|
|
|
|
Hollywood másodvirágzása (1. rész)
|
1989. január 22. vasárnap (MTI-PRESS) - A külföldi tőke most ugyanolyan reménykedve özönlik Hollywoodba, mint ahogy a falusi csitrik árasztották el hajdan a filmvilág fővárosát arról álmodozva, hogy világhíres mozisztár válik majd belőlük.
A magyarázat kézenfekvő: a műholdas televíziózás és a házi videózás terjedése - Japánban már a családok 60 százaléka rendelkezik videokészülékkel - valósággal telíthetetlen étvággyal falja a filmeket, és az amerikai kalandfilmek és szórakoztató műsorok a világon mindenütt eladhatták. A másik figyelemre méltó fejlemény, hogy Japánban tekintélyes tőkefelesleg halmozódott fel s a befektetők vaskos csekfüzettől duzzadó kebellel ugrásra készen várják, hogy beszállhassanak a hollywoodi videoműsorgyártó üzletbe. Úgy tűnik - noha Hollywood csillogása sokak szerint alaposan megkopott az évtizedek során - a város ismét felvirágzik, és a szórakoztató programok tömeggyártásához még mindíg a leginkább kecsegtető lehetőségekkel bíztat. Minden jel arra vall, hogy Hollywood a videózás emelkedő csillagának köszönheti másodvirágzását. A japán Sony tavaly hónapokon keresztül minden követ megmozgatott - eredménytelenül -, hogy felvásárolhassa a Metro Goldwyn Mayer filmstudiót, de a Television South PLC angol TV-társaságnak már sikerült 310 millió dollárért bekebeleznie egy kevésbé patinás, de tekintélyes tv-produkciós irodát, az MTM Enterprisest. Alan Saffron ausztrál üzletember pedig decemberben vette meg az Atlantic Entertainment filmgyártó vállalatot. Az idén már egy japán tőkés csoport szerződést írt alá arról, hogy 50 millió dolláros költséggel egy szerényebb új filmstudiót építenek Hollywoodban. Egyértelmű, hogy a japán, ausztrál, kanadai, francia, vagy nyugatnémet pénzembereket, nem Hollywood múltja és nimbusza, hanem a haszon reménye vonzza. A szórakoztató filmek rekord profitot hoznak, ám ennek ellenére néhány kisebb, vagy nagyobb studió súlyos pénzügyi gondokkal küszködik és nagyon is rászorul a tőkeinjekcióra. Egy üzleti tanácsadó cég szakértője szerint éveken belül legalább három nagy hollywoodi studió gazdát fog cserélni, és egyikük mindenképp japán, a második pedig minden valószínűség szerint nyugatnémet tulajdonba megy át. Az utóbbi időben úgy hírlik, hogy fuldoklik például a Coca Cola tulajdonában Columbia Pictures, és a jólértesültek azt is tudni vélik, hogy hamarosan áruba bocsátják. (folyt.)
1989. január 22., vasárnap 12:05
|
Vissza »
|
|
Hollywood másodvirágzása (2. rész)
|
A film - és videógyártásban szerzett érdekeltségek révén a nagy szórakoztató elektronikai cégek a teljes vertikum kiépítésére törekszenek. Ahogy a Sony például nemrég két milliárd dollárért felvásárolta a CBS Records vállalatot, s így ezután nemcsak lemezjátszókat, magnetofonokat és kompakt lemezjátszókat gyárt, hanem a kezében van az Epic, a Columbiai és a Portrait cimkével megjelenő hanglemezek gyártása és kiadása is, most a viedeoiparban is hasonló terveket sző. "Most pontosan ugyanúgy tekintünk Hollywoodra a videózásban lévő érdekeltségünk miatt, mint annak idején a CBS-re az audioiparban" - hangoztatta Michael Schuloff, a Sony amerikai vállalatának alelnöke. A szórakoztatóiparban érdekelt japán kőkés csoport, a Tokuma a Sony mintáját követve nyitotta meg Los Angeles-i irodáját. Előbb a már sikeres hollywoodi filmek videosokszorosítási és forgalmazási jogát igyekszik megvásárolni, hogy Japánban árulhassa s ehhez a leginkább célravezető útnak olyan studió felvásárlását tartja, amelynek ilyen jogok már a birtokában vannak. Nem csekély kockázatot vállal azonban, aki a szórakoztató ipari vállalkozásba csak úgy vaktában belevág. A Sony Pictures, az elektronikai cég filmvállalata egyelőre még nem hozta meg a várt sikert és a cég SVS Films névvel álcázza a nyilvánosság előtt, azaz megvonta a "márkahasználat" jogát nehogy a véresen agressziv és kis költségvbetéssel készített filmek rossz fényt vessennek a Sonyra. Az amerikai National Westminster Bank szórakoztatási beruházások hitelezésében szakértő tisztviselője szerint nyilvánvaló, hogy ezen a területen nagyobb a kockázat, mint az üzleti élet más területein, de a különbség nem tekinthető riasztónak. A bank mindenesetre másként mérlegeli az erre nyújtott hitelek megtérülésének kockázatát. A bankszakember szerint a Hollywood környékén befektetési lehetőségekre leselkedő üzletemberek tömegének egyelőre alig van fogalma arról, hogy mibe készülnek belevágni. Ebben a műfajban nem elegendő az üzeleti élet általános szabályainak ismerete. Az még a jövő zenéje, hogy Hollywood nemzetköziesedéséből milyen eredmény születik: vajon az amerikai filmipar tömegtermelése árasztja-e el még nagyobb mértékben a világot, avagy sikerül alkalmazkodásra kényszeríteni más földrészek izlésvilágához. +++ Szűcs D. Gábor, MTI-PRESS
1989. január 22., vasárnap 12:08
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok:
- A műkorcsolya közvetítéssel kapcsolatban, jó lenne ha a Gyulai azt közvetitené ami a képernyőn van, nem azt amit ő akar.
- Lehetne a kocsi kipufogója elé szerkeszteni egy berendezést, ugy hallotta a TV-ben hogy már van, de drágák, lehetne egy kicsit " alacsonyítani" az árakat. - 896-o27 Szombat éjjel 1/4 1-kor a Vasárnapi Hirekből olvastak fel, nem tudja, hogy tisztában vagyunk e azzal, hogy hetilap, de napilag ára van. Kérdezzék meg az illetékest, mióta napilap a hetilap ?
- 81-657 Tata: Ha lehetne, tegyék az esti filmet korábbra, hogy a TV Hiradót is tudják nézni.
- 835-103 Koszorús Ferencné: A Végső visszaszámlálás c. számot nem tudták végig leadni, mert kezdődött a Telesport, kérik hogy adják le egészben.
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|