatali iratokat, végül
tájékoztatást kért és kapott a KISZ KB gazdasági osztályának
vezetőjétől is. Ezek alapján megállapította, hogy a Kommunista
Ifjúsági Szövetség Központi Bizottsága nemcsak az említett két
városban, hanem országosan is rendezni kívánja a KISZ kezelésében,
illetve használatában lévő ingatlanok tulajdoni helyzetét. A
megkötött szerződések alapján eddig 11 ingatlanra jegyezték be a
KISZ KB tulajdonjogát, a többi 40-50 ingatlanra vonatkozó szerződés
előkészítése és földhivatali bejegyzése pedig folyamatban van. Az
átruházott ingatlanok kezelője minden esetben - a kezelő jogokat
eddig is gyakorló - megyei, illetve városi KISZ-bizottság maradt.

    A Legfőbb Ügyészség álláspontja szerint a megkötött szerződések
a földről szóló 1987. évi I. törvény alapján érvényesek. E törvény
15. paragrafusa 1. bekezdésének b. pontja ugyanis úgy rendelkezik,
hogy az ingatlan kezelője a kezelésében lévő ingatlan tulajdonjogát
- a különleges rendeltetésű föld és termőföld kivételével -
társadalmi szervezetre átruházhatja. A törvény nem tesz különbséget
aszerint, hogy a kezelő állami szerv vagy társadalmi szervezet. Az
érintett ingatlanok nem minősülnek különleges rendeltetésű, illetve
termőföldnek. A földtörvény a tulajdonjog átruházását nem köti
ellenértékhez, ezért a 100 forint eszmei vételárnak a szerződésekbe
utólag történt beírása szükségtelen volt. A törvény indoklása
szerint az állami tulajdon átruházásának új szabályozása elősegíti
az ingatlanok jobb hasznosítását és a hatékonyabb gazdálkodást. Az
ifjúsági szövetség vezetőinek nyilatkozata szerint a szerződések
megkötését éppen e célok megvalósítása érdekében kezdeményezték.
(folyt.köv.)


1989. február 6., hétfő 15:44


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A Legfőbb Ügyészség közleménye (2. rész)

A Legfőbb Ügyészség vizsgálata kiterjedt a Magyar Hírlap 1989.
január 27-i számában megjelent ,,Érvek és ellenérvek KISZ-iskola
ügyben,, című írásában, továbbá a szegedi alternativ szervezetek
beadványában is kifejtett jogi okfejtésre, de a szerződések
érvénytelensége ott sem volt megállapítható. Az állami tulajdonban
álló házingatlanok elidegenítésének szabályozásáról szóló többször
módosított 32/1969. IX. 30. kormányszámú rendelet 2. paragrafusának
8. bekezdésében foglalt rendelkezés - amely szerint a társadalmi
szervezet a kezelésében lévő házingatlant nem idegenítheti el -
ezekre a szerződésekre nem alkalmazható. Ezt a rendelkezést és a
földtörvény idézett szakaszát egybevetve megállapítható, hogy a
tilalom csak a magánszemélyek részére történő elidegenítésre
vonatkozik, és a törvény már e körben is bizonyos kivételeket enged.
Jogpolitikai szempontból nem lenne indokolt, hogy egy csaknem 20
évvel korábbi, alacsonyabb szintű jogszabály akadályozza egy
törvényi rendelkezés alkalmazását.

    Nem alaposak a Polgári Törvénykönyv általános rendelkezéseire
való hivatkozások sem. Nem állapítható meg ugyanis, hogy a
szerződések a társadalom érdekeibe ütköznének, és ezért lennének
semmisek. Jelentős társadalmi érdek fűződik ahhoz is, hogy azok a
létesítmények, amelyek többségét a KISZ saját erőforrásból,
kifejezetten ifjúsági célra építtette, továbbra is az ifjúsági
szövetség rendelkezése alatt maradjanak. Végül a jogtalan
előnyszerzés, vagy a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás feltűnő
aránytalansága szintén nem állapítható meg, mert a földtörvény az
ellenérték nélküli átruházást is lehetővé teszi.

    A kifejtettek alapján a Legfőbb Ügyészség a szerződések
érvényességével kapcsolatos törvényességi aggályokat nem osztotta,
és ügyészi intézkedésre nem talált alapot. (MTI)


1989. február 6., hétfő 15:46


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Miért pont a Kalákának kell szerepelni a játékban, az nem olyan ismert együttes, nem mindenki ismeri őket, vannak magyarok között is hiresebb együttesek, vagy pláne külföldiek. Ez a játék nem is olyan igazi játék. És a Rózsa Gyuri egy kicsit idétlen, sőt nem is kicsit. - 276-471: miért nem mutatják többször a játékok telefonszámát, hiszen van aki később kapcsolja be a televiziót, és az nem tud játszani. Erre szeretnék választ kapni. - Czombosné 26-72-ol8: a Dunavarsányi Művelődési Ház vezetője - tegnap láttam a TV2-en Gór Nagy Mária szinitanodájárói és jött egy jó ötlet. A művelődési ház nyáron teljesen kihasználatlan , alig vannak programok. 4-5oo személyes nagy teremmel rendelkezik, nagy szinpaddal. Ha a szinitanodá szereplőinek lenne kedve, ide kijönni két-három hetet pihenni, nyaralni, üdülni, szivesen látnánk őket, és a részleteket majd megbeszéljük. Köszönöm, a viszonthallásra."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Február 23.-án "bomba" robbant. Bába Iván napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Mint később kiderült, ismertetni akart egy előterjesztést, amelyet Jezsó Istvánnal együtt készítettek annak érdekében, hogy a Politikai Bizottság járuljon hozzá a párt reformszárnyának megalakításához. Az elnöklő Pártay Tivadar Bába Iván felvetésére közölte, hogy ő mint elnök kíván először napirend előtt felszólalni. A jelenlévők ezt tudomásul vették. Pártay felszólalt. Röviden fogalmazva arról tájékoztatott, hogy bomlasztók vannak a pártban, ezért indítványozta Bába Ivánnak, Jezsó Istvánnak, Légrádi Tibornak és Ravasz Károlynak pártból való kizárását. Hogy miben áll a bomlasztás, azt Pártay nem részletezte. A kizárások oka azonban nyilvánvaló volt. A reformszárny, létrehozása iránti szándék volt az, amely az egyébként megbecsült öreg vezetőknél dinamikusabb és határozottabb politikát folytatott volna."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD