|
|
|
|
Levél Uj-Delhiből, 2. rész
|
És mit szólhatna a derék magyar rendőr, ha meglátná a visszapillantótükör nélküli, máladozó gumiabroncsú, négy-öt méter magasan megrakott teherautót, amelynek elülső ablakat hindu szentek matricái és művirágfűzérek sorai fedik be, nehogy a vezető véletlenül is zavartalanul lássa, mi történik előtte az úton? Vagy ha örjítő sebességgel, mindenkit és mindent félresodorva, kikanyarodna elé a delhi utcák gyilkos réme, a vészesen ingó és a megállókban alig lassító utasszállító autóbusz, a nyitott ajtajaiból kilógó emberfürtökkel? És hát ha meglátná a mindenhová odaszemtelenkedő, furakodó, a forgalommal szemben haladó háromkerekű autóriksát, az indiai utak motorizált fémcsótányát? Vagy az országút háromnegyedét elfoglaló, kényelmesen poroszkáló, este is kivilágítatlan teve- és bivalyvontatta kordét? A belső sávban fütyürészve bűvészkedő biciklistát? Mert bizony nem kirívó jelenségekről van szó, hanem a hétköznapi összképről. Nem csoda, hogy az ázsiai országban évente több mint negyvenezren veszítik életüket közlekedési balesetekben. A tízezer gépkocsira jutó halálos balesetek számát tekintve India világelső. Sok minden belejátszik ebbe. Például az országutak állapota: hiába szeli át az országot 32 000 kilométer hosszúságú ,,sztráda,,, az aszfaltozott utak többnyire keskenyek, hepehupásak és veszélyesek. Emellett az úthálózat bővülése távolról sem tartott lépést a járművek szaporodásával. Ma az országban közel ötmillió személyautó, tehergépkocsi és autóbusz fut - igaz, nemzetközi összehasonlításban kevés. A szakértők azonban a balesetek többségéért az embereket okolják, a közlekedési kultúra hiányát, a nagyfokú felelőtlenséget, az önzést. Vezetői jogosítványt gyakorlatilag az szerez, aki akar, szinte vizsgakövetelmény nélkül: már nem kelt feltűnést a Marutin száguldozó tinédzserek csapata. A járművek műszaki ellenőriztetése nem létezik. És ami a legszomorúbb - a vezetők zöme a legalapvetőbb közlekedési szabályokra is fittyet hány. Az ön- és másokat csonkító fegyelmezetlenség mellett magyarázat az anarchiára: felmérések szerint még a ,,hivatásos,, gépkocsivezetők javarésze sem ismeri kellőképpen a szabályokat, vagy pedig egyszerűen rosszul lát. Nem csoda hát, hogy a nagyobb, a gyorsabb és az erősebb jármű az úr az indiai utakon, emberéletek árán is. +++ Rácz Péter (Új-Delkhi) MTI-Press
1989. január 30., hétfő 13:02
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|