Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 03.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
A Fidesz újévi üzenete (SZER)

A Fiatal Demokraták Szövetsége és a Szabad Demokraták Szövetsége szegedi csoportja közös újévi üzenetet bocsátott ki: "A kormány újból és újból bizalmat kér, miközben a legkonkrétabb ígéretét is gyakran megszegi. Semmi sem utal arra, hogy az előttünk álló évben változtatna politikáján, amelyet a szégyenteljes aradi találkozó, a gazdaságtalan állami nagyberuházások csak azért is erőltetése, és az észrevétlen, jövőellenes, pazarló költségvetés és az ezzel párosuló adószabály fémjelez...."

Gorbacsov és Kelet-Európa - 1. folyt.

Ennek következményei: egy olyan kelet-európai nemzet, amelynek egy főre eső
valutatartozása latin-amerikai jellegű. Egy olyan ország, amelynek a
vezetősége eltékozolta nehezen megszerzett politikai hitelét azáltal, hogy
egy fogyasztói társadalom kialakulását támogatta szerény strukturális
reformok helyett. És ami talán a legfontosabb: a mai magyar politikai
életet a reformokba vetett hit elvesztése jellemzi. Az eredmény egy olyan
forradalmi helyzet, amelynek nincsenek forradalmi szereplői.
    
    A hosszan tartó politikai válság - forradalmi jellegű áramlatokkal - végül
    
is a májusi pártkonferenciához vezetett. Ennek során senki sem maradt a
párt vezető testületeiben, akinek szerepe volt az ötvenhatos forradalom
eltiprásában. Ez megnyithatja az utat a demokratikus és történelmi
folyamatosság helyreállítása előtt azáltal, hogy rehabilitálja az ország
eddigi legnagyobb forradalmát.
    
    A változás nagymértékben a párttagság alulról jövő nyomásának köszönhető.
    
    Nem a vezetők kegyes engedménye volt, és nem is felülről jövő reform. Ma a
    
helyzet az, hogy valódi reformerek ülnek a Politikai Bizottságban és a
párttitkárságban, olyan politikusok, akik tettekkel bizonyították, hogy a
reformok hívei. A pártkonferencián félénk és zavaros, de félreérthetetlen
utalások hangzottak el a pluralizmusra. És ami eddig eretnekségnek
számított: az emberi jogok is szóba kerültek.
    
    A magyar társadalom közvetett bátorítást kapott az önszervezkedésre, és egy
    
relatív autonómia megvalósítására, amit a magyar demokratikus ellenzék már
egy évtizede követel.
    
    Románia az egyetlen ország, ahol a régi hruscsovi recept, a felülről jövő
desztalinizálás még áldásosnak bizonyulhat. De nyilvánvalóan nincs olyan
román személyiség, aki egy ilyen változást véghez tudna vinni. Az is
valószínű, hogy 25 esztendős soviniszta fegyelmezés után az ország nehezen
fogadna el egy ilyen liberalizálódást.
    
    Csehszlovákiában Gorbacsov óvatosan alkalmazza Hruscsov terápiáját.
    
    Jugoszláviában olyan szerkezeti krízis tanúi vagyunk, amely az ország
óvatosan kiegyensúlyozott szövetségi jellegét is veszélyezteti. A jugoszláv
szövetségi államrendszer összeomlása számos Varsói Szerződésen kívüli
országot is súlyosan érintene. Jugoszlávia felbomlását a szovjet vezetőség
sem tűrhetné tétlenül.
    
    Az egyes kelet-európai válságok eltérő jellege nyilván nem kerüli el
Gorbacsov és tanácsadóinak a figyelmét sem. Ha a szovjet vezetők
realisztikus politikát kívánnak folytatni, akkor csak egyetlen
következtetést vonhatnak le. Még ha a lehető legnagyobb hitelt adunk is a
peresztrojka-politikának - azaz Gorbacsov társadalmi reform-ígéreteinek -
politikája még akkor sem képviselhet mindenkire érvényes megoldást a kelet-
európai válságban.
    
    Hruscsov legalább hitt csodagyógyszerében. De olyan történelmi időkben,
amikor Kádár és Jaruzelski kortársak, sőt a peresztrojka részesei, ezek
hosszantartó kudarcait nem lehet Gorbacsov módszereivel gyógyítani. Még a
legkétkedőbb megfigyelőnek is el kell ismernie, hogy Gorbacsov legalábbis
igyekszik megváltoztatni a csatlósállamok függőségét a Szovjetuniótól -
anélkül, hogy a függőséget magát megszüntetné. Bármi legyen is a diagnózis:
a gyógyszerek nem állnak az orvos rendelkezésére.
    
    A kelet-európai államok válságai részben - de csak részben - gazdasági
jellegűek. A Szovjetuniónak egyszerűen nincs annyi tartalék pénze, hogy
kifizesse Magyarország vagy Lengyelország adósságait. Azzal is tisztában
kell lenniök a szovjet vezetőknek, hogy Kelet-Európa rendőri felügyelet alá
helyezése nem helyettesítheti szerves kapcsolatok létrehozását a
szocialista közösségen belül. Gorbacsov egyetlen elődje sem tudott ilyen
szoros kapcsolatokat létrehozni, és ez Gorbacsovnak sem fog sikerülni.
    
    A Disent című amerikai folyóirat cikke megállapítja: noha Gorbacsov
rezsimje öntudatosan progmatikus és teljesen mentes az ideológiai
béklyóktól, mégsem tud megoldást találni a kelet-európai válságra. Szüksége
van azonban Kelet-Európa egységére és stabilitására, sőt: a peresztrojka
Kelet-Európa részéről történő támogatására is.
    
    A szerzők ezután emlékeztetnek arra, hogy a II. világháború óta a német
kérdés a szovjet politika előterében áll. E tekintetben Gorbacsov sem
kivétel. A cikkírók szerint most egy olyan helyzet kezd kialakulni, amely
egykönnyen olyan egyezményhez vezethet, mint amilyet 1922-ben Rapalloban
kötöttek meg.
    
    Részben Jalta következményeként a nyugati hatalmak képtelenek voltak
következetes politikát kialakítani Németország irányában. Nem követték el
az első világháborút követő hibákat - ehelyett segítettek kiépíteni
Németország gazdaságát, és igénybe vették erőit a NATO támogatására is. De
nem tudták elérni a két Németország békés egyesítését, és felszámolni -
legalábbis szimbolikus - függőségét a győztes hatalmaktól.
    
    A szerzők nézete szerint Gorbacsov kelet-európai politikája szempontjából
nagyon hasznos lenne egy újabb Rapallo, ami azt eredményezné, hogy
Németország Európa középmezőnyében nem lenne a Nyugat része, hanem amolyan
közvetítő szerepet vállalna. Ezt azonban nemcsak a lengyelek ellenzik,
hanem maguk a keletnémetek is.
    
    A Disent cikkírói ezután a Kelet-Európa-politika alternatíváit,
lehetőségeit elemzik Gorbacsov alatt. Az egyik ilyen lehetőség, ha egy
ország kiválik a jaltai rendszerből. Az azonban alig1képzelhető el, hogy a
jugoszláv vagy az albán példa megismétlődhet. Egy másik - persze kizárólag
elméleti - lehetőség, a jaltai rendszer önkéntes feloszlása a peresztrojka
és a nemzetközi enyhülés érdekében.
    
    Sokkal realisztikusabbnak tűnik a hosszantartó patthelyzet. Néhány seb
begyógyulhat, de a probléma a maga egészében nem oldható meg, és az egymást
követő kelet-európai krízisek kiszipolyozzák a peresztrojka energiáját. A
borúlátás fő indoka, hogy Kelet-Európa sokrétűsége következtében nincs
mindenható és mindenkire érvényes gyógymód. Nagyon valószínűtlen - de nem
lehetetlen - az a helyzet, amely a lehető legpozitívabb lenne.
    
    A kelet-európai ellenzék sokat gondolkodott azon, miként lehetnek a Jalta
által képviselt történelmi realitás feltételeit megváltoztatni anélkül,
hogy magát az elvet feladnák. A nyugati hatalmak elismerték, hogy a
Szovjetuniónak jogos érdeke, hogy ne legyen a határai mentén olyan hatalom,
amely támadással veszélyezteti. Ugyanakkor azonban abból a feltételezésből
indultak ki, hogy az érintett államok szuverenitása töretlen marad. Tudjuk:
Sztálin úgy értelmezte Jaltát, hogy az neki szabad kezet biztosít.
    
    Minthogy azonban Hruscsov kétségbe vonta Sztálin ténykedését - és most
Gorbacsov is követi Hruscsov példáját - fel kell tenni a kérdést: miért ne
lenne szabad Jalta sztálini értelmezését is kétségbe vonni?
    
    Mindez lehetőséget nyújt egy történelmi kompromisszumra. Azok, akik ezt az
    
álláspontot képviselik, a Szovjetunió uralmát Kelet-Európa fölött
egyszerűen lódításnak tekintik. De ezen álláspont szóvivői, és a lakosság
széles rétegei hajlandók részben elfogadni a szovjet terjeszkedést cserében
azért, hogyha újra tárgyalhatják a megegyezés belső feltételeit. Hiba lenne
ezt az álláspontot politikai nagyzolásnak tekinteni, hiszen azok, akik
javasolják, hajlandók a társadalmi békét garantálni, vagy legalábbis
elősegíteni ebben a térségben - és ez jótékony hatású, sőt elengedhetetlen
lenne a peresztrojka érdekében is. E kompromisszum lényege egy kelet-
európai önfinnlandizálás, azaz önfinnesítés stratégiája. +++


1989. január 3., kedd


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

Jó napot kívánok! Azt szeretném kérdezni, hogy ... 1989. ' j január 1-én, 15 óra 10-kor volt a Zenés Üzenet és csak any nyit hallottam, hogy "Zsiga és családja üzen Nyugat- Németországból" és nem értettem, hogy hová, vagy kinek. Ha meg lehetne ismételni, hogy kinek üzent. Nagyon köszönöm, viszonthallásra.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD