Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 11.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Recski túlélő találkozó (SZER, Világhíradó)

Miközben a Duna pesti oldalán a párt Központi Bizottsága zárt ülésen 1956-ról vitatkozott, a másik, a budai oldalon az 50-es évek elején létesített recski kényszermunkatábor túlélői találkoztak. Az ítélet nélkül koncentrációs táborba zárt rabokat - néhány kommunista társukat kivéve - azóta sem rehabilitálták. Anyagi, erkölcsi kártérítést nem kaptak, és a rabszolga munkával eltöltött időt nem számítják a nyugdíj-évekbe, és eltulajdonított értéktárgyaikról senki sem akar tudni semmit. Az 1953-ban szabadult rabok 55-56-ban már majdnem eljutottak a jóvátételhez, Kádár János azonban újabb 32 évre eltemette Recsk emlékét, feltehetőleg arra hivatkozva, hogy az egykori rabok kényszermunkások, gúzsba kötöttek, megkínzottak rehabilitálása kellemetlen emlékeket válthat ki a volt őrzőkben, ávosokban, verőlegényekben, a netán időközben magasra emelkedett belügyi tisztekben.

A főszerkesztők figyelmébe

Budapest, 1989. január 12. csütörtök (MTI-Press)

Január 18-án, szerdán, 10.00 órai kezdéssel főszerkesztői
értekezlet lesz a VII. emeleti tanácsteremben. Az értekezleten a
főszerkesztők, vagy helyetteseik mellett a kiadó igazgatók
részvételére is számítunk.

    A neveket ezúttal is a szokásos módon telexen kérjük leadni
16-án, hétfőn 15.00 óráig. (MTI-Press)


1989. január 12., csütörtök 11:51


Vissza »


Autóálmaink és a valóság 2.

Szó sincs tehát jelentős nagyságú működő tőke behozatalának
lehetőségéről, évi 50 ezer autó összeszerelése pedig a világ más
tájain sem szokott nyereséget hozni. A legújabb hírek szerint a
Suzuki már nem vállalná e lefutóban lévő modell nyugat-európai
exportját (a 800 köbcentiméteres Suzuki Altóról van szó), így
legfeljebb a Suzuki Swift összeszerelésén gondolkozhatunk. Ez
viszont 450 ezer forintnál aligha lehetne olcsóbb, pedig csak 1000
köbcentiméteres. Igaz, ha a termelés felét exportálják, egy-két évig
a maradék még ennyiért is elkelne a belföldi piacon.

    Gazdaságossá azzal válna a Suzuki együttműködés, ha némi japán
tőkével és japán technológiával egy-két részegységet és számos
alkatrészt itthon állítanánk elő, méghozzá olyan sorozatnagyságban,
hogy az elképzelt összeszerelőüzem igényein túlmenően a Suzuki -
vagy akár más cég - saját szükségletre vásároljon belőlük. Erre
vonatkozó konkrét együttműködési javaslat azonban még nincs.

    De miért nem elég, ha piacképes alkatrészeket, részegységeket
gyártunk, s azok ellenében importálhatnánk kész autókat? Sokak
szerint ez lenne a legésszerűbb fejlesztési módszer, s ha majd olyan
sokféle részegységet gyártunk itthon, hogy megéri a kész autók
összeszereléséhez hiányzó többi részegység importja, akkor kellene
csak, mintegy utolsó lépésként esetleg egy összeszerelő üzemet is
építeni. Addig is minden alkatrészt keményvalutáért kellene behozni,
s ha lenne rá devizánk, már rég nem lenne gond a hazai autóellátás.

    A szomszédos Ausztria kitünően el van látva gépkocsikkal, pedig
"csak a fontosabb részegységeket gyártja - igaz, maga a General
Motors-szal épített sebességváltó-és motorgyár mintegy 9,7 milliárd
schillingje - kereken 45 milliárd forintba - került. (A beruházásba
a GM 2 milliárd schillinggel szállt be.)

    Nálunk viszont egyelőre az a 9 milliárd forint sem akar
előkerülni, ami a Szovjetunióval körvonalazódó
Zaporozsec-kooperációhoz kellene. Ipari becslések szerint ennyibe
kerülne egy sebességváltógyár létesítése, s további 3-4 milliárd
forintért hozhatnánk létre azokat az üzemeket, amelyek termékeivel
évi 50 ezer új típusú Zaporozsecet - Tavriját - ellentételezhetnénk.
Ezek az összegek azonban sehogy sem látszanak előkerülni. (folyt.)


1989. január 12., csütörtök 14:11


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Autóálmaink és a valóság 3.

alc. Szándéklevél már van

Így talán nem árt némi fenntartással fogadni a részleteiben
teljesen kidolgozatlan dél-koreai együttműködési tervet sem. Erről
annyit lehet tudni, hogy a Magyar Hitelbank szándéklevelet írt alá a
Daewoo cégggel. Első lépésben valamilyen alkatrészeket gyártanánk, s
azokért cserébe érkezne már az idén 5 ezer Le Mans típusú autó. A
hasonló Opel 5-600 ezer forintba kerülne nálunk, neheze n hihető,
hogy ez az 1500 köbcentis kocsi lényegesen olcsóbb lenne. Még nem
tudni, milyen alkatrészeket adnánk el, sőt a megvalósíthatósági
tanulmányt is csak ezután készíti el a dél-koreai partner. A
szándéklevél szerint 1993-tól évi 25 ezerre futna fel a kész autók
importja, majd a második ütem következne, az összeszerelő
vegyesvállalat felépítése. Addig azonban még hosszúra nőhet a
jelenleg 360 ezres várólista a Merkúrnál....

    Nincsenek konkrét, aláírásra váró tervek a Skodával sem, a többi
autógyárral pedig ugyancsak az elképzelések felvázolásánál tartunk.
Az bizonyos, hogy jelentős saját beruházás nélkül az autóiparban sem
lehet fejleszteni. Most azonban nem olyan időket élünk, hogy
központi pénzeket lehetne erre előirányozni. Ezt különben az
autóiparban egyszer már megtettük - miénk a világ egyik legnagyobb
autóbuszgyára. (MTI-Press)


1989. január 12., csütörtök 14:14


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Állambiztonsági Szolgálatok Történelmi Levéltárából:

A BM III/II Csoportfőnökség inforemációja alapján január 4-én jelentettük, hogy TÓTH ERNŐ, a Sydney-i magyar főkonzulátus rejtjelzője szolgálati idejének lejártával nem tért iszza Magyarországra. A szerv újabb adatai szerint Tóth magával vitte a retjeleszközöket is. Az információ forrása megbízható, tartalma nem ellenőrzött. (III/II.)
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD