|
|
|
|
- Lesz-e magyar autógyártás? - 1. folyt.
|
Magyarország az egyetlen közöttük, ahol erre nem került sor. És világos, hogy ebben az esetben nem lehet a felelősséget Moszkvára, vagy más KGST-partnerekre hárítani. Nem a KGST-szakosítás ludas abban, hogy nincs magyar személyautóipar, mert olyan szakosítás van, hogy csak egy, vagy csak néhány tagország gyárthat valamit a többiek nem, de nem létezik olyan szakkosítás, amely minden tagországnak megengedi a gyártást, csak egynek nem. A felelősség tehát hazai eredetű. Amikor 1968-ban - ne feledjük, 21 esztendeje - a világ egyik autóipari éllovasa, a japán Nissan be akart törtni az európai piacra, konkrét ajánlatot tett, hogy Budapest közelében összeszerelő üzemet létesít. Nagyon kedvező volt az ajánlat időzítése. Akkoriban Nyugat-Európában erős konjunktúrát élvezett az autópiac. Magyarországon akkor indult be az új gazdasági mechanizmus. Az illetékesek mégis elvetették a japán ajánlatot. Ugyanarra hivatkoztak, amit azelőtt is, azután is mindig hangoztattak, valahányszor indokokat kellett felhozni a hazai autógyártás megvalósítása ellen. Tehát azt mondták: nem lenne megfelelő felvevőpiac magyar kocsik számára, és így a hazai gyártás nem lenne gazdaságos. Célszerűbb - hangzott a jól ismert érvelés - ha elmélyítjük az ipari kooperációt a Szovjetunióval és más KGST-partnerekkel. Ennek keretében vállaljuk alkatrészek gyártását, és ennek fejében annyi KGST-kocsit importálunk, amennyi kielégíti a hazai keresletet. Persze mindenki tudja, hogy ily módon a kínálat reménytelenül lemarad a kereslet mögött. Évtizedek óta több százezer sorbanálló kénytelen hosszú évekig várakozni a megrendelt kocsira, miután a vételár tetemes részét már ki kellett fizetnie. Ez a tetemes rész valamikor a vételár egyötöde volt, később felemelték a felére. Idén január elsejétől ezt a hányadot a vételár 40 százalékára mérsékelték, de mivel ezzel egyidőben a kocsik vételára 25 százalékkal megdrágult, az előre befizetendő összeg egy fillérrel sem csökkent. (folyt.)
1989. november 1., szerda
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|