Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Kutrucz Gizella (Világhíradó)

"Engedjétek beszélni Kutruczot - mondja Ember Judit - 1985-ben egy nap alatt felvett és még mindig betiltott videokazettán terjedő filmjének címe. A címszereplő azóta is beszél. Mostanában nem a háborús bűnösök sorsa, hanem a jelenlegi hatalom eredete, működésmódja érdekli igazán. Hiába dolgozott évtizedekig a KB apparátusában az úgynevezett agit.-prop.-osztályon, sok mindenre csak utólag, nyugdíjazása után jött rá. Az utóbbi években a koncepciós perek előkészítéséről és fontos lefolyásáról gyűjtött dokumentumokat és interjúkat. Ezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a leghíresebb ügy, a Rajk-per rendezői között Rákosi és Farkas Mihály után rögtön Kádár János következik a bűnösök sorában, megelőzve még Gerő Ernőt is. Például Farkas és Kádár közösen adta ki az utasítást abban a bizonyos sváb villában, hogy Rajkot meg kell kínozni, miután nem sikerült rábeszélniük az együttműködésre. Kádár felelősségét mindmáig elmosták."

Interjú Tamás Gáspár Miklóssal

London, 1989. február 1. (BBC, Panoráma) - Magyarországon - mint
ismeretes - folyik a vita a történelmi múlt, 1956 eseményeinek
átértékeléséről. Munkatársam Hendrey Tamás ezzel kapcsolatban
készített telefoninterjút Tamás Gáspár Miklós filozófussal:
- A múlt hét végétől a következők történtek: visszanyúlva a Lukács-
kör terminológiához, Pozsgay Imre, a Politikai Bizottság tagja, a
Központi Bizottság történelmi bizottságának elnöke népfelkelésnek
minősítette 1956-ot.
    
    Grósz Károly főtitkár - aki erről útban Svájcba a rádión értesült -
meglepetését fejezte ki. Ő politikai döntésnek tartja 1956
értékelését, melyet nem egy személy, nem is egy bizottság, hanem
csak a Központi Bizottság hozhat meg.
    
    Teljes egészében azért nem határolta el magát Pozsgay Imre
nyilatkozatától, de azt mondta: reméli, Pozsgay rendelkezik olyan
dokumentumokkal, amelyek alátámasztják ezt az értékelést.
    
    Hozzátette: ő ilyen dokumentumokkal még nem találkozott.
    
    Németh Miklós miniszterelnök pedig azt mondta, hibásnak tartja az
egyszavas történelmi minősítéseket. Szerinte 1956 egyszerre lehet
népfelkelés, illetve terrorlázadás, amely nemzeti tragédiába
torkollott.
    
    A vezetők egyet nem értése így a nyilvánosság elé került. A
Központi Bizottság ülését pedig 10 nappal előbbrehozták, február
10-ére. A téma: aktuális politikai kérdések.
    
    Tamás Gáspár Miklós, hogy látod a vezetők megosztottságát ebben a
kérdésben, és mit vársz a Központi Bizottság ülésétől?
    
    - Azt hiszem, hogy Grósz Károlynak teljes mértékben igaza van
abban, hogy 1956 megítélése nem tudományos kérdés, hanem politikai
döntés kérdése. Pozsgay Imre a maga részéről ezt a politikai
döntést meghozta. Grósz Károly azzal, hogy nyilvánosan
ellentmondott neki, szintén meghozta ezt a döntést. Ezzel csak
felszínre került az, amit tulajdonképpen mindenki tudott -, az,
hogy a vezetésben nincsen politikai egység.
    
    Persze jellemző Magyarország és a Magyar Szocialista Munkáspárt
állapotára, és a magyarországi politizálás színvonalára az, hogy
továbbra sem valódi politikai vélemények szembesülnek, hanem az
emberek - beleértve a párt, tehát az ország vezetőit is -
történelmi metaforákat vagdalnak egymás fejéhez. Nem hiszem, hogy
Magyarországon bárki a párt bármiféle albizottságának döntésére
várt volna abban a kérdésben, hogy eldöntse: az ő számára 1956 mit
jelent.
    
    Nem is 1956-ról van itt szó, hanem 1989-ről. Arról, hogy az a párt,
amelynek nyilvánvalóan a hatalomhoz való jogát és hatalmának valódi
lehetőségét az 1956. évi forradalom leverése szerezte meg a
számára, hogy ez a párt mit tud tenni annak érdekében, hogy egy új
legitimációt szerezzen magának.
    
    Két lehetőség nyílik nézetem szerint a párt előtt:
Az egyik az, hogy nem szakítana az eddigi legitimációval, tehát
azzal, amit a felkelés leverésén és a népnek juttatott különféle
anyagi engedmények adagolásán keresztül a Kádár-korszak konszenzusa
teremtett meg. A másik út pedig, hogy ezzel szakítva,
belebocsátkozik a demokratikus politikai küzdelembe.
    
    Ennek a második alternatívának a lehetősége az nyilvánvalóan,
amelyet a politizáló közvélemény szeretne. Kérdés azonban, hogy ez
a járatlan út, amelyre a párt ráléphetne, mit jelent a párt
szervezete, tagjai, vezetői, haszonélvezői, támogatói számára. Egy
nagy szervezetről van szó, amelynek - hogyha elveszíti a vezető
szerepét - nyilvánvaló, hogy szociális tekintetben is sok a
veszteni valója.
    
    Senki nem ismeri azt az utat, amelyen biztonságosan haladva a párt
egyeduralmából egy normális európai állapotba úgy jut át, hogy
félelem és megaláztatás nélkül járhatja végig. A párt sorsáról van
szó, egy olyan társadalomban, amely többé nem kívánja a párt
egyeduralmát elismerni.
    
    Minden lehetséges út kockázatos. Mindkettő, amelyet felemlítettem,
és ennek alváltozatai is. Én azért örvendetesnek tartanám, hogyha
az ellentétek tényének felszínre kerülésén túl a politikai
ellentétek a párt kebelén belül immár artikuláltan, érthetően
kimondva kerülnek a nyilvánosság elé, és hogyha a pártban
megkezdődne az a politikai vita, amely a párt saját jövőjének a
meghatározásához szükséges, és amely nélkül a párton kívüli
politikai erők sem igen léphetnek előre.
    
    - Most úgy tűnik, hogy Pozsgay Imre a második változat - tehát az
új legitimitás - mellett tette le a voksát. Szerinted mennyi esélye
van annak, hogy a párt többi vezetői, illetve a párt tagsága
elfogadja ezt a verziót?
    
    - Kétségtelen, hogy Pozsgay ezt a második variánst kívánja
megjátszani. Az is valószínű, hogy ennek a változatnak van
valamelyest politikai jövője. Pozsgay azonban - ha jól érzem -
egyedül nem sokra mehet ebben a pártvezetőségben. Pozícióját többé-
kevésbé a párton kívüli támogatásnak, a társadalom egyes független
erői részéről érkező támogatásnak köszönheti. Amennyiben nem köthet
taktikai, vagy jó esetben stratégiai szövetséget a párt legfelső
vezetésében megtalálható másfajta erőkkel, amelyek politikai
jövőjüket a demokrácia szekeréhez kívánnák kötni, annyiban nem adok
neki esélyt. Egyedül nem boldogulhat.
    
    Kérdés azonban, hogy ez a kompromisszum, amelyet esetleg
taktikailag meg lehet kötni a Politikai Bizottságban, mit jelent
magának Pozsgaynak a politikai vonalvezetése szempontjából, milyen
engedményeket kell tennie az eddig töredékesen ismert
elképzeléseiből a taktikai szövetség oltárán.
    
    Amennyiben ez a kompromisszum nem kötődhet meg, annyiban sok minden
elképzelhető, a nyílt szakadástól a legvalószínűbb verzióig, az
eddigi szervetlen egység további fenntartásáig, a pártvezetőség
rögtönzései, kapkodásai és politikai koncepciótlansága közepette.
    
    - 1989 és 1956. A jelen és a múlt. Kétségtelen, hogy a jelen
tisztázásában óriási segítséget nyújtana a múlt tisztázása. Te
hogyan látod a történelmi kutatómunka kilátásait -, illetve
remélsz-e valamit a történészektől?
    
    - A hivatalos történettudomány berkeiben természetesen semmiféle
alapos kutatás 1956-ról nem történt. Az a történelmi feltáró munka,
amely 1956 legfontosabb adatait megismertette a közönségnek
legalább egy töredékével, az elsősorban az emigrációnak,
másodsorban a magyarországi demokratikus ellenzéknek, harmadsorban
nemzetközi szaktudománynak köszönhető. Tehát én nem hiszem, hogy
itt új eredmények állhatnának rendelkezésre a hivatalos magyar
történettudomány részéről.
    
    Ismétlem: ez is politikai kérdés. Úgy hiszem, hogy a hivatalos
történészeknek és az ő munkájukat állítólag felhasználó
pártalbizottságnak ezek a nyugati, és magyarországi demokratikus
szellemiségű kutatások, és az 1956-tal rokonszenvező kutatások a
rendelkezésükre állhatnak -, csak a könyvtárakat kell felkeresni.
    
    De ezek eddig is rendelkezésre álltak. A fordulat igazán nemcsak
tudományos természetű, és ma tulajdonképpen csak az megy végbe
Magyarországon, hogy ezeket az eredményeket egyre inkább
megismerheti a közönség is.
    
    Pár napja jelent meg például a Kapu című folyóirat mellékleteként
végre a Petőfi Kör sajtóvitájának az anyaga, és nyilván egyre több
ilyen dokumentumközlés kerül a közönség elé. Nagy Imre egy írása is
először jelent meg halála óta a Világosság című folyóirat idei első
számában.
    
    - Nem teljesen méltányos, de megkérdezem: milyen kimenetelre
számítasz a Központi Bizottság ülésén február 10-ikén?
    
    - Én azt hiszem, hogy a Központi Bizottság ülésének eredményei
attól is függenek, hogy az ülés szervezői az ülés mekkora
nyilvánosságára szánják el magukat. Azonkívül attól is függ
természetesen, hogy ez a néhány nap, ami eddig hátra van, milyen
színfalak mögötti birkózást hoz. Ebbe senkinek nincs, és nem is
lehet betekintése: Magyarországon a fontos politikai fejlemények ma
is titokban történnek.
    
    A legvalószínűbbnek valamiféle szervetlen kompromisszumot tartok,
ezek között csak fokozati különbség van. Szeretném - és ezt
valószínűleg többen szeretnék Magyarországon -, ha ez a
kompromisszum legalább részben a Pozsgay terminusai szerint menne
végbe. +++


1989. február 1., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal


SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD