|
|
|
|
Legitimáció
|
(Kemény István) München, 1988. január 1. (SZER, Párizsi magyar figyelő) - A legitimáció problémájáról és a demokratikus legitimáció magyarországi lehetőségeiről tett közzé alapvető tanulmányt Szabó Miklós a Medvetánc új számában. A cikk első fele a legitimáció fogalmát tisztázza. Elutasítja azt az elterjedt szóhasználatot, amelyben a legitimáció az ideológia szinonimája. Vagyis olyan érvrendszer, amely egy politikai álláspont, gyakorlat vagy rendszer igazolására szolgál. A legitim uralkodó ellentéte a bitorló volt, aki jogtalanul foglalta el a trónt. Nem azért engedelmeskedtek az uralkodónak, mert jó uralkodó volt, hanem azért, mert legitim uralkodó volt. A fogalom később átszármazott az abszolút monarchiákra, végül pedig a parlamentális demokráciákra. Ezekben nem azért engedelmeskednek az emberek a kormánynak, mert jól kormányoz, hanem azért, mert törvényes, legitim kormány. A politikai rendszer legitimitását nemcsak a kormánypártiak fogadják el, hanem az ellenzék is. Az emberek tudják, hogy a kormányt a polgárok többségének szavazata juttatta hatalomra és bízta meg azzal, hogy jó vagy rossz politikáját alkalmazza, s azt is tudják, az ellenzéknek megvan a lehetősége arra, hogy a következő választáson hatalomra jusson. Szabó Miklós elutasítja azt a felfogást is, amely szerint a legitimáció nem más, mint a konszolidált hatalomnak való engedelmeskedési készség. E felfogásban a hangsúly a hatalom folyamatosságára és szilárdságára esik. Ha tehát valakik törvénytelenül szerzik meg a hatalmat, de azt elég hosszú időn át szilárdan gyakorolják, uralmuk legitimmé válik. Konszolidált körülmények között valóban könnyű uralkodni. Egy rendszer valóságos legitimitására azonban akkor derül fény, amikor a konszolidáció felborul, és a rendszer létezése kerül veszélybe. Az a rendszer legitimált - írja Szabó -, amelynek a vereséghez is joga van, amelynek a polgárok vereség idején is engedelmeskednek. Példának említi Churchill beszédét a II. világháború első évében, amelyben azt mondta, hogy csak vért és könnyeket ígérhet az angol népnek. A legitimitás tehát válság idején is biztosítja a polgárok engedelmességét. Sőt amint a II. világháborús angol vagy holland példa mutatja, a legitim rendszerben élő társadalom a válságra maximális szolidaritással és áldozatkészséggel reagál. Azonban ezen túlmenően a legitim rendszerekben ritka a válság. E rendszereknek ugyanis nagy a konfliktustűrő-képességük. És a konfliktusok csak igen súlyos esetben fajulnak válsággá. A nem legitim rendszerek ezzel szemben válság-fogékonyak. A legitim rendszerekben nagyok a feszültségek is. Gyakoriak a konfliktusok, melyek általában megoldódnak, még mielőtt válság lenne belőlük. A nem legitim rendszerekben kisebbek a feszültségek és ritkán válnak konfliktussá. Amikor azonban mégis jelentkeznek a konfliktusok, akkor máris válság van. A legitim rendszerek rugalmasságát az is növeli, hogy a vezetési válság nem föltétlenül válik rendszerválsággá. Mert rendszer és tudomány nem azonos. A kormány bukása nemcsak hogy nem jelenti a rendszer összeomlását, de még a stabilitását sem érinti. A nem legitim konszolidációs rendszereket a kormányzati stabilitás, a legitim rendszereket a rendszerstabilitás jellemzi. Teljes összhangban a Szabó Miklós által kifejtettekkel, hadd tegyem még hozzá, hogy a parlamenti demokráciáknak nincsen szükségük propagandára. Legitim rendszer nem nyugtalankodik, ha bírálat éri, és az sem zavarja, ha a bírálat túlzott vagy igazságtalan. Az inlegitim hatalom sohasem nyugodt, és halálos veszélyt lát még a mérsékelt bírálatban is. A felsorolt kritériumoknak a polgári korszakban két legitimációs fázis felelt meg: a nemzeti legitimáció és a demokratikus legitimáció. Demokratikus legitimáció jutott érvényre az angolszász országokban: Hollandiában, Belgiumban és Svájcban, de ezekben az országokban is jelen van és együttműködik a demokratikus legitimációval a nemzeti legitimáció. Franciaországban hosszú időn át csak a nemzeti legitimáció volt érvényben. A forradalom is lehet legitimációs bázis - írja a továbbiakban Szabó Miklós. A mondat igaz, de csak akkor, ha azt a kiegészítést fűzzük hozzá, hogy kivételesen kedvező körülmények között. Ilyen körülmények között vált máig érvényes legitimációs bázissá a XVIII. századvégi amerikai forradalom a függetlenségi nyilatkozattal és az Egyesült Államok alkotmányával. Meggyőződésem, hogy az 1956-os forradalom is legitimációs bázist teremtett egy később létrehozandó legitimitáshoz. El lehet azonban azon gondolkodni, hogy a forradalomhoz mindkét esetben nemzeti szabadságharc párosult, vagyis egyszerre jutott érvényre a demokratikus és a nemzeti legitimitás. A francia forradalom nem tudott legitimitást teremteni, hanem polgárháborúba és totális terrorba torkollott. És általában erre a sorsra jutottak az 1789-et követő két évszázad forradalmai is. Akárhogyan is, az 1947-ben Magyarországon bevezetett rendszernek nem volt forradalmi legitimációja, és - magától értetődően - nem volt demokratikus vagy nemzeti legitimitása sem. Ez a rendszer csak azok számára volt legitim - írja Szabó -, akik haladéktalanul azonosultak vele. Legitimációról nem lehetett szó, hanem csupán rendszert igazoló sugallatokról. A leglehetetlenebb feladatnak az elnyomás igazolása bizonyult. Idézem Szabót: A rendszer mindenek előtt proletárdiktatúraként jelent meg, olyan eszmékért, amely jobban elnyomja ellenségeit, mint a polgári rendszerek. A rendszernek elsősorban ezt a sajátosságát kellett volna elfogadtatnia a tartózkodó tömegekkel. Ehhez azonban forradalmi eredet lett volna szükséges. Konszolidált viszonyok, a szocializmusba való békés átmenet nem indokolta a polgárháborúban szokásos módszereket. Idézet vége. Az új rend a munkásosztály uralmának hirdette magát. A valóságban ez a munkásokból lett vezető uralmát jelentette a társadalom és a munkások fölött. Szabó elemzi az uralkodói fegyver árulkodó nyelvhasználatát. Idézem: Az új vezetőket kiemelték, az értelmiségivé válás lehetősége a munkásság fölemelkedésének útja volt. Nem a munkásosztály fölemelkedéséről volt tehát szó, hanem az ellenkezőjéről, a munkásosztályból való fölemelkedésről. Idézet vége. Rendszerigazoló érv volt az iparosítás is. A magyar társadalom modernizációt akart, de nem fejlett ipart, hanem fejlett mezőgazdaságot. A nehézipar fejlesztése idegen gondolat volt. Az iparosítás szovjet mintájának követése sem volt népszerű. A traktor és a gyár nem válhatott a modernség és a civilizáció szimbólumává. Traktor és gyár azelőtt is volt Magyarországon. A fejlettséget az emberek szemével a személyautó, a televízió, a nejlonharisnya jelentette. Ehelyett statisztikát, munkaversenyt, beszolgáltatást, békekölcsön-jegyzést kaptak. A rendszer önreklámozásában pedig végképpen megnyilvánul a legitimáció hiánya. Elhangzott a Párizsi magyar figyelő műsora. Kemény István heti rovatát hallották. +++
1989. január 1., vasárnap
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|