|
 |
 |
 |

A tanári bizonyítvány 2.
|

A főiskolai, egyetemi felvételeknél ugyanis a kiegészítő és a törzsanyag egyformán fontos lehet, de még az is, ami ezeken innen és túl van. Az ilyen maximalista pedagógiai törekvések tükörképe az a diák, aki nekimegy a tananyagnak és szelektálás nélkül bebiflázza. Az élet komédiája, hogy a felvételi vizsgákon gyakran ezeknek van a legnagyobb esélye, míg az eszét használó, vitatkozó, mérlegelő diák hátrányos helyzetbe kerülhet. Az új pedagógiai módszerek nem mindíg segítik a tanítókat, tanárokat, olykor fölöslegesen bonyolultak, időigényesek. Az a tanár, aki a hét végén megkapál 300 szőlőtőkét - motoros kapára nem telik a fizetéséből -, hétfőn nem a legkorszerűbb pedagógiai fegyverzetét veti be, hanem a legkényelmesebb módszert fogja választani. Nincs ideje, energiája felkészülni az órákra, olvasnivalói az éjjeliszekrényén tornyosulnak. Egész héten fáradt, elnyűtt. A pályákra alkalmatlan, a szürke tanárok óráin a diákok ásítoznak, leveleznek, beszélgetnek. Tulajdonképpen végtelenül toleránsak, hiszen ki is fütyülhetnék a tanárt, ha nyolc évi tanulás után elfogadhatóan olvasni és számolni sem tudnak. A szülők többsége sem perlekedik az elmulasztott lehetőségek miatt. Ha pénze van, túlórákkal pótolja mindazt, amit az iskola elmulasztott, - ha pedig nincs, belenyugszik abba, hogy csemetéje elégséges, vagy alig közepes. Sok gyerekről talán soha nem derül ki: lehetne jó, vagy a jónál is jobb. Azt megközelítően tudjuk, az ifjak mivé lettek az iskola által, de arról pusztán csak sejtéseink vannak, mit vesztettek, vagy mit nem nyertek el a iskola miatt. (MTI-Press)
1989. január 27., péntek 09:58
|

Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
 |
|
|