Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 03.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Az MSZMP és 1956 megítélése (SZER, Világhíradó)

Az 1956-os forradalom értékelése valóban fontos kérdés lehet azon hatalmi csoport számára, amelynek úgynevezett legitimitása ennek a népfelelésnek az elárulásából származik. Ha 1956-ban népfelkelés volt, akkor a jelenlegi vezető csoport bitorolja a hatalmat. Az is kiválthatta a látványos vitát, hogy a Kádár János bukása után létrejött pályareformer kádáristákból és reformerekből álló koalíció nem működik. A Politikai Bizottság nevű Laokoón-csoport az utóbbi napokban oly sokat foglalkozik a nyilvánosság előtt az 1956-os forradalom és szabadságharc megítélésével, hogy a kívülállóban erősödik a gyanú: ezzel valami másról, például az ország jelenlegi, égető problémáiról akarja elterelni a figyelmet.

A népfront javaslatairól

München, 1989. január 2. (SZER, Világhíradó) - Sokszor hallottuk már szidni
a kormányt, a pártot, de azt a szervet, amely - ha formálisan is - de a
képviselőjelölteket állítja: a Hazafias Népfront - nos, a népfrontot
valahogy nem szokás szidni. Vele rosszabb történik. Neve hallatára az ember
csak legyint. Gadó György budapesti kommentárjából az is kiderül: miért?
    
    - Aligha állítható, hogy az országos sajtóban valami viharos hullámokat
vetett volna az a teljes újságoldalt betöltő dokumentum, amelyet a Hazafias
Népfront Országos Tanácsa tett közzé javaslat gyanánt a népfront
megújulására és feladataira. Abból azonban, hogy ennek három hét alatt sem
kelt számottevő visszhangja, tévedés lenne arra következtetni, hogy a
javaslat kibocsátói belátják: a társadalom nemigen tart igényt a
népfrontra.
    
    Végtére is: már évtizedek óta létezik ez a szervezet, jóllehet sokkal
inkább köszönhette létét a kommunista párt részéről érvényesülő nyomásnak,
és az állami költségvetésből folyósított pénzeknek, mint a valódi
társadalmi támogatásnak.
    
    Úgy látszik - és épp a szóban forgó dokumentumból látszik úgy -, hogy a
népfront, ez a lejáratott, és csak az egypárti diktatúra eszközéül,
kulisszájául szolgáló állítólagos mozgalom, a továbbiakban sem akar számot
vetni a társadalom valós igényeivel.
    
    Megújulásról és pluralizmusról beszél ugyan, de a kerüli a pártállam, a
szocializmus nevében gyakorolt önkény nyílt, kemény és mélyreható
bírálatát. Saját múltjával sem néz szembe. Nem állapítja meg mik voltak
gyöngéi. Ezzel szemben - és mindezek helyett - olyan szerepre kínálkozik
fel, amelyet a belpolitikai fejlődés már fölöslegessé tesz.
    
    A népfront - az Országos Tanács javaslata értelmében - az úgynevezett
szocialista pluralizmus letéteményese és kerete kíván lenni: közjogi
funkcióval is felruházott szervezet, amely a maga keretei közt valósítja
meg az állítólag független társadalmi szervezetek és a kommunista párt
együttműködését.
    
    Nehezen tudom feltételezni a dokumentum megszövegezői részéről a
jóhiszeműséget, amikor olyan megállapításaikat olvasom, amelyek még az
Országos Tanács 1988. szeptember 11-i ülésén elhangzott bírálatokat sem
veszik figyelembe. Egyszerűen nem igaz a dokumentum két bevezető tétele,
mely szerint a népfrontmozgalom tekintélye nőtt, és a népfront a magyar
társadalom mással nehezen pótolható intézményévé vált.
    
    Huszár István, a népfront főtitkára már az említett szeptemberi ülésen
kijelentette, hogy a párt a népfrontmozgalomban meghatározó szerepet tölt
be. Ezt a december 15-ikén közzétett dokumentum nem tette kétségessé,
legfeljebb kissé elködösíti. Leszögezi például, hogy a népfront "vállalja a
versenyhelyzetet a szocializmus építésének új típusú plurális
szerveződésében". Csak azt nem árulja el, hogy kik között alakulna ki ez a
versenyhelyzet. A párt és a népfront között? Az nem lehet, hiszen a párt
maga is része a népfrontnak. A független társadalmi szervezetek és a
népfront közt? Az sem lehet, hiszen azok a szervezetek a dokumentum szerint
nem a népfront vetélytársaiként, hanem a népfrontmozgalom medrében
működnének. Milyen viszonyt képzelnek hát el a javaslat szerzői a népfront
és a független társadalmi szervezetek között?
    
    Egy helyütt azt írják, hogy e szervezetek önkéntes együttműködését kívánják
    
a népfront fórumai. Másutt úgy fogalmaznak, hogy az új szerveződések
eldönthetik "milyen fokon és milyen témákban kívánnak részesei lenni a
népfrontnak, mint a szocialista pluralizmus intézményének". És ha
egyáltalán nem kívánnak részesei lenni? A dokumentum erről a lehetőségről
éppúgy hallgat, mint a társadalmi szervezetek függetlenségéről. Azt pedig
még említeni is óvakodik, hogy új, önálló politikai pártok is
megjelenhetnek a magyar belpolitikában. Ehelyett a következőket olvashatjuk
benne:
"A párt nem egyedül képviseli a szocializmus és a demokrácia erőit - (ki
hitte volna? Óriási!) -, hanem a hozzá kötődött pártonkívüli milliókkal
együtt, akik szövetségesei. A népfront elkötelezett abban, hogy hatékonnyá
tegye a párttagok és pártonkívüliek együttműködését."
Itt állnak tehát a küszöbön a független új demokratikus erők, a
megszületőben lévő, vagy már létre is jött pártok, de a népfront Országos
Tanácsa - híven vazallusi hagyományaihoz - még mindig csak két kategóriát
ismer: a kommunista pártot és az úgynevezett pártonkívüli milliókat, akik
természetesen a "kompárt" szövetségesei. A dokumentum szerint így alakulhat
ki a társadalmi háttér ahhoz, hogy "napjaink koalíciós elemei
megjelenhessenek a kormányzásban".
    
    Mit jelentsen hát az a mondata, hogy elengedhetetlennek tartja a mozgalom
új alapokra helyezését? A dokumentum szerzői igényt tartanak arra, hogy a
népfront közjogi funkciókat^kapjon, például a választások és a
népszavazások lebonyolításában. És e funkciókat az új alkotmány határozza
meg. Ugyanakkor hangoztatják, hogy a népfront társadalmi szövetség kíván
lenni a szocializmus demokratikus módszerekkel való felépítésére. Azokról a
demokratikus politikai erőkről tehát továbbra sem kívánnak tudomást venni,
akik nem hajlandók magukat elkötelezni valami homályosan definiált
szocializmus mellett.
    
    Ám ez az elfogultság nem tartja vissza a javaslat megfogalmazóit attól,
hogy pártatlanságot kívánó politikai közjogi feladatokat igényeljenek -
korántsem pártatlan, hanem a kommunista párthoz kötődő, a szocializmus
elutasítóit kirekesztő népfrontjuk részére.
    
    Az a határozott véleményem, hogy a társadalom most szerveződő, független
demokratikus erőinek, kibontakozó új pártjainak semmi szükségük a
népfrontra, sem más állandó keretszerű szervezetre ahhoz, hogy párbeszédet
alakítsanak ki a kommunista párttal.
    
    A kommunisták a maguk társutasait olyan karámba terelhetik, amilyenbe
akarják - és amilyenbe azok hajlandók betérni - a független erőkkel azonban
közvetlenül kell tárgyalnia.
    
    A társadalmon belüli különféle politikai érdekek közötti kompromisszum és
tartós kiegyezés lehetősége nem csökken, sőt növekszik azzal, hogy a benne
résztvevő erők szabadon, közvetlenül, és a maguk színeiben léphetnek a
színpadra. Nem ez fokozza a konfrontáció és a társadalmi robbanás
veszélyét, hanem épp az a kényszer, amely minden csoportot a népfront
aklába akar terelni - annak a kommunista pártnak a főpásztori irányítása
alá, melynek a vezetésre való illetékességét a társadalom már nem, vagy
csak szigorú feltételek mellett fogadja el.
    
    Nem tudom micsoda kétes konyhán kotyvasztott kenet légyen az a bizonyos
szocialista pluralizmus - de abban bizonyos vagyok, hogy Magyarországnak
tényleg egy demokráciára van szüksége. Ehhez pedig önálló arculatú,
független politikai szervezetek kellenek.
    
    Többpártrendszerre - és ennek alapján működő hiteles parlamentre van
szükség - nem népfrontra! A Hazafias Népfront nemhogy a pluralizmus
letéteményeseként és közjogi intézményként, de valóságos politikai mozgalom
gyanánt sem létezhet egy hatékony parlamentáris demokráciában. És ez a
párszáz millió forint, amit költségvetési támogatásának megvonásával az
ország megtakaríthat, még kisebb is, mint a politikai nyereség: ami a
népfront-apparátus felszámolásából, a népfrontba tömörülés kényszerének
feloldásával, a tényleges politikai érdekek világos megjelenése révén
adódik majd. +++


1989. január 2., hétfő


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefon:

Nem lehetne úgy átalakítani a mai műsort, hogy mind a két film nézhető legyen? Azt szeretném kérni, hogy a Charles Bronson filmet később vetítsék, amikor vége van az egyesen a filmnek. Nagyon jó a TV 2., de a TV 1, se rossz. Én inkább a TV 2-őt szoktam nézni. De a TV 1-en nagyon szeretném nézni a Szomszédokat.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD