Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

- Lesz-e magyar autógyártás? - 1. folyt.

Magyarország az egyetlen közöttük, ahol erre nem került sor. És
világos, hogy ebben az esetben nem lehet a felelősséget Moszkvára,
vagy más KGST-partnerekre hárítani. Nem a KGST-szakosítás ludas
abban, hogy nincs magyar személyautóipar, mert olyan szakosítás van,
hogy csak egy, vagy csak néhány tagország gyárthat valamit a többiek
nem, de nem létezik olyan szakkosítás, amely minden tagországnak
megengedi a gyártást, csak egynek nem. A felelősség tehát hazai
eredetű.

    Amikor 1968-ban - ne feledjük, 21 esztendeje - a világ egyik
autóipari éllovasa, a japán Nissan be akart törtni az európai
piacra, konkrét ajánlatot tett, hogy Budapest közelében összeszerelő
üzemet létesít. Nagyon kedvező volt az ajánlat időzítése. Akkoriban
Nyugat-Európában erős konjunktúrát élvezett az autópiac.
Magyarországon akkor indult be az új gazdasági mechanizmus. Az
illetékesek mégis elvetették a japán ajánlatot. Ugyanarra
hivatkoztak, amit azelőtt is, azután is mindig hangoztattak,
valahányszor indokokat kellett felhozni a hazai autógyártás
megvalósítása ellen. Tehát azt mondták: nem lenne megfelelő
felvevőpiac magyar kocsik számára, és így a hazai gyártás nem lenne
gazdaságos. Célszerűbb - hangzott a jól ismert érvelés - ha
elmélyítjük az ipari kooperációt a Szovjetunióval és más
KGST-partnerekkel. Ennek keretében vállaljuk alkatrészek gyártását,
és ennek fejében annyi KGST-kocsit importálunk, amennyi kielégíti a
hazai keresletet.

    Persze mindenki tudja, hogy ily módon a kínálat reménytelenül
lemarad a kereslet mögött. Évtizedek óta több százezer sorbanálló
kénytelen hosszú évekig várakozni a megrendelt kocsira, miután a
vételár tetemes részét már ki kellett fizetnie. Ez a tetemes rész
valamikor a vételár egyötöde volt, később felemelték a felére. Idén
január elsejétől ezt a hányadot a vételár 40 százalékára
mérsékelték, de mivel ezzel egyidőben a kocsik vételára 25
százalékkal megdrágult, az előre befizetendő összeg egy fillérrel
sem csökkent. (folyt.)


1989. november 1., szerda


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD