Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

Megalakult az útalapot ellenőrző bizottság (1. rész)

1989. november 6., hétfő - Az érintett társadalmi, szakmai és tudományos szervezetek képviselőiből hétfőn megalakult az útalapot ellenőrző társadalmi bizottság. Az alakuló ülésen - amelyet az M0-ás autópálya-építés csepeli főmérnökségén rendeztek - Kálnoki Kis Sándor közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszterhelyettes tájékoztatta a 16 tagú bizottságot az útalap forrásául szolgáló pénzalapokról, továbbá ismertette a tárca elképzeléseit az alap bővítésének lehetőségeiről. A miniszterhelyettes elöljáróban kifejtette: ma még az útalapot nem lehet valóságos alapnak tekinteni, hiszen ennek egy tetemes része folyamatos ,,kötélhúzás,, révén, azaz költségvetési alkudozások során alakul ki.

Mint ismeretes, az útalap több forrásból tevődik össze:
költségvetési támogatásból, amelynek idei összege 5,2 milliárd
forint, az eladott benzin árából visszatérített literenkénti 2
forintokból, ez az idén várhatóan 2,1 milliárd forint lesz, továbbá
a túlsúlyos járművek után fizetendő úthasználati díjból (150 millió
forint); összesen tehát 7,45 milliárd forint az idei útalap.

    A miniszterhelyettes megjegyezte, hogy legalább évi 11 milliárd
forintra lenne szükség az úthálózat további romlásának
megakadályozására, s közölte: a becslések szerint 100 milliárd
forintot igényelne a magyar úthálózat fejlesztési, fenntartási
elmaradásainak pótlása, a mai forgalomnak megfelelő állapot
kialakítása.

    Tűrhetetlennek tartotta a bizottság, hogy amíg a költségvetés
évente mintegy 50 milliárd forintnyi tiszta jövedelmhez jut a közúti
közlekedés révén, addig csupán morzsákat juttat vissza az utak
állapotának javítására, az úthálózat fejlesztésére. Tiltakoztak az
ellen is, hogy a költségvetés ,,támogatásnak,, titulálja azt az
összeget, amit az útalapba betesz. A bizottság tagjai egyetértettek
a tárcának azzal a javaslatával, hogy az útalap ne legyen tervalku
kérdése, hanem teljes mértékben automatikusan képződjön az eladott
motorbenzin árának meghatározott részéből. A javaslat szerint az
lenne az indokolt és a méltányos, ha - legalább 1991-től - az útalap
forrása a benzineladásból származó bevételnek mintegy az egynegyede
lenne. Így például 1991-ben - 60 milliárd forintnyi
benzinár-bevétellel számolva - az útalap körülbelül 15 milliárd
forintot tenne ki. (folyt.köv.)


1989. november 6., hétfő 18:40


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Megalakult az útalapot ellenőrző bizottság (2. rész)

A vitában szót kért a Pénzügyminisztérium képviselője is, aki
arról számolt be, hogy amennyiben emelkedik a benzin ára - nem
hivatalos információk szerint literenként 3 forinttal -, úgy a
Pénzügyminisztérium hajlandó további 1 milliárd forinttal megtoldani
az útalapra szolgáló költségvetési támogatást. Ezt a bejelentést
nagy felzúdulás fogadta. A közlekedési tárca képviselői határozott
tiltakozásukat fejezték ki az eljárás ellen, mondván: a költségvetés
mintegy 7 milliárd forintos extraprofithoz jutna az áremelés révén,
ám a közvélemény felháborodását a közlekedésnek kellene elviselnie,
ráadásul az útalap sem a kívánt mértékben bővülne. (MTI)


1989. november 6., hétfő 18:42


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD