Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 03.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
A Fidesz újévi üzenete (SZER)

A Fiatal Demokraták Szövetsége és a Szabad Demokraták Szövetsége szegedi csoportja közös újévi üzenetet bocsátott ki: "A kormány újból és újból bizalmat kér, miközben a legkonkrétabb ígéretét is gyakran megszegi. Semmi sem utal arra, hogy az előttünk álló évben változtatna politikáján, amelyet a szégyenteljes aradi találkozó, a gazdaságtalan állami nagyberuházások csak azért is erőltetése, és az észrevétlen, jövőellenes, pazarló költségvetés és az ezzel párosuló adószabály fémjelez...."

Milyen legyen a költségvetés struktúrája

Budapest, 1989. január 3. kedd (MTI-Press)

- Az elmúlt húsz esztendő során a pénzügyi szervek szerepe,
társadalmi megítélése alapvetően megváltozott. 1968 után a
Pénzügyminisztérium lett a legfontosabb operatív gazdasági irányító,
amely vállalati szintig és konkrét termelési célokig hatóan
bűvészinasként használta a pénzügyi ösztönzőket, mint akkor hívták,
"emeltyűket". Ezek elsősorban egyedi adókedvezményekből és
dotációkból álltak. A népgazdasági terveknek megfelelő célok
érdekében a minisztérium tisztviselői vállalati szinten
módosítgatták a költségvetési kapcsolatokat. A vállalatok hamar
felismerték, hogy pénzügyi helyzetük sokkal jobban függ a
költségvetési kapcsolatoktól, mint a jó vagy gyenge munkájuktól.

    A bűvészinas seprűje addig sikerrel seperte ide-oda a pénzt,
amíg bőven futotta a külföldi hitelekből. 1988-ra azonban kiderült,
hogy már csak beseperni lehet, adakozni nem. Elérkezett a tényleges
reformok ideje. Mostanra azonban a reformok bajnokának tekintett
pénzügyi apparátus a mindenki közös ellensége szerepébe került.
Mindenki hangosan követeli, hogy tőle kevesebbet vegyenek el, és
neki többet adjanak. A Pénzügyminisztérium tekintélye a mélypontra
süllyedt.

    Nem is ez a fő baj, hanem az, hogy a reformok jövőjét fenyegeti
az a szituáció, amelyben minden ágazat, minden érdekképviselet csak
kapni akar, áldozatokat hozni nem. A növekvő költségvetési hiány
mellett megfékezhetetlen infláció származik abból, hogy mindenki
kevesebb adót akar fizetni, de mindenki több költségvetési
juttatásra tart igényt. A veszély annál nagyobb, minél gyengébb a
központi hatalom.

    Sürgőssé vált tehát olyan költségvetési reform, amelyben az
újraelosztási feladatok meegoldása nem úgy történik, hogy a
Pénzügyminisztérium egy nagy kalapba begyűjti az adókat és ebből
aztán a mindenkori erőviszonyoknak megfelelően eloszt. A jelenlegi
és a belátható jövőn belüli erőviszonyok ugyanis nem biztosítják sem
a megfelelő összeg begyűjtését, sem a túlosztozkodás
megakadályozását. Olyan rendszert kell tehát teremteni, amelyben
közvetlenül szembekerülnek egymással azok, akik fizetnek, és azok,
akik kapnak. (folyt.)


1989. január 3., kedd 13:13


Vissza »


Milyen legyen 2.

Ennek érdekében a költségvetést három alapvető részre kellene
felosztani:

    - Az államháztartás költségvetése;

    - A munkaerő újratermelése során felmerülő társadalmi feladatok
költségvetése;

    - A vállalkozási szektor költségvetése.

    Az államháztartás költségvetésébe tartoznának az államapparátus
és a hadsereg fenntartásával járó költségek.

    A munkaerő újratermelése során felmerülő feladatok költségvetése
két csoportba sorolandó:

    a.) A munkaerő újratermelési költségeihez való állami
hozzájárulások. Ide tartozik az egészségügyi ellátásnak, kultúrának,
sportnak az a része, amit a társadalom közös feladataként kell
finanszírozni.

    b.) A társadalom szociális feladatai, amelyeket a
szociálpolitika állami feladatnak tekint. Ide tartozik a nyugdíjnak
az államilag garantált része, a családi póték és minden olyan
szociálpolitikai támogatás, amit a társadalom feladatának tekintünk.

    A fenti felsorolás a költségvetési kiadások oldaláról történik.
Jóval problematikusabb a források hasonló alapokon történő
szétválasztása. Márpedig az a feladat, hogy a felhasználási célokkal
a források közvetlenül álljanak szembe. Abból lehet kiindulni, hogy
a munkaerő újratermelésével kapcsolatban felmerülő költségvetési
kiadások forrásait a munkaerő újratermelési költségeként kell
felfogni. Ebből fakadóan annak forrásai a munkaerő költségeiként
merüljenek fel, vagyis bérjárulékként kerüljenek kivetésre. Ha
például az oktatást mint a munkaerő újratermelési költségét kell
felfogni, akkor az a bérköltségek százalékában legyen kivetve a
munkaerő hasznosítóira. Egyértelműen így kellene kezelni az
egészségügyi ellátás, az állam kulturális-, tudományos- és sportcélú
feladatainak forrásfedezetét is. (folyt.)


1989. január 3., kedd 13:14


Vissza »


Milyen legyen a 3.

A nyugdíjakat úgy kell felfogni, mint a munkarő aktív korában
kiérdemelt ellátási kötelezettségét. Ezért a nyugdíjak fedezetét
szintén a munkajövedelmekre kell kiróni. Ebből a szempontból a
családi pótlék is a munkaerő újratermelését biztosító kiadás, tehát
fedezetét a munkerőnek kell megfizetnie. (Nem kell hangsúlyozni,
hogy a munkajövedelmekre kivetett minden adót végső soron a dolgozók
fizetik, az csak technikai különbség, hogy a munkaadó vagy a dolgozó
köteles a konkrét befizetésre. Az első esetben a dolgozók nettó
munkajövedelmet kapnak, a másik esetben bruttót. A gyakorlatban
mindenütt valamiféle középút a jellemző. Például ma a
nyugdíjjárulékból a dolgozók fizetnek körülbelül egyharmadnyit, a
kétharmadnyi rész pedig a munkaadók bérjutalékából kerül fedezésre.

    Problematikusabb az államháztartás fedezetének elkülönítése. A
fentiekből következően erre elsősorban a személyi jövedelemadó
szolgálhat fedezetül. Ezért érdemes volna a szorosan vett állami
kiadások forrásának tekinteni. Ez azzal járna, hogy az
államapparátus fenntartásának terheit a jól kereső rétegek éreznék
elsősorban, ezek a rétegek emelnének szót a drága állam gyakorlata
ellen. Az átlagosnál lényegesen jobban kereső értelmiségiek,
kisvállakozók jelentik azt a legdinamikusabb politikai erőt, amely
sikerrel veheti fel az államapparátus növekedése, az állami
bürokrácia elleni politikai harcot. A nemzetközi tapasztalatok
szerint ez az a réteg, amely a legkevésbé ad hitelt az olyan
ideológiáknak, amelyek a társadalom problémáinak a megoldását a nagy
újraelosztó szerepét vállaló, központosított államtól várja.

    A vállalatok nyereségadója nyújtana fedezetet az állam
gazdaságpolitikai céljait szolgáló dotációkra, támogatásokra. Ebben
az esetben a vállalati szektor tiltakozna az ellen, hogy a vállalati
szektor nem gazdaságos részei jelentős dotációt élvezzenek.
(MTI-Press)


Kopátsy Sándor


1989. január 3., kedd 13:17


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

Jó napot kívánok! Azt szeretném kérdezni, hogy ... 1989. ' j január 1-én, 15 óra 10-kor volt a Zenés Üzenet és csak any nyit hallottam, hogy "Zsiga és családja üzen Nyugat- Németországból" és nem értettem, hogy hová, vagy kinek. Ha meg lehetne ismételni, hogy kinek üzent. Nagyon köszönöm, viszonthallásra.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD