Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Kutrucz Gizella (Világhíradó)

"Engedjétek beszélni Kutruczot - mondja Ember Judit - 1985-ben egy nap alatt felvett és még mindig betiltott videokazettán terjedő filmjének címe. A címszereplő azóta is beszél. Mostanában nem a háborús bűnösök sorsa, hanem a jelenlegi hatalom eredete, működésmódja érdekli igazán. Hiába dolgozott évtizedekig a KB apparátusában az úgynevezett agit.-prop.-osztályon, sok mindenre csak utólag, nyugdíjazása után jött rá. Az utóbbi években a koncepciós perek előkészítéséről és fontos lefolyásáról gyűjtött dokumentumokat és interjúkat. Ezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a leghíresebb ügy, a Rajk-per rendezői között Rákosi és Farkas Mihály után rögtön Kádár János következik a bűnösök sorában, megelőzve még Gerő Ernőt is. Például Farkas és Kádár közösen adta ki az utasítást abban a bizonyos sváb villában, hogy Rajkot meg kell kínozni, miután nem sikerült rábeszélniük az együttműködésre. Kádár felelősségét mindmáig elmosták."

Tarifaemelések - sajtótájékoztató (1. rész)

1989. január 9., hétfő - Sajtótájékoztatón ismertették hétfőn a február 1-jétől esedékes tarifaemelések tételes mértékét és az áremelések indokait a Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztériumban.

A vasúti személyszállítási díjak átlagosan 30 százalékkal
emelkednek, ezen belül viszonylag kevésbé lesznek drágábbak a
gyorsvonati jegyek. A távolsági autóbusz-közlekedés díjai átlagosan
10 százalékkal lesznek magasabbak, a különjáratok tarifáit 50
százalékkal emelik. A helyi tömegközlekedési jegyek árai átlagosan
62 százalékkal növekednek. Február 1-jétől Budapesten és vidéken a
villamos, a troli, a metró vonaljegyek egységesen 5 forintba, az
autóbuszjegyek pedig 6 forintba kerülnek. Egy villamosbérlet ára
Budapesten 180 forint lesz. Ezzel a bérlettel trolin, metrón, HÉV-en
és fogaskerekűn is lehet utazni. Az egy vonalra szóló
autóbuszbérleteké 140, a kombinált bérleté pedig 280 forint lesz. A
villamosbérletek ára vidéken 90-120 forint, a troli- és
villamosbérleteké: 150, az egyvonalas autóbuszbérleté 100-120, az
összvonalas autóbuszbérleté 140-180, a kombinált bérleté pedig 240
forint lesz. A tanulók és a nyugdijasok havi bérletének ára az
általános bérletek árának 25 százalékát teszi ki.

    A lakossági telefonelőfizetési díj főállomás esetében 120 forint
lesz a mostani 40-nel szemben, az ikerállomás pedig 100 forint a
jelenlegi 30 helyett. Egy szabványlevelet 4 forint helyett 5
forintért, levelezőlapot, képeslapot 2 forint helyett 3 forintért
lehet február 1-je után feladni. Az expressz díj 10 forintról 12-re,
az ajánlási díj 6 forintról 8-ra emelkedik. A nemzetközi levélpostai
szolgáltatások átlagosan 50 százalékkal nőnek.

    Indoklásként egyebek között elmondták, hogy a díjemelések a
távolsági személyszállításban - a támogatások változatlan szintje
mellett - is csak részben fedezik a begyűrűző költségnövekedést. A
vasúti személyszállításnál a megemelt díjak csak a jelenlegi
feltételek szinten tartását biztosíthatják. A helyi tömegközlekedési
díjak emelésének egyik célja, hogy feloldják azokat az
ellentmondásokat, illetve különbségeket, amelyek a díjarányokban az
elmúlt években kialakultak. (folyt.köv.)


1989. január 9., hétfő 15:03


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Tarifaemelések - sajtótájékoztató (2. rész)

Igy például arra törekedtek, hogy közelítsék egymáshoz a vidéki és a
budapesti tarifákat, egységesítsék a tanulók és a nyugdíjasok
kedvezményét.

    A vasúti személyszállítás támogatására 1989-ben 6 milliárd
forintot fordítanak, a távolsági autóbuszközlekedésben továbbra is
mintegy 1,1-1,2 milliárd forint a fogyasztói árkiegészítés. A helyi
tömegközlekedésben 1988-ban a fogyasztói árkiegészítés és a tanácsok
által folyósított támogatás együttes összege elérte a 12,8 milliárd
forintot. Ez a támogatás 1989-ben 500 millió forinttal csökken.

    A postai - átlagosan 27 százalékos - díjemelések indoka, hogy a
Magyar Posta csak így tudja fedezni növekvő költségeit. A
tájékoztatón szóba került az is, hogy a díjrendszer megváltozásával
egyidejűleg a posta lehetőséget nyújt arra, hogy az előfizető saját
tulajdonában lévő távbeszélőkészüléket csatlakoztasson a postai
hálózathoz. Ebben az esetben az előfizetői díjak 20 forinttal
alacsonyabbak. A Mechanikai Művek képviselője elmondta: felkészültek
az új helyzetre, és a postai követelményeknek megfelelő, korszerű
telefonkészülékeket kínálnak a fogyasztóknak. Doros Béla, a posta
elnökhelyettese arról számolt be, hogy már javában készülnek
szervezetük korszerűsítésére. Az a szándék, hogy legalább két
vállalattá váljon a posta, egy hagyományos postai és egy távközlési
feladatok elvégzésére hivatott céggé. (MTI)


1989. január 9., hétfő 15:07


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal


SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD