Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

A belvárosi forgalomszabályozás tapasztalatai (1. rész)

1989. január 9., hétfő - A budapesti belvárosban tavaly májusban bevezetett forgalomszabályozás eredményeként mérséklődött a zaj és a szenyezettség, annak ellenére, hogy a forgalom a vártnál kisebb mértékben csökkent - tájékoztatták a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatóságán az MTI munkatársát.

Sipos László csoportvezető elmondta, hogy a kísérleti
szabályozás bevezetését annak idején a nagyfokú zaj és a
légszennyezettség, illetve a közlekedési és a parkolási szabályok
tömeges megsértése indokolta. A közlekedési ártalmak már komolyan
veszélyeztették a belváros értékeit is. Az intézkedéssel a Fővárosi
Tanács azt kívánta elérni, hogy a belvárosba igyekvők ne
személyautóval közlekedjenek, s azt is, hogy lehetőség szerint az
ott dolgozók se gépkocsival járjanak munkahelyükre. A most
elkészített értékelés szerint a forgalom a belvárosban 5
százalékkal, mig az úgynevezett védett területen több mint 16
százalékkal csökkent. A zajhatás ezzel összefüggésben gyakorlatilag
a felére mérséklődött: a levegő szénmonoxid szennyezettsége
egyötödére, a nitrogéndioxiddal kapcsolatban egyharmadára,
ólomszennyezettsége egynegyedére csökkent. E pozitív hatások mellett
viszont az átmenő forgalomra kijelölt helyeken - a Petőfi Sándor és
az Apáczai Csere János utcában - a zajterhelés kismértékben nőtt,
ott is tisztább lett viszont a levegő az autók egyenletes haladása
miatt.

    Az ellenőrzésekkor tapasztaltak szerint sokan engedély nélkül
hajtottak be a területre. A magángépkocsiknak több mint a fele, az
állami rendszámú autóknak mintegy 40 százaléka, az áruszállító
járműveknek pedig mintegy 7 százaléka hagyta figyelmen kívül a
rendelkezést. Többen az engedély meghamisításával, a rajta szereplő
rendszám átírásával próbálták kijátszani a hatóságokat, mások
állandó lakosnak jelentkeztek be rokonaikhoz, ismerőseikhez, így
járva ki maguknak az engedélyt. Ennek eredményeként az övezetben
lévő parkolóhelyek számánál négyszer több engedély kiadására
kényszerültek az illletékesek. A felmérések szerint az övezetbe
jogosan behajtó autók több mint 50 százaléka taxi volt. Sok volt a
térségben hosszasan parkoló, lezárt taxi is, s ez ugyancsak
visszaélésre enged következtetni.

    Az intézkedés jelentősen javította a belváros tömegközlekedését.
A 15-ös autóbuszok és az új járat, a 15/a is a menetidő betartásával
közlekedhetett.(folyt.köv.)


1989. január 8., vasárnap 17:41


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A belvárosi forgalomszabályozás tapasztalatai (2. rész)

Ez utóbbi járat útvonalát a lakosság kérérére valószínűleg
meghosszabbítják majd a Báthori utcáig.

    A kísérleti forgalomszabályozás tapasztalatairól, az új rendszer
véglegesítéséről várhatóan februári ülésén tárgyal a Fővárosi Tanács
végrehajtó bizottsága. A tavaly kiadott engedélyek egyelőre
visszavonásukig érvényesek. A tervezett változások között szerepel a
Dorottya és a József Attila utca kereszteződésében lévő ,,kapu,,
beljebb vitele az Atrium Hyatt Szálló garázsáig az ellenőrzés
megkönnyítése, illetve a szálló vendégeinek egyszerűbb közlekedése
miatt. Az elképzelések szerint kétirányúvá teszik a Bárczy István
utcát, hogy az északi irányból érkezők is rövidebb útvonalon
juthassanak el a belvárosba. Szükségesnek látszik az ellenőrzés és
az engedélyek kiadásának megszigorítása is. A kapuknál videokamera
őrzi majd a területet, s ha a felvételen látható gépkocsi rendszáma
nem szerepel az engedélyes listán, az autó tulajdonosa ellen
szabálysértési feljelentést tesznek. Az V. Kerületi Tanács
esetenként vizsgálja majd az engedélyek kiadásának jogosságát is. A
taxik csak utassal, illetve akkor hajthatnak majd be a területre, ha
rendelésre mennek. A tervek szerint várakozniuk is csak 5 percig
lehet majd. (MTI)


1989. január 8., vasárnap 17:43


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD