Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 02.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
A Duna-kör akciójáról (Gordon Tamás, SZER)

"Sokszor rávilágítottunk a kormányzat néhány abszurd intézkedésére. A legszembetűnőbb talán az a kijelentés volt, miszerint: ha ma kellene dönteni a nagymarosi vízlépcsőről, akkor nem építenék meg. Az alternatív mozgalmakat, környezetvédőket ez nem nyugtatja meg. A biztos csődtömeg leállítását követelik."

Tulajdonosok a magyar gazdaságban

(Vadász János)
München, 1989. január 19. (SZER, Mérlegen) - A társasági törvény a
gazdasági vállalkozások különböző formáit engedélyezi és
szabályozza. Közkereseti, betéti társaság, kft, részvénytársaság -
valamennyi vállalkozási forma a piacgazdaság sok évszázados
története során alakult ki, kielégítvén a természetes igényt, hogy
a vállalkozók kiválasszák azt a jogi formát, amely a
vagyongyarapítást, és az ezzel járó kockázat mérséklését a nekik
megfelelő arányban biztosítja. Tehát valamennyi forma feltételezi,
hogy az erőforrások különböző konkrét tulajdonosok között oszlanak
meg, akik közvetlen vagyoni érdekeltség alapján működnek, állandóan
mérlegelvén a jövedelmi lehetőségeket és a kockázatokat.
    
    Amennyiben az ország gazdasági erőforrásainak túlnyomó része ilyen
tulajdonosok között oszlik meg, piacépítésre már nincs is szükség.
    
    Biztosra vehetjük, hogy ez esetben maguk a tulajdonosok teremtik
meg a piacot, vagyis azt a személytelen mechanizmust, amelyben
szuverén tulajdonosi fellépésüket, és egymáshoz való alkalmazkodási
kényszerüket folyamatosan ütköztetik és egyeztetik. Talán
helyénvaló egy hasonlat: a piac olyan társasjáték, amelyben ha nem
is mindenki, de a résztvevők többsége nyerhet, ha alkalmazkodik a
játék szabályaihoz. Kétségkívül szükséges megfelelő helyiség, -
afféle kaszinó -, amelynek a vezetősége megengedi, illetve
elősegíti, hogy az érdekelt résztvevők a játékasztalhoz üljenek. De
világos, hogy semmiféle játék sem folyhat, sőt el sem kezdődhet
résztvevők nélkül, akik érdekeltek abban, hogy nyerjenek.
    
    A kaszinó vezetője csupán annyit tehet - és ez fontos - hogy
létrehozza és üzemben tartja a játékkaszinót. Ennek a formai
feltételei azonban nem elegendőek. Hiába van helyiség, hiába van
játékasztal amelyen ott halmozódnak a zsetonok, ha a kaszinó
vezetője nem engedi be a résztvevőket akiknek pénz van a zsebükben,
és szeretnének játszani. Az sem segít, hogy saját alkalmazottait
ülteti asztalhoz, és felszólítja őket: kezdjenek játszani a
zsetonokért - úgy, mintha valóban pénzre menne a dolog. Játék csak
akkor alakul ki, és a kaszinó is csak akkor kezd működni, ha az
igazi résztvevők valóban játszani kezdenek.
    
    És persze nem kell tartaniuk attól, hogy a kaszinó vezetője az első
parti után elveszi a pénzüket. Azt hiszem fölösleges a hasonlat
szereplőit formailag bemutatni. Az állam nem képes piacot teremteni
anyagilag érdekelt tulajdonosok sokasága nélkül. Ezek viszont
elkerülhetetlenül megteremtik maguknak a piacot, mihelyt az állam
megengedi, és biztosítja, hogy valódi tulajdonosokként lépjenek fel
a gazdasági életben. Biztosítja-e ezt az alapfeltételt a most
életbe lépett társasági törvény? Bizonyos megindulást kétségkívül
biztosítani látszik. Azok az egyének, vagy egyének csoportjai, akik
a törvény adta lehetőségekkel élve, akár közkereseti, akár betéti
alapon vállalkoznak valamire, akár kft-t, vagy részvénytársaságot
alapítanak, ezt már szuverén tulajdonosokként határozzák el. Hiszen
saját tőkéjüket fektetik be nyereség reményében, és a kezdeményezés
kockázatai is az övék. Ugyanez vonatkozik azokra a külföldi
cégekre, amelyek magyar partnerrel társulva az országban
vegyesvállalatot alapítanak. Valamennyien joggal számítanak arra,
hogy a működőképes piacot egymás között létre tudják hozni, mert
csak ebben az esetben van értelme vállakózásaiknak.
    
    A magyar piac létrejöttének azonban van még egy lényeges feltétele.
    
    Az, hogy az ország erőforrásainak legalábbis túlnyomó része, ne
csak töredéke, valódi, anyagilag érdekelt tulajdonosok kezébe
kerüljön. Ez pedig nem lehetséges, amíg az ország erőforrásainak
zömét a létező szocializmus jellegzetes intézményeiben: állami
vállalatokban működtetik. Az állami vállalat ugyanis a társasági
törvény szellemével, követelményeivel egyáltalán nem egyeztethető
össze. Érvényesíti az államhatalom tulajdonosi funkcióit - azt a
gyakorlatot, amely négy évtizeden át olyan szégyenletes kudarcot
vallott. Az állami vállalat nem rendelkezik világosan elkülönült
vagyonnal, és így nem jöhet létre tulajdonosi szemlélet,
vagyonérdekeltség, kockázatvállalás - sem a vállalati vezetők, sem
a vállalati tanácstagok körében.
    
    De az állam sem érdekelt az egyes vállalatainál lévő vagyon
gyarapításában. Össznépi, tulajdonosi szerepének megfelelően az
állami vállalatoknál felhalmozódott összes vagyont tekinti a
sajátjának, és így tulajdonosi szempontból közömbös számára, hogy
ez az összvagyon hogyan oszlik meg az egyes vállalatok között.
    
    Vagyis: amolyan csáki szalmája az állami vállalatoknál lévő vagyon.
    
    Valójában senki sem érdekelt a gyarapításában.
    
    Ami pedig a felelősséget illeti, nem túlzás azt mondani, hogy az
államhatalom következetes felelőtlenségre van ítélve. Nincs ugyanis
a társadalomtól elkülöníthető saját vagyona, amelyből veszteségeket
téríthet, kötelezettségeket teljesíthet. Csak azzal az össznépi
vagyonnal rendelkezik, amelyet az egész társadalomtól sajátított
ki. Tehát szükségszerűen a társadalommal fizetteti meg azokat a
mérhetetlen veszteségeiket, amelyeket állami vállalatai működtetése
során előidéz.
    
    Amíg tehát az állami vállalat a magyar gazdaságban az uralkodó
intézmény, piac nem jöhet létre. Akkor sem, ha a valódi
tulajdonosok kis, de elszigetelt csoportja már létrejött. Idézzük
fel még egy pillanatra az előbbi hasonlatot. Vagy ötvenen ülik
körül az asztalt, de csak néhány igazi játékos van közöttük. A
többiek a kaszinó alkalmazottai, akiknek nincs pénz a zsebükben,
nincs nyernivalójuk, és nem is kockáztatnak semmit. Nagyon
valószínű, hogy a játék meg sem indul. Vagy ha megindul, hamarosan
le is zárul. Az igazi játékosok felkelnek az asztaltól, mert nem
akarják kidobni a pénzüket.
    
    A jelek szerint az államhatalom is tisztában van azzal, hogy az
állami vállalat intézményét a piac létrejötte érdekében fel kell
áldoznia. Mint az illetékesek ígérik: idén tető alá kerül az
úgynevezett átalakítási törvény, amely megengedi, hogy állami
vállalatok részvénytársaságokká alakuljanak. Az elképzelés az, hogy
a kibocsátott részvénypakettek zöme - elvben - állami tulajdonban
marad, de úgynevezett társadalmi megbízottak, társadalmi
szervezetek, intézmények, közösségek ellenőrzése alá kerül, amelyek
csak az Országgyűlésnek felelnek a nekik átadott tőke
működtetéséért. A működtetés pedig - így az elképzelés - úgy
történik, hogy a megbízottak versenypályázati alapon úgynevezett
vagyonkezelőknek engedik át ezt a tőkét, rájuk ruházván a
tulajdonosi jogok gyakorlását. Vagyonkezelő pedig bárki lehet:
egyén, egyének csoportja, vállalat, bank, dolgozói kollektíva,
nyugdíjpénztár. Feltéve, hogy a versenypályázatot elnyeri, mert a
tőke legjobb megtérülését, az államnak a legnagyobb hasznot ígéri.
    
    Mindez egyelőre nem több mint elképzelés, amelynek ki kell állnia a
gyakorlat próbáit. A szándék - lényegében a régi gebines forma
társadalmi méretű megvalósítása - mindenesetre arról tanúskodik,
hogy valódi tulajdonosi fellépést és cselekvést várnak azoktól,
akik a társadalminak nevezett vagyont működtetik. Nagyon valószínű,
hogy ez az elképzelés naiv, és biztos, hogy a megvalósítása
buktatókkal terhes. Mégis: szerintem fontos előrelépés lesz,
amennyiben megvalósítják.
    
    A következetlenségekből származó buktatókat ugyanis sorra ki kell
majd kerülni. így van esély arra, hogy ezzel olyan folyamat indul
meg, amely a valódi tulajdonosok sokasága előtt egyengeti az utat.
    
    +++


1989. január 19., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

B.László vagyok Szegedről. Az I-es Belklinikán dolgozom. Fiatal Demokraták Szövetségének a tagja vagyok és 3 címet és nevet szeretnék önökkel közölni éspedig a célból,hogy ha a szegedi FIDESZ tanácsa, vagy a szegedi FIDESZ bármilyjen rendezvénye kapcsán rádióriportot kivannak készíteni a szegedi FIDESZ-esekkel, akkor elsősorban ezeket a személyeké1 keressék Az egyik a szegedi FIDESZ ideiglenes tanácsának tagja , neve Ökrös Tamás, lakhelye Szeged Retek utca 19/a IV.em.A másik Táborosi Gábor egyetemi hallgató. Lakhelye Szeged Kinizsi Pál utca 7. Harmadik pedig énmagam Boros László , lakcímem:Szeged 6724 Ipolysor 5/b V.13 Munkahelyi telefonom ... (megszakad)
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD