Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Kutrucz Gizella (Világhíradó)

"Engedjétek beszélni Kutruczot - mondja Ember Judit - 1985-ben egy nap alatt felvett és még mindig betiltott videokazettán terjedő filmjének címe. A címszereplő azóta is beszél. Mostanában nem a háborús bűnösök sorsa, hanem a jelenlegi hatalom eredete, működésmódja érdekli igazán. Hiába dolgozott évtizedekig a KB apparátusában az úgynevezett agit.-prop.-osztályon, sok mindenre csak utólag, nyugdíjazása után jött rá. Az utóbbi években a koncepciós perek előkészítéséről és fontos lefolyásáról gyűjtött dokumentumokat és interjúkat. Ezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a leghíresebb ügy, a Rajk-per rendezői között Rákosi és Farkas Mihály után rögtön Kádár János következik a bűnösök sorában, megelőzve még Gerő Ernőt is. Például Farkas és Kádár közösen adta ki az utasítást abban a bizonyos sváb villában, hogy Rajkot meg kell kínozni, miután nem sikerült rábeszélniük az együttműködésre. Kádár felelősségét mindmáig elmosták."

Németh Miklós nyilatkozata (1. rész)

1989. május 14., vasárnap - Németh Miklós, a Minisztertanács elnöke május 13-án, lengyelországi látogatása előtt exkluzív interjút adott az Országgyűlési Tudósítások részére. Az alábbiakban kivonatosan ismertetjük az interjú legfontosabb részeit.

A miniszterelnök ismételten rámutatott: a Kormány úgy döntött,
hogy felfüggeszti a bős-nagymarosi építkezést. A parlament
legközelebbi, május 31-i ülésén a kormány felhatalmazást kér a
leállítással kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek áttekintésére. A
felhatalmazás birtokában tárgyalni kíván a csehszlovák
illetékesekkel az államközi szerződés módosításának
következményeiről, illetve az osztrák pénzintézetekkel a leállítás
pénzügyi összefüggéseiről.

    Július 31-ig részletesen megvizsgálja a leállítás ökológiai,
szeizmikus és egyéb környezeti következményeit. Ezek után beszámol a
parlamentnek a vizsgálatok eredményeiről. Az Országgyűlés dönt a
leállítás kérdésében, illetve, ha úgy tartja helyesnek, akkor
népszavazást javasol ebben a kérdésben.


    A tudósító azzal kapcsolatban is Németh Miklós véleményét kérte,
hogy a nemzetközi sajtó ítélete szerint a miniszterelnök parlamenti
beszéde tartalmazta a Kádár-korszak legkritikusabb értékelését,
anélkül, hogy Kádár János neve említésre került volna.


    - Itt volt az ideje - válaszolta Németh Miklós - a határvonal
egyértelmű és világos megvonásának. Én nem tettem mást, mint azt,
hogy a kormány működőképessége szempontjából értékeltem a cselekvés
reális lehetőségeit.

    - Meg kellett tennem ezt azért, mert a társadalom még mindig nem
érti eléggé a kormány gondjait. Persze rögtön hozzáteszem, ez nem az
embereknek a hibája, hanem azoké, akik annak idején a helyzetről nem
tájékoztatták őket.

    - Napjainkra egyértelműen kiderült a szocializmus-modell
alaphibája: elhanyagolja az embert, nem igazán segíti az alkotó,
nagy egyéniségek formálódását és kibontakozását, mert semmibe veszi
az egyének, a kisközösségek motívumait a termelési tényezők rövid
távú kihasználására épül, és mindezek következtében nem hordozza
magában a megújulás képességét. Erőszakos fenntartása rombolná a
társadalmi viszonyokat, felélné az alkotó energiák maradékát,
részleges javítgatása nem oldaná meg, hanem csak elmélyítené az
alapproblémákat. (folyt.köv.)


1989. május 14., vasárnap 17:23


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Németh Miklós nyilatkozata (2. rész)

Ez törvényszerűen társadalmi ellenállást vált ki, ami
ideológiai-hatalmi kényszerrel sem fojtható el


    - Túlzás nélkül állíthatom, hogy páratlan, egyedülálló
történelmi szituációba kerültünk: hallatlanul súlyos örökséggel -
hatalmas adóssággal, értékválsággal, krónikus társadalmi
feszültségekkel - terhelten most egyszerre kell megoldanunk a
piacgazdaság kiépítését és egy valódi demokráciába való békés
átmenetet. Ennek megoldására átvehető történelmi recept nincs.
Egyébként sincs szükségünk olyan receptre, amelyet külső hatalmak
írnak fel számunkra. Ebbe eddig mindig belebetegedtünk. Utunkat most
szabadon választhatjuk. Saját nemzeti értékeinkre, kulturális
hagyományainkra, történelmünk tapasztalataira támaszkodva kell
megtalálnunk a magyarság jövőjét garantáló formációt.


    Ön ördögi tervről beszélt, amelynek lényege, idézem ,,a
reformeszméket úgy lejáratni az emberek előtt, hogy a reformoktól
való elfordulást fedezet nélküli életszínvonal-emeléssel
jutalmazzák,,. Fennáll ennek a veszélye most is?


    - Egy dolog miatt biztosan nem: az eladósodás jelenlegi mértéke
ugyanis egy ilyen kalandor vállalkozást nem tesz lehetővé. De
megfigyelhető, hogy a reformokat ellenző, konzervatív erők most is
az életszínvonal emelését sürgetik és a szociális demagógia
fegyvereit forgatják. Nekünk is fáj, ami a magyar társadalomnak fáj,
de nem üres szavakkal akarunk segíteni.


    A párt és a kormány megváltozott viszonyával, a
formálódó-alakuló többpártrendszerrel kapcsolatos kérdésre
válaszolva a miniszterelnök ismételten hangsúlyozta, hogy még nem
koalíciós korszakról van szó.


    - A koalíciós korszak egyik alapvető ismérve - mint mondotta - a
többpártrendszer. Jelenleg a különböző politikai szerveződések
kezdeti stádiumban vannak. Programjaikat, tevékenységük karakterét,
társadalmi és politikai kapcsolataikat tekintve még nem tekinthetők
érett politikai szervezeteknek.

    - Ez természetes, hiszen a koalíciós időszakba történő átmenet
csak többéves folyamat lehet.

    - A helyzet kulcskérdése, hogy a formálódó-alakuló
többpártrendszer mesterséges képződmény lesz-e vagy pedig a
jelenleginél jobban kifejezi majd a társadalomban meglévő
érdekkülönbségeket. (folyt.köv.)


1989. május 14., vasárnap 17:26


Vissza »


Németh Miklós nyilatkozata (3. rész)

- Ma ez még nem dőlt el. Fennáll a nép háta mögötti alkudozás
veszélye is. Tényleges előrelépés akkor lesz - nekem legalábbis ez a
meggyőződésem -, ha a hatalomban történő osztozkodás nem a nép
feletti alkufolyamatokban dől el, és a politikai pártok először
valóságos társadalmi támogatással, a népért végzett munkával
hitelesítik magukat.

    - Eddig is törekedtem a különböző politikai erők bevonására. Ez
eddig megmaradt a konzultációk szintjén. A kormány mostani
felállásában kész arra, hogy különböző - összkormányzati és
miniszteriális szinteken - lehetőséget kínáljon az érdemi munkába
történő bekapcsolódásra, részvételre.


    Várhatók-e további személyi változások?


    - Miniszterelnökké választásomkor is azt mondtam, hogy csak a
munkakapcsolatokban szerzett tapasztalatok alapján kezdeményezek
személyi változásokat. Most is ezt mondom. Nagy munka áll előttünk.
Nagyon nehéz szakaszon kell átjutnunk. Mindenkinek a munkájára
számítok, azzal szemben magas szakmai és politikai követelményeket
támasztok. Aki bírja a munkát, az megmarad. Aki nem, ott cserét
kezdeményezek.


    A személyi változásokon túlmenően szó volt szervezeti
átalakításokról is. Az Állami Egyházügyi Hivatal megszűnésének terve
nemcsak a parlamentben, hanem a hazai és a nemzetközi közvéleményben
is feltűnést keltett. Mi áll a bejelentés hátterében?


    - Vitathatatlan tény, hogy az Országgyűlés és a kormány egyik
nagy közös vállalkozása a demokratikus jogállam, az emberi,
állampolgári jogok maradéktalan érvényesítése. Ezek sorában a
kormány nagy fontosságot tulajdonít a lelkiismereti és
vallásszabadságnak.

    Készül és még ebben az esztendőben a tisztelt Ház elé kerül az a
törvény, amely ennek az alapvető emberi jognak garantálására
hivatott. Már a törvény irányelvei is széles körű - elsősorban
egyházi, felekezeti vezetőket, gyakorló lelkipásztorokat, társadalmi
szervezeteket, minisztériumokat érintő - egyeztetés során alakultak
ki. A törvény szövegére tett javaslatot pedig természetesen a
legszélesebb nyilvánosság elé bocsátjuk. (folyt.köv.)


1989. május 14., vasárnap 17:29


Vissza »


Németh Miklós nyilatkozata (4. rész)

- Egyházpolitikánk fontos törekvése, hogy az állam és az
egyházak szétválasztásával biztosítsuk az egyházak teljes
önállóságát és függetlenségét, korlátozásoktól mentes szabad
működésüket, s az így megalapozott egyenrangú partneri viszonyra
építve tovább fejlesszük sokoldalú együttműködésünket. Ezzel
összhangban meg kell szüntetnünk azokat a hatósági jogköröket és az
olyan államigazgatási eszközök alkalmazását, amelyek az egyházak
belső életébe való beavatkozást, autonómiájuk megsértését,
esetenként szabályozás helyett korlátozást jelenthetnek.


    Hogyan szervezhetnék meg a hívők mint állampolgárok a maguk
érdekeinek közéleti érvényesítését?


    - Hazánkban ma megoldatlan az egyházak, felekezetek (mint
intézmények), és a vallásos állampolgárok hitükből fakadó érdekeinek
képviselete és érvényesítése. Kívánatos, hogy az említett intézményi
és állampolgári érdekek megjelenjenek közéletünkben, és minél
közvetlenebb hatást gyakoroljanak a törvényhozó és végrehajtó
hatalomra. Javasoljuk, hogy érdekfeltáró, érdekegyeztető,
érdekérvényesítő, tanácsadó, koordináló szerepkörrel jöjjön létre
egy Országos Vallásügyi Tanács. Pontos hatás- és feladatkörére,
működési rendjére, összetételére a magyarországi egyházak,
felekezetek, vallásos egyesületek vezetőivel történő körültekintő
egyeztetés után teszünk javaslatot.


    Ön Nagymarosról mint egy elavult gazdasági modellről és egy
meghaladásra ítélt döntési rendszer szimbólumáról beszélt. Hogyan
foglal majd állást a Bős-Nagymaros kérdésében a közelgő
kormányülésen?


    - Nagy vita lesz. Valószínű több fordulóban. Nemzetközi
egyeztetés is szükséges. A körülmények mérlegelésében még nem
jutottam végső következtetésre, de egyet kijelenthetek: ha ez a
következtetés a leállítás lesz, akkor azt is vállalom. (MTI)


1989. május 14., vasárnap 17:30


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal


SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD