|
|
|
|
|
|
|
|
Recski túlélő találkozó (SZER, Világhíradó)
Miközben a Duna
pesti oldalán a párt Központi Bizottsága zárt ülésen 1956-ról
vitatkozott, a másik, a budai oldalon az 50-es évek elején
létesített recski kényszermunkatábor túlélői találkoztak. Az ítélet
nélkül koncentrációs táborba zárt rabokat - néhány kommunista
társukat kivéve - azóta sem rehabilitálták. Anyagi, erkölcsi
kártérítést nem kaptak, és a rabszolga munkával eltöltött időt nem
számítják a nyugdíj-évekbe, és eltulajdonított értéktárgyaikról
senki sem akar tudni semmit. Az 1953-ban szabadult rabok 55-56-ban
már majdnem eljutottak a jóvátételhez, Kádár János azonban újabb 32
évre eltemette Recsk emlékét, feltehetőleg arra hivatkozva, hogy az
egykori rabok kényszermunkások, gúzsba kötöttek, megkínzottak
rehabilitálása kellemetlen emlékeket válthat ki a volt őrzőkben,
ávosokban, verőlegényekben, a netán időközben magasra emelkedett
belügyi tisztekben.
|
|
|
|
|
|
|
1956 értékelése
|
München, 1989. február 11. (SZER, Hazai napló) - Az MSZMP Központi Bizottsága mintegy 800 ezer párttag nevében vitatkozik arról, hogy 1956-ban népfelkelés, avagy ellenforradalom tört ki. Attól eltekintve, hogy ma már a kommunisták egy jelentékeny része sem tartja ellenforradalomnak, az ország lakosságának többsége sohasem osztotta ezt a véleményt. És különben is: a demokratikus szabadságjog nemcsak ma érték. Az volt az 1950-es években is, szemben a sztálini önkény magyarországi változatával, amely ellen tört ki 1956-ban - mi is? - ha a forradalom, azaz a proletárdikatúra a Rákosi-rendszert jelentette, akkor talán még az ellenforradalmat is vállalni lehet. Persze tudom, a hatalom mai örököseit nem a szójáték érdekli. Ők attól félnek: ha elismerik, hogy 1956-ban népfelkelés volt, akkor az azt leverő rendszer - vagyis saját maguk fölött - kell ítéletet mondaniuk. Így hát Kádár János, az MSZMP mai elnöke, 1956. november 1-étől - amikor elárulta Nagy Imrét - nemcsak a mártírok, hanem a mai rendszer sírját is megásta. Ma azonban hallgat. Pedig kihasználhatná a hazai glasznoszty lehetőségeit. Megszólalását egyre többen sürgetik. Kádár bukott politikusként kezdte, úgy is fejezi be. Tamás Gáspár Miklós Budapestről azt mérlegeli, hogy kinek van szüksége a kádári emlékezésre: - Azért is szólítják fel erre természetesen, mert hiszen nemcsak tanúja, résztvevője volt az 1956-os forradalomnak, hanem résztvevője volt az 1956. november 4-ikével elkezdődött ellenforradalomnak is, és a későbbi megtorlásoknak is főszereplője. Továbbá ő volt az az ember, akinek a nevéhez fűződik elsősorban ennek a rendszernek a felépítése, amely 1956-nak, a forradalomnak az elnyomásán nyugszik, és annak romjaira épült. Az, hogy Kádár Jánost felkérték, hogy szólaljon meg - ez két dolgot is jelent. Az egyik - azt hiszem - egy gyógyulási folyamat. A múltak bevallása az elsősorban - úgy vélem - a pártnak szükséges, és azoknak a néprétegeknek és csoportoknak, amelyek a maguk kiegyezését Kádárral, Kádárékkal megkötötték. Nekik a saját gyógyulásuk szempontjából, és az újabb demokratikus Magyarországba való bekapcsolódásukhoz szükségük van erre a gyógyulásra. Azt hiszem azonban, hogy a közvéleménynek és a népnek az a része, amely kimaradt a kádári kiegyezésből, annak tulajdonképpen édesmindegy, hogy Kádár Jánosnak ma mi a véleménye a harminc- egynéhány évvel ezelőtt történtekről. Tudom, hogy sok érdekes részletet elmondhatna. Nem hiszem azonban, hogy döntő volna, hogy megélte-e azt a katarzist, amely titkon a történelem iránt érdeklődő hallgató és olvasó elvár tőle. +++
1989. február 11., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|