Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 21.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Ceausescu propagandája (Magyar Híradó)

"- Hajdú Győző, a Ceausescu-rezsimet minden kritika nélkül kiszolgáló marosvásárhelyi szerkesztő a hivatalos szervek megbízásából propaganda-filmet forgat. A munka, melyhez felszerelést egy nyugati cég biztosít, és amelynek külföldi forgalmazását is a cég vállalta, az erdélyi magyarság jogegyenlőségét és helyzetének teljes rendezettségét kívánja demonstrálni. A filmben megszólalnak erdélyi magyar művészek, és a folklór együttes is fellép, valamint közreműködik benne egy tiszta magyar község, Visznajo (?) lakossága. * Erdélyben nem titok, hogy a filmben való fellépést Hajdú Győző a Securitate segítségével kényszerítette ki az emberekből."

A taxisok és a benzin probléma


------------------------------


München, 1990. október 26. (SZER, Magyar Híradó) - A taxis
demonstrációról, okairól és lehetséges következményeiről hallgassák
meg Vadász János kommentárját.

    - A benzin árának drasztikus felemelése már jó ideje, mondhatni
a levegőben lógott. A kormány napirendjére került, mihelyt kiderült,
hogy a Szovjetunió olajszállításai jó részét nem hajlandó
teljesíteni és a hiányzó mennyiséget a világpiacon keményvalutáért
kell megvenni. És elkerülhetetlenné vált, amikor az öbölválság miatt
égbe szökött az olaj világpiaci ára. A kegyelemdöfést megadta az a
szovjet követelés, hogy január 1-jétől már a szovjet olajat is
keményvalutáért, világpiaci áron kell megvásárolni.

    A kormány szemlátomást halogatta a döntést, de előbb-utóbb
szembe kellett néznie vele. Az egyetlen alternatíva a benzin
árusítás korlátozása lehetett volna. Nehéz feltételezni, hogy az
kisebb tiltakozást váltott volna ki és végső soron azt is a benzin
árának felemelése követte volna. Egyszerűen arról van szó, hogy egy
döntő energiahordozó kényszerű, külső körülmények miatt rendkívül
megdrágult egy energiában szegény ország számára. Tehát az
energiával takarékoskodni kell. Önkéntes takarékoskodást azonban még
nem jegyzett fel a gazdaságtörténet.

    Egy piacgazdaságban, vagy legalábbis a piacot építő gazdaságban
a takarékoskodást csak a magasabb ár érvényesítheti. Ha valami
megdrágul, kevesebbet vesznek belőle igénybe. Nem véletlenül a
benzin nyitotta meg a sort. Mert ennél az árucikknél ez az
összefüggés közvetlenül és nyomban érvényesül. De sorra kell
kerülnie a vegyiparnak, amelynek termékei sok nyersolaj
felhasználását igénylik és általában minden energiaigényes terméknek
illetve ágazatnak. (folyt.)



1990. október 26., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A taxisok és a benzin probléma - 1. folyt.


Ebből következik, hogy a kormánynak nehéz döntések,
konfrontációk sorával kell szembenéznie. És nem csupán ennek a
kormánynak, hanem bármilyen kormánynak, amely a piaci átalakulást az
életképes gazdaság kiépítését következetesen végig kívánja vinni.
Először történetesen a taxisokkal került szembe. Holnap talán a
vegyipari érdekcsoporttal, holnapután esetleg a szovjet piacra
berendezkedett gépipari lobbyval kell megmérkőznie. Mégpedig úgy,
hogy a kormány döntései minden fordulóban nemcsak szűk szakmai
csoportok, hanem azokon keresztül sok-sok ezer ember pillanatnyi
érdekeibe ütköznek.

    A taxisok a törvénnyel nem egészen egyeztethető módon, de kétség
kívül nagyon hatásosan szervezték meg tiltakozó akciójukat.
Tiltakozásukat meg lehet érteni. Ha drága a benzin, fel kell
emelniük a viteldíjat. Ha drága a viteldíj, jóval kevesebben ülnek
taxiba. Jövedelmük csökken, jelentős részük a szakma elhagyására
kényszerül. Jóllehet, a fővárosi taxisok jó ideje éppen amiatt
panaszkodnak, hogy túlságosan sokan vannak és ezért keresnek
kekveset. De mindegy.

    Tételezzük fel, hogy ebben a konfrontációban érvényesítik
tiltakozásukat. Marad a mesterségesen alacsony benzinár. Mi
történik? Ezután is hatalmas mennyiségben fogy az az árucikk,
amellyel takarékoskodni kellene és amelyből amúgy is csak nagyon
korlátozott mennyiség áll rendelkezésére. Továbbá: ha a kormány
most, az első alkalommal takarodót fúj, sokkal nehezebb, talán
tarthatatlan helyzetbe kerül a következő menetekben, amikor más
érdekcsoportokkal szemben kell érvényesítenie azt az elvet, hogy
mesterséges árakkal vagy költségvetési támogatásokkal, akár az
államháztartás, akár a fizetési egyensúly terhére nem lehet többé
szakmákat, ágazatokat, vállalatokat eddigi méreteikben fenntartani.
(folyt.)



1990. október 26., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A taxisok és a benzin probléma - 2. folyt.


A kormány a hibát akkor követte el, amikor azt hitte, hogy a
gazdasági kibontakozást, egy hatékony piacgazdaság életrehívását
konfrontációk vállalása, fájó, népszerűtlen döntések meghozatala
nélkül, szinte észrevétlen adagolás útján meg lehet valósítani.

    Most a külső körülmények rákényszerítették a kormányt, hogy
meginduljon az egyetlen úton: a göröngyös úton. És ezen az úton
végig kell mennie. Bármilyen szabadon választott kormánynak, amely
radikális kibontakozást kíván, végig kell mennie. +++



1990. október 26., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó estét kívánok! Lukácsy Tibor a nevem. Sürgős segítsé¬get szeretnénk kérni Önöktől, Augsburgból. Telefonszámunk: 15-76-99. Ausztráliába szeretnénk kivándorolni, mivel Németországban nem maradhatunk. De a bonni ausztrál nagykövetség a sponsorunk ellenére, már másodízben utasítja el családunkat. Ezért az Ausztráliában lévő Templomok Világszervezetétől, a WCC-től, és az ausztrál bevándorlási minisztériumtól szeretnénk segítséget kérni. De sajnos a címüket nem tudjuk, ezért ehhez kérnénk az önök segítségét. Megkérnénk Önöket, amennyiben lehetséges, legyenek szívesek visszahívni telefonon bennünket. Este 17 óra után itthon tartózkodunk. Szíves segítségüket előre is köszönjük. Viszonthallásra."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD