Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Kutrucz Gizella (Világhíradó)

"Engedjétek beszélni Kutruczot - mondja Ember Judit - 1985-ben egy nap alatt felvett és még mindig betiltott videokazettán terjedő filmjének címe. A címszereplő azóta is beszél. Mostanában nem a háborús bűnösök sorsa, hanem a jelenlegi hatalom eredete, működésmódja érdekli igazán. Hiába dolgozott évtizedekig a KB apparátusában az úgynevezett agit.-prop.-osztályon, sok mindenre csak utólag, nyugdíjazása után jött rá. Az utóbbi években a koncepciós perek előkészítéséről és fontos lefolyásáról gyűjtött dokumentumokat és interjúkat. Ezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a leghíresebb ügy, a Rajk-per rendezői között Rákosi és Farkas Mihály után rögtön Kádár János következik a bűnösök sorában, megelőzve még Gerő Ernőt is. Például Farkas és Kádár közösen adta ki az utasítást abban a bizonyos sváb villában, hogy Rajkot meg kell kínozni, miután nem sikerült rábeszélniük az együttműködésre. Kádár felelősségét mindmáig elmosták."

Pozsonyi Pravda - Panoráma műsorok (1.rész)

Láng Judit, az MTI tudósítója jelenti:
Prága, 1989. április 26. szerda (MTI-tud.) - Minden eddiginél élesebben támadta szerdán a pozsonyi Pravda a magyar televízió Panoráma műsorait. A szlovák pártlap ,,Pofon az újságíró etikának,, című kommentárjában egyenesen azzal vádolta az adás készítőit, hogy ,,célba vették,, a csehszlovákiai nemzetiségi politikát, az igazság keresése helyett előre elkészített koncepció alapján azt próbálták bizonyítani, hogy a magyar kisebbséget Csehszlovákiában elnyomják, nincs egyenjogúsága és jövője.

A Panoráma e heti hétfői adásában ,,leszámolt a szovjet
hatalommal Grúziában és a koszovói eseményekről sugárzott műsorban a
jugoszláviai nemzetiségi politikával is,,, vélekedett a lap
kommentátora, aki szerint a Panoráma stábját korábban készített
műsora miatt nem engedték be Romániába. Megjegyezte: ,,A Panorámában
szót kaptak az antikommunizmus vezető személyiségei, Brzezinski, aki
tanácsokat adott, hogyan kell meggyengíteni és észrevétlenül
likvidálni a Varsói Szerződést, vagy Gyilasz a maga vízióival a
világszocializmus megszűnéséről,,. ,,Mint látható, a kör majdnem
bezárult,, - fejtegette a kommentátor.

    ,,Megtámadtak és sértegetnek minket,,, írja az újság, mert ,,a
tények iránti elemi tisztelet a megfelelő helyzetismeret, a komplex
megközelítés igyekezete nélkül értékeli a Panoráma a csehszlovák
valóságot, minősíti politikai rendszerünket, a kommunista pártot és
vezetését, megszabja, mit kellene tennünk, hogy ,valódi, átalakítást
valósítsunk meg,,. A lap szerint a Panoráma ,,hajótörött
politikusokat és ideológusokat megszólaltatva meghamisítja
közelmúltunkat,,. A nemzetiségek helyzetéről szólva tagadja az
értékeket, ,,kétségbe von minden eredményt, amit nagy
internacionalista erőfeszítésekkel az elmúlt 40 évben sikerült
elérni,,. (folyt.)


1989. április 26., szerda 13:47


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Pozsonyi Pravda - Panoráma műsorok (2.rész)

Az újság azzal is megvádolta a Panorámát, hogy gyűlöletet szít,
azokat a régi burzsoá nemzetiségi politika által előidézett
viszályokat helyezte előtérbe, amelyekre a mai nemzedékek már nem
emlékeznek. A Panorámában csak az alkotók monológja hangzik még a
dialógusokban is. A műsorből kivágják az opponenseket, vagy
egyáltalán nem kapnak szót - állította a pozsonyi lap, feltéve a
kérdést: ,,Az igazság monopolizálása, más nézet kizárása - mi más
ez, mint annak a régi tájékoztatási szemléletnek a megnyilvánulása
amelyet oly vehemensen elitél a Panoráma?,,

    A kommentár közvetlen üzenetet is intéz a Magyar Televízióhoz:
,,A szerda estére bejelentett műsorban a Panoráma főszerkesztője,
Chrudinák Alajos fog reagálni a ,viharos visszhangokra, amelyeket a
múlt hét hétfőjén sugárzott Dubcek interjú váltott ki. Eszébe jut-e
majd az az elv, amely szerint a szerzők komolyságának és a
felelősségének mércéje viszonyuk saját hiányosságaikhoz? Aligha,
legalább is abból ítélve, hogy további beszélgetést terveztek be
Dubcekkel és Gyilasz-szal. Az újságíró etika pofozása tehát
folytatódik,,.

    Szerdán egyébként az összes prágai napilap, valamint a pozsonyi
Pravda és az Uj Szó közölte a CTK hírét arról, hogy Nyers Rezső, az
MSZMP PB tagja, államminiszter, kedden Budapesten saját kérésére
fogadta Vlastimil Ehrenberger buapesti csehszlovák nagykövetet. A
hír szerint a találkozón a két ország kapcsolatainak néhány időszerű
kérdését tekintették át. A csehszlovák nagykövet - olvasható a
lapokban - a Csehszlovák Szocialista Szövetségi Köztársaság párt- és
állami szerveinek nevében csodálkozásának adott hangot amiatt, hogy
április 17-én a Magyar Televízióban történelmileg nem helytálló,
megalapozatlan és szubjektív nézeteit kifejthette Alexander Dubcek.

    Ehrenberger hangsúlyozta, hogy Csehszlovákiának érdeke a
barátság és együttműködés fejlesztése a Magyar Népköztársasággal. A
beszámoló szerint Nyers Rezső válaszában biztosította a nagykövetet,
hogy a csehszlovák álláspontról tájékoztatni fogja a Magyar
Népköztársaság párt- és állami vezetését. Megerősítette, hogy
Magyarországnak érdeke a Csehszlovákiához fűződő jószomszédi
kapcsolatok továbbfejlesztése, a problémák objektív módon való
megítélése. +++


1989. április 26., szerda 14:00


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal


SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD