Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

Az Autóklub elnöksége elutasítja az autópálya használati díjat és a benziáremelést (1. rész)

1989. április 20., csütörtök -

Rendkívüli napirendi pontként az autópálya használati díj
bevezetéséről tanácskozott csütörtöki ülésén a Magyar Autóklub
elnöksége, még mielőtt ismertté vált volna a kormány ülésén
született döntés. Valter Medárd ügyvezető elnök elöljáróban
leszögezte: a kormány az utóbbi években számos olyan intézkedést
hozott, amely kifejezetten az autósokat sujtotta, ilyen volt például
a benzin, illetve a gépkocsik árának drasztikus növelése. Mindez sok
milliárd forintos többletbevételhez juttatta a költségvetést, s
éppen emiatt etikailag sem tartható helyesnek az autósok további
terhelése.

    Nagy Ervin közlekedési, hírközlési és építésügyi
miniszterhelyettes, úgy is, mint az Autóklub társelnöke elmondta: a
Minisztertanács mostani ülése elé három variációt terjesztettek, az
egyik ezek közül az autópálya-díj módosított formája, a másik az
üzemanyag árának egyforintos emelése, a harmadik pedig az, hogy a
költségvetésből oldják meg az útépítést.

    Ezt követően a miniszterhelyettes utalt arra: a tárca
kényszerhelyzetben volt, amikor az útadóval kapcsolatos javaslatát a
kormány elé vitte. A kényszerhelyzetet az okozta, hogy az év elején
még kétmilliárd forint állt a tárca rendelkezésére útépítéshez, ám
ezt két lépcsőben elvonták. Ilyen körülmények között a folyamatban
lévő munkákat le kellene állítani. Megemlítette például a világbanki
hitelből épülő M0-ás autópályát, melynek első szakaszát jövőre
akarják befejezni, s ha leállítják a munkát, a büntetést dollárban
kell fizetni. Az M5-ös autópályát Kecskemétig akarták tovább
építeni, s befejezés előtt áll Szolnoknál és Polgárinál két
Tisza-híd építése is. Mindezekbe, illetve más folyamatban lévő
útépítésekbe eddig már 4 milliárd forintot fektettek be és a
befejezésükhöz további 2,5 milliárdra lenne szükség. Külföldi
vállalkozók is bekapcsolódnának a magyarországi fejlesztésbe, de
azzal a feltétellel, hogy legalább egymilliárd forint értékű munkát
a magyar állam végeztessen el. A miniszterhelyettes alapvető
fontosságúnak tartotta az útalap létrehozását, ugyanis ezzel végre
garantálni lehetne, hogy évente meghatározott összeget kizárólag
útépítésre fordítsanak. Mindezidáig tervalkuban dőlt el, hogy mennyi
marad útfejlesztésre, s ez az összeg 1980 óta folyamatosan csökkent.
(folyt. köv.)


1989. április 20., csütörtök 18:13


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Autóklub elnöksége elutasítja az autópálya használati díjat és a benziáremelést (2. rész)

A vitában többen támogatták ezt a véleményt és tiltakoztak a díj
bevezetése ellen. Kifejtették: az intézkedést csak hevenyészve
készítették elő, holott szükséges lett volna a döntés előtt
szélesebb körben megvitatni. Mások úgy vélték, hogy a kormány
túlságosan nagy kockázatot vállalt a várható 1,2-1,5 milliárd
forintos, csekélynek tekinthető bevétel fejében. Mindez olyan káros
hatásokkal jár, hogy a forgalom 30-40 százaléka átterelődik az
autópályákkal párhuzamos rossz minőségű utakra, megnő a
balesetveszély és a környezeti ártalom. Volt, aki azt követelte: a
kormány adjon számot arról, hova ment el az a pénz, amelyet
útépítésre igértek az elmúlt években. A szakemberek arra is
rámutattak, hogy a közúti közlekedés évente 40-50 milliárd forint
bevételt hoz, amelynek túlnyomó részét a költségvetés nyeli el.

    Az autósokat képviselő elnökségi tagok leszögezték: nem
általában az autópálya díj ellen vannak, hiszen például
Olaszországban ennek ellenében több ezer kilométert lehet autópályán
megtenni, s az így megtakarított üzemanyag értéke jóval több, mint
maga a díj. Nálunk azonban a valódi autópályák hossza alig haladja
meg a 200 kilométert és azok is csonkák, sehova se vezetnek, nem
kapcsolódnak a nemzetközi főútvonalakhoz.

    Volt, aki megkérdőjelezte az útadó bevezetésének legalitását,
mondván, hogy az 1988-ban született közúti közlekedési törvény
kimondja: a közutak fejlesztése állami feladat. Ezt tehát
törvényellenes tovább hárítani a lakosságra. Többen azt
kifogásolták, hogy az 1,6 millió autós érdekeit képviselő Autóklub
nem volt bevonva a döntés előkészítésébe. A miniszterhelyettes erről
elmondta: Balogh Tibor, az Autóklub főtitkára rendszeresen részt
vesz a minisztériumban folytatott tanácskozásokon, így módja lett
volna, hogy az általa képviselt szervezetet már az előkészítés korai
stádiumában tájékoztassa. A főtitkár olyannyira tudatában volt a
várható döntésnek - folytatta -, hogy a klub nevében vállalkozott a
díj kifizetését igazoló biléta forgalmazására. A bejelentést nagy
felzúdulás követte, ez a fordulat váratlanul érte az elnökséget.

    Végül a csaknem száztagú testület úgy határozott, hogy az
autósok megsarcolását jelentő valamennyi megoldás elfogadhatatlan.
Az út- és autópályépítés fontos feladat, de ennek terheit a
költségvetés viselje. (MTI)


1989. április 20., csütörtök 18:14


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD