|
|
|
|
Fejlődő magyar-szerb gazdasági együttműködés
|
1989. július 17., hétfő - A magyar-szerb gazdasági kapcsolatok elmélyítéséről kezdődtek hétfőn tárgyalások Budapesten, Medgyessy Péter miniszterelnök-helyettes és Deszimir Jevtics, a szerb kormány elnöke vezetésével.
X X X A Kereskedelmi Minisztériumban a gazdasági megbeszélésekkel kapcsolatosan elmondták: hazánk és Jugoszlávia között jól fejlődnek a kereskedelmi kapcsolatok. Az áruforgalomból Szerbia (a tartományok nélkül) 40 százalékkal részesedik. A magyar és a szerb vállalatok tavaly 195,9 millió dollár értékben cseréltek árut egymással, ebből a magyar kivitel több mint 103 millió dollár volt. Az idén, az első negyedévben a magyar szállítások elérték 20,3 millió, a szerbiaiak pedig a 18,2 millió dollárt. A magyar-jugoszláv árucseréből 20 százalékkal a Vajdaság tartomány részesedik, ennek is egyötöde, mintegy 26,5 millió dollár a határ menti forgalomból adódik. A magyar-szerb gazdasági együttműködés 70 százaléka hosszú lejáratú együttműködésre, átfogó kooperációs megállapodásokra épül, különösen a gépiparban és a vegyiparban. A legsikeresebb termelési együttműködés a közúti járműgyártásban alakult ki a győri Rába és a szerb Dinara cég között; több magyar iparvállalat alkatrészeket szállít a Zastava gépkocsikhoz. Bővül a kölcsönös műtrágyaszállítás, továbbá a gumiipari termékek kooperációs cseréje, ez utóbbi a Taurus és a Jugochemia között. Magyar-szerb vegyesvállalat egyelőre még nem jött létre. Ami a jövő együttműködési lehetőségeit illeti: a következő három évben kooperáció alakulhat ki az útépítő gépek gyártásában, erről a Technika Vállalat és a krusevaci Október 14. Gépgyár 10-10 millió dolláros keretszerződést kötött. Eszerint magyar részegységekért komplett földmunkagépeket kapunk. Tárgyalások folynak a Dinara és a Ganz Villamossági Művek között közös trolibuszgyártásról, miután a magyar vállalat nemrég sikeres bemutatót tartott partnerénél. A szerbiai Gosa cégtől a MÁV az idén 20 személyvagont rendelt gépipari termékekért cserébe. A jugoszláv partner még jobban bekapcsolódhatna a MÁV-fejlesztésbe, ezért a partnerek újabb konstrukciós üzletről tárgyalnak, vagyis további vagonokért a Transelektro erőművi acélszerkezeteket exportálna partnerének. (MTI)
1989. július 17., hétfő 17:13
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|