 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
OS:
A Fidesz országos választmányának nyilatkozata a ,,nemzeti megbékélésről,,
"Amikor ,56 forradalmárait temetjük, mi nem feledkezünk meg
azokról a bűnökről, amelyeket az MDP, majd a vele magát máig
jogfolytonosnak valló MSZMP a magyar társadalom ellen elkövetett."
SZER, szerkesztők fóruma
"A kínai társadalom tüntetések, tömegmegmozdulások formájában
gyakorolja a kihívást, a hatalom pedig csak sortűzekkel,
harckocsikkal képes rá válaszolni. Lengyelországban viszont a
társadalom egyértelmű fellépésére a szavazófülkékben került sor, és
a hatalom koalíciót ajánl az elsöprő választási győzelmet aratott
ellenzékének, azaz lényegében a lengyel társadalomnak. Azt hiszem, számunkra, magyarok számára most az a legfontosabb,
hogy ezek a fejlemények hogyan befolyásolják ennek az általános
kommunista hatalmi krízisnek a magyarországi szakaszát."
|
|
 |
|
 |
 |
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (1. rész)
|

1989. február 20., hétfő - Kádár János elnökletével hétfőn délelőtt 9 órakor - Jászai Mari téri székházában - összeült a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága.
Az ülést megnyitó Kádár János saját egészségi állapotával kapcsolatban elmondotta: orvosi ellenőrzés mellett fokozatosan bekapcsolódhat a munkába, bár kézműtétjét még utókezelés követi. Igaz, egy ideig nem tudott részt venni a Központi Bizottság munkájában, de kijelenti: a májusi pártértekezlet határozataihoz tartja magát minden vonatkozásban, s a testület minden döntését kötelező érvényűnek tekinti magára nézve. A Központi Bizottság ezt követően döntött az ülés napirendjéről: 1./ Tájékoztató az új alkotmány koncepciójáról - előadó: Fejti György; 2./ A párt agrárpolitikájának megvitatása - előadó: Iványi Pál; 3./ A városi és a megyei pártértekezletek, illetve pártbizottsági ülések főbb tapasztalatairól készített jelentés megvitatása - előadó: Lukács János; 4./ Személyi kérdések. Ezután Fejti György, az MSZMP KB titkára tartotta meg előadói beszédét. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 10:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (2. rész)
|

Bevezetőben hangsúlyozta: hosszas szakmai-tudományos előkészítő munka után készűlt el az alkotmány szabályozási koncepciója. Utalt az alkotmányozó munka egyik nagy dilemmájára, az egésznek és a résznek a viszonyára, összhangjára, majd leszögezte: a munka további menetében egy sor kérdésre, önálló napirendi formában még vissza kell térni. Az elnöki rendszer kérdését érintve hangsúlyozta: amennyiben ebben születik döntés, akkor az elnök feladat- és hatáskörét nagyon aprólékosan végig kell gondolni, illeszteni kell a parlament, illetve a kormány szerepéhez. Az olyan Alkotmány-fejezeteket - mint például a társadalmi-, gazdasági-, politikai rendről szólókat - szintén külön át kell tekinteni. A Politikai Bizottság nyomon követi a koncepció vitáját, a törvény-tervezet erlőkészítését, és szükség szerint előterjesztésekkel fordul a Központi Bizottsághoz. Felvetődött, hogy milyen legyen az Alkotmány viszonya a magyar és a nemzetközi, ezen belül is főleg az európai alkotmányfejlődéshez. Az 1949-es Alkotmány bizonyos értelemben szakítást jelentett az ezeréves magyar államiságnak - és főleg a magyar alkotmányjogi fejlődésnek - a tradicióival, mind pedig a polgári alkotmányjog egy sor, azóta is időtállónak bizonyult alapelvével és tételével. Az a javaslatunk, hogy ezt a megszakítottságot meg kellene szüntetni. Ezért az alapkoncepció épít a magyar jogtörténet és államszervezet értékeire, így például az államiság szerepére a nemzet fennmaradásában, valamint az önkormányzati alapelvre. De épít a polgári alkotmányjog progressziv vonulatára is. Például a hatalmi ágak megosztásának nagyon fontos elvét következetesen végigvezeti, amikor az államszervezet koncepcióját rögzíti. És ugyancsak ezekből a hagyományokból építkezve, a korábbinál lényegesen nagyobb teret szentel az emberi és állampolgári jogoknak, szabadságjogoknak. Az ezeréves magyar államiság és a jogfolytonosság tükrözését mindenekelőtt a preambulumban szeretnénk megoldani. Ugyanakkor fel kell lépnünk egy újabbkeletű diszkontinuitás veszélyével szemben. Ma forgalomban vannak olyan nézetek, amelyek az 1948-49 utáni időszakkal kívánnának szakítani és ennek a kiiktatását szorgalmazzák. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 16:33
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (3. rész)
|

Ez mind politikailag, mind történetileg teljes mértékben elfogadhatatlan - hangsúlyozta, s felhívta a figyelmet: egy egyelőre csak szük körben jelentkező, de figyelemre méltó aggodalomra, hogy az alkotmány-előkészítés során nem áll-e fenn egy csendes polgári restauráció veszélye. Ilyen veszélyektől én nem tartok - tette hozzá, bár kétségtelenül léteznek olyan nézetek, amelyek úgy fogalmazhatók meg, hogy a szocializmusnak nincs jogi tartalma, ezért ezt a fogalmat mellőzni kellene vagy lehetne az alkotmányból. Forgalomban vannak olyan nézetek is, hogy a társadalmi, gazdasági, politikai berendezkedésről szóló tételrendszer valamiféle sztálini koncepció kövülete, amit szintén ki kellene hagyni az alkotmányozási folyamatból. Ezekkel a nézetekkel vitába kell és lehet szállni. Egyértelművé kell tennünk, hogy az új alkotmánynak Magyarországot minden kétséget kizáróan szabad, demokratikus és szocialista államként kell deffiniálnia. Az ezzel összefüggő elveket és alapértékeket pedig a társadalmi, politikai gazdasági rendről szóló fejezetben lehet majd összefoglalni. Ennek a koncepciónak jelenleg nem ez a legerősebb része, de ezért talán nem annyira a jogalkotókat illeti a szemrehányás, mind inkább a politikatudományt, vagy az idológiát, hiszen ezeknek a - számunkra a szocializmust jelentő - alapértékeknek a teljes körü megfogalmazása várat még magára. Ugyanakkor el kell kerülni egy másik, szintén végletesnek tekinthető igény követését, hogy az alkotmány a szocializmus koncepciójának valamilyen normatív meghatározását adja. Csak olyan alapértékeket kell és lehet rögzíteni majd, mint a közösségi tulajdon meghatározó szerepe, a társadalmi igazságosság az elosztásban, az esélykülönbségek mérséklése, vagy a társadalmi szolidaritás. Arra kell törekednünk, hogy egy demokratikus, a közvetlen és a képviseleti demokrácián, illetve az önkormányzati elven alapuló intézményi-strukturát rögzítsen az alaptörvény, s az emberi és állampolgári jogoknak, a teljes és kifejtett katalógusát tartalmazza. Az alkotmány egészének kell tehát világossá tennie a szocialista fejlődés karakterét és nem egy meghatározott blokkon belül kell a szocializmus definicióját adnia. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 16:35
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (4. rész)
|

A továbbiakban kifejtette: világossá kell tennünk, hogy az alkotmányozás a népszuverenitás legfőbb letéteményesének, az Országgyűlésnek az illetékessége. El kell határolódnunk a parlamentnek, illetve az illetékes kormányszerveknek a legitimitását és kompetenciáját kétségbe vonó törekvésektől. Az alkotmány-tervezetet a jelenlegi parlamentnek kell megtágyalnia és elfogadnia, amennyiben ez ebben a parlamenti ciklusban elkészíthető. Ugyanakkor fontos lenne - és ajánlja is a Központi Bizottság -, hogy az alkotmány végső szövegét népszavazás erősítse meg. Az 1985-ös parlamenti választások óta egy sor olyan politikai mozgás indult meg az országban, amely ma nem rendelkezik teljes körüen parlamenti képviselettel - emlékeztetett a KB titkára. Baj lenne az alkotmány-előkészítésből bármiféle, a társadalomban meglévő és bázissal rendelkező csoportot kihagyni. Ezért nagyon határozottan annak a törekvésnek kell érvényre jutnia, hogy minden egyes állampolgár és az állampolgárok különböző csoportjai számára is hozzáférhető legyen az alkotmány-koncepció jelenlegi szövege, illetve a kodifikált tervezet. Meg kell találni azokat a csatornákat is, amelyeken át a társadalomban megfogalmazott vélemények eljuthatnak az alkotmánnyal foglalkozó bizottságokhoz és szervekhez. Az alkotmány-előkészítő munkát tehát a lehető legnagyobb nyitottság és a legszélesebb nyilvánosság mellett javasoljuk végezni. Az az elképzelés, hogy a szabályozási koncepciót még az Országgyűlés előtt hozza nyilvánosságra teljes terjedelmében a Magyar Hirlap. Ezt követően elkezdődne a szabályozás koncepciójáról a széles körü vita. Egyetlen állampolgárt sem kell kizárni ebből a munkából, ugyanakkor vissza kell utasítani bármelyik csoportnak azt az igényét, hogy az egész társadalom nevében szóljon. Van tehát remény arra, hogy az alkotmányozás a közmegegyezésnek, a konszenzusteremtésnek a lehetőségét is magában foglalja. Nyilvánvaló azonban az is, hogy az előkészítés során nagyon kemény politikai vitákra is fel kell készülnünk, s erre kondicionálnunk kell a pártszervezeteket. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 16:36
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (5. rész)
|

Nagy baj származna abból, ha az előre kialakított menetrendet szem előtt tartva sietség, kapkodás, esetleg kierőszakolt döntés jellemezné az alkotmányozási tevékenységünket. A koncepció, illetve a törvénytervezet akkor készül el, amikor a közmegegyezés nagyjából kialakítható; a tervezet ekkor terjeszthető elő a Parlamentben. Fejti György ezt követően néhány alkotmány-fejezethez mondott szóbeli kiegészítést. A társadalmi-politikai-gazdasági renddel összefüggő, igen nagy fontosságu fejezettel kapcsolatban kijelentette: az államhatalom eredetéről alapelvként kell rögzíteni a népfelség elvét. Vagyis azt, hogy minden hatalom kizárólagos forrása és birtokosa a nép, amely ezt a hatalmat részben közvetlenül, például a népszavazás vagy a népi kezdeményezés intézménye révén, részben pedig az államszervezet útján gyakorolja. Az államhatalom gyakorlásának elveként indokolt rögziteni a hatalmi ágak elválasztásának az elvét. Ennek értelmében a különböző hatalmi ágak - így az Országgyűlés, a köztársasági elnök, a Minisztertanács, a közigazgatási végrehajtó hatalom, az Alkotmánybíróság, a bírósági szervezet, és a helyi önkormányzat - külön-külön önálló hatalmi ágat képeznek, jól definiált és a korábbiaknál lényegesen pontosabban meghatározott feladatokkal és egymás kölcsönös korlátaiként is müködnek. Ennek az érvényesüléséhez azonban ki kell mondani a különböző hatalmi ágak közötti hatáskör-elvonás tilalmának az elvét. Az állam és a társdalom kapcsolatáról szóló fejezetrészben célszerü alapvető elvként deklarálni, hogy a társadalom tagjainak az önkormányzat alakításához való joga nem korlátozható. Meghatározó jelentőségü tétel a jogegyenlőség is, amely magában hordozza a törvény előtti egyenlőséget, az előnyös és a hátrányos megkülönböztetés tilalmát, valamint a tulajdonformák tekintetében a szektorsemlegesség elvét. Indokolt rögzíteni, hogy a társadalom célja és az állam feladata az esélykülönbségek mérséklése, és hogy ennek érdekében az államnak megkülönböztetett figyelmet kell fordítania a hátrányos helyzetü csoportok, személyek támogatására, az elmaradott térségek fejlesztésére. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 16:38
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (6. rész)
|

Itt kell kimondani a rendeltetésszerü joggyakorlás elvét: mind az államnak, mind az állampolgároknak tilos a joggal való visszaélés. A jogokat mindenki csak a társadalmi és az egyéni érdek összhangjának biztosítása mellett gyakorolhatja. E fejezet fontos tétele lesz az államforma definiálása és meghatározása. Az előkészítő munka során arra a következtetésre jutottunk, hogy erre nincs jobb meghatározás, mint a népköztársaság; Magyarországon nagyon fontos, valós értékeket jelent ez a kifejezés. Ezért olyan időszakban, amikor a népfelség elvét a maga rangjára kívájuk emelni, ennek a jelzőnek a kiiktatása különösen indokolatlan lenne, csakúgy, mint új jelzők elhelyezése a köztársaság fogalma elé. Az olyan jelzők, mint demokratikus köztársaság, népi demokratikus köztársaság, vagy szocialista köztársaság, nem fednék pontosan társadalmunk mai, valóságos állapotát. Ezért az a javaslatunk, hogy az 1949-es alkotmányban rögzített államformát - a népköztársaságot - vegyük át az új alkotmányba. Politikailag fontos és érzékeny része lesz ennek a fejezetnek a politikai rendszer, illetve a pártok alkotmányos definiciója. Álláspontunk szerint nem az alkotmánynak kell definiálnia a többpártrrendszert, ugyanakkor a többpártrendszerr irányába mutató, és spontán fejlődéshez az alaptörvény keretet adhat. Ennek megfelelő szövegtervezetet terjesztettünk elő. Fontos eltérés az 1949-es alkotmánytól, hogy nem látjuk szükségét és értelmét az MSZMP vezető szerepéről szóló alkotmányos megfogalmazásnak - szögezte le a továbbiakban. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az MSZMP lemond arról a politikai törekvésről és szándékról, hogy a társadalmi folyamatok meghatározó tényezője kiván maradni. Ezt programjával, politikai munkájával, a társadalom megnyerése révén és nem pedig jogi formulákkal kívánja biztosítani. Célszerü a társadalom védelmében rögzíteni azt, hogy csak olyan társadalmi szervezetek, közöttük pártok müködhetnek hazánkban, amelyeknek a célja, a programja és a tevékenysége összhangban áll az alkotmányban megfogalmazott értékekkel és törekvésekkel. Feltehetően komoly vita lesz a tulajdonviszonyokkal kapcsolatos kérdések alkotmányos rögzítéséről - vetette fel. Azt ajánljuk, hogy az alkotmány egyenrangu tulajdonformaként ismerje el a közösségi és az egyéni tulajdont, ugy, ahogy ezt a társasági törvény lehetővé tesz. Az alkotmánynak szólnia kellene arról is, hogy a társadalom és a gazdaság a közösségi tulajdon dominanciája alapján áll. Nem lenne célszerü azonban a különböző tulajdonformáknak nagyon részletes taglalása, s megfontolandó az is, hogy az állami és a szövetkezeti tulajdon, mint a tulajdonformák két fontos formája, nevesítve szerepeljen az alkotmányban. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 17:02
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (7. rész)
|

Az alkotmánynak az emberi és állampolgári jogokkal, valamint az alapvető kötelezettségekkel foglalkozó részével kapcsolatban leszögezte: az eddigi viták egyértelmüen megerősítették, hogy a Magyarország által vállalt, a nemzetközi kötelezettségekkel teljes egészében összhangban levő fejezet modern felfogásban szól az emberi jogokról és az állampolgári szabadságjogokról. A legpontosabb cél- és feladatmeghatározásra kell törekedni a hatalmi ágak elválasztásával kapcsolatban. Első helyen áll a parlament szerepének, funkciójának a meghatározása. Egyértelmüen érdekünk: erős, tényleges hatalmat megtestesítő, ugyanakkor kormányzati feladatokat nem végző Országgyűlés jöjjön létre Magyarországon. A kidolgozó munka jelenlegi szakaszában nyitva maradt, hogy egy- vagy kétkamarás parlamenti gyakorlatra térjünk-e át. Az egykamarás parlament fenntartása mellett több érv szólt. Van viszont néhány olyan érv is, ami miatt érdemes tovább gondolkodni egy második kamara szerepén. Felfogásunk szerint a parlament első házában a politikai képviseletek dominanciáját kellene biztosítani, és azt az össznemzeti érdekek megjelenítésének a minél teljesebb körü szinterévé téve. Érrdemes ugyanakkor gondolkodni azon, hogy bizonyos érdekképviseleti szempontokat hogyan lehet egy második kamara keretei között érvényesíteni, és így az érdekképviseleteket bekapcsolni a döntéshozatalba. Nyitott kérdés ma még a képviselők megválasztásának a formája és technológiája. Ezért az alapkoncepció csak a legáltalánosabb elveit rögzíti. Külön napirend keretében kell áttekintenünk majd, hogy a pártok jelenlétét és a választásokon történő indulását lehetővé tevő új helyzetben milyen választási technológia szükséges a folyamatos, fokozatos és kiszámítható átmenethez, amellyel közeledhetünk a hatalomgyakorlás új formájához. Kizárólagosan versenyjellegü megoldás ma nem ajánlható, mint ahogy egy csupán előzetes megállapodásokon alapuló megoldás sem látszik célszerünek. E két formának a kombinációját kell majd megtalálni. Nagyon fontos érdekünk fűződik ahhoz, hogy határozott, következetes, kiszámítható kormányzásra nyíljék lehetőség. Ezt szolgálja a kormány feladatainak a korábbiaknál részletesebb, világosabb rögzítése, a miniszterelnök státusának, személyes döntési illetékességének a megerősítése, és a miniszerek döntési és felelősségi viszonyrendszerének a korábbiaknál részletesebb szabályozása. Az a javaslatunk, hogy a kollektív államfői forma helyett a jövőben az elnöki rendszerre térjünk át. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 17:27
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (8. rész)
|

Ez a hatalommegosztásnak és a különböző hatalmi ágak közötti jobb egyensúly megteremtésének egyik biztosítéka lehetne. Döntés kérdése, hogy az elnöki rendszer a két klasszikus forma közül melyikhez álljon közelebb: a protokolláris elnöki rendszerhez, vagy az erős, komoly jogosítványokkal rendelkező elnöki feladatkörhöz. Az előkészítés során arra a következtetésre jutottunk, hogy a két szélső megoldás között kellene a legalkalmasabbat kiválasztani és definiálni. Célszerűnek látszana ezt az intézményt vagy még a következő képviselői választások előtt vagy az alkotmánymódosítással járó új alkotmány elfogadása előtt létrehozni, s az elfogadást követő rövid időn belül áttérni az elnöki rendszerre. Két további új intézmény a koncepcióban: az Alkotmánybíróság és az Állami Számvevőszék. Ez utóbbinak az lenne a funkciója, hogy a végrehajtó hatalomtól független intézmény ellenőrizze az állami költségvetés, ezen belül a kormány és a minisztériumok költségvetésének alakulását, a költségvetésből finanszirozott kommunális, szociális és egyéb célokra renndelkezésre bocsátott összegek felhasználását. Ezzel fel lehetne számolni azt az anomáliát, hogy költségvetési ügyekben a kormány, illetve a Pénzügyminisztérium önmagát ellenőrizze. Javasoljuk az Állami Számvevőszéknek az új alaptörvény elfogadását követően létrehozását. Az alkotmánykoncepció részletesen foglalkozik az igazságszolgáltatással; alapvető elvi jelentőségü kérdés a bírói függetlenség , amellyel kapcsolatban felvetődik összeférése a párthoz való tartozással. Sok országban ez nem összeegyeztethetetlen; mi is azt a felfogást képviseljük, hogy el kell választani az ítélkezési gyakorlatot a magánszférától. Az ítélkezési gyakorlatban a bíró kizárólag a törvényeknek van alárendelve. Ez azonban nem teszi lehetetlenné, hogy a magánéletében politizáljon. Az ügyészség jövőbeni szerepére vonatkozóan a jelenlegi koncepció több elgondolást tartalmaz. Ezek előnyeit, hátrányait az előterjesztés megfelelően rögzíti - állapította meg Fejti György, majd felhívta a figyelmet: a bírói, az ügyészi szervezetnek az átalakítását csak olyan menetrend szerint szabad megvalósítani, ami egy politikailag meglehetősen nehéz és destabilizáló elemekkel terhes időszakban nem zavarja az intézmények funkcionálását. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 17:30
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (9. rész)
|

- Az a szándékunk, hogy az alkotmány a maga teljességében rögzítse a jelképeket - jelentette ki a KB titkára. Várhatóan e kérdések körül különösen emocionális, érzelmi jellegü viták folynak majd, amelyek részben már el is kezdődtek, mint például a Magyar Népköztársaság hivatalos cimeréről. E viták lezárása korai lenne; s az is nagy baj lenne, ha az állami jelképek, szimbólumok körüli vita uralná az alkotmányvitát. Célszerü lenne e kérdésekben is higgadtan kialakítani az álláspontot. Az állami cimert illetően azt kell eldönteni, hogy megtartjuk-e a jelenlegi cimert, ami ellen sok érvet mondtak már eddig is. Ha nem, abban kell állást foglalni, hogy új cimerre teszünk-e javaslatot, vagy valamelyik korábbi hagyományoshoz térünk vissza - mondotta végezetül. (folyt.köv.)
1989. február 20., hétfő 17:31
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (10. rész)
|

Már a napirend előadói beszédéhez kapcsolódó kérdések, s a vitában felszólalók többsége is jelezte a témakör politikai fontosságát, kifejtve a Központi Bizottságnak azt az igényét, hogy a testület az alkotmány koncepciója kapcsán a legfontosabb politikai kérdésekkel foglalkozzon, s az alaptörvény meghatározó elemeit szükség esetén többször is tárgyalja. Markánsan kirajzolódott a testület tagjainak az az igénye - közvetítve az alapszervezetek álláspontját is -, hogy a párttagság minden lehető fórumon vegyen részt az alkotmány-vitában, hiszen eredményes szereplése jótékony hatást gyakorolna az önbizalom visszaszerzéséhez is. Szabó István úgy vélekedett: az előkészítés eddigi időszakában ,,párt indokolatlanul csendes volt, kevéssé hallatta szavát törekvéseinek irányáról, indítékairól,,. Rendkívül fontosnak tartották többen is , hogy a párt, a kormány és a kommunista képviselők munkáját hangolják össze az alkotmány-vitában. A felszólalók mindegyike elfogadta a további vita, illetve az alkotmány tervezetének alapjául a most előterjesztett koncepciót, azt, amely egyébként néhány nap múlva az Országgyűlés elé is kerül. Egyetértés mutatkozott abban, hogy a jelenlegi társadalomfejlődési folyamatban meghatározó szerepe van az új alkotmány kimunkálásának. Lényeges ugyanis, hogy időtálló elveket, előremutató, progresszív tendenciákat rögzítsen, ugyanakkor nyitott maradjon, ne zárja le a kívánatos társadalmi, politikai fejlődés útját. Az alapelvek elfogadására a nézetazonosság volt a jellemző, az egyes részkérdésekben, s különösen néhány új jogintézmény bevezetésében olykor eltérő vélemények is hangot kaptak. Az új alkotmány foglalja keretbe a társadalom szocialista fejlődésének perspektíváját - hangoztatta többek között Vastagh Pál. (Többen - így Hollán Zsuzsa is - úgy vélték: tisztázni kell a szocializmus fogalmát, az MSZMP-nek a szocializmus építésének céljait ,,naprakészen,, kell megfoglalmaznia.) Rámutatott, hogy olyan korszerű államszer vezeti modellt kell megalapozni, amely a társadalom, az állampolgár és az állam harmonikus kapcsolatának megteremtését szolgálja. Fontos kérdésnek tartotta azt is, mennyiben tudja az új alaptörvény összekapcsolni az államépítés történeti értékeit, s a nemzeti hagyományokat. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 18:55
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (11. rész)
|

A vita az alkotmány szabályozási elképzelésének egyes részleteit megerősítette, ugyanakkor gazdagította is a pártnak az alaptörvénnyel kapcsolatos koncepcióját. Az alkotmány - húzta alá Barabás János - mindenkor a politikai viszonyok terméke, vagyis a politikai folyamatok alakulása dönt majd igazán az alkotmányozás különböző kérdéseiben. Politikai deklaráció az alkotmány - kapcsolhatók ide Kulcsár Kálmán szavai -, de nem pusztán politikai kijelentéseket tartalmaz, hanem jogi tartalmával deklarál. Majd mindegyik hozzászóló érintette az államforma meghatározásának problémáját, amely körül már az eddigi viták során is élénk polémia bontakozott ki. Többen felhívták a figyelmet arra, hogy e témakörben a politikai racionalitás alapján legyen kezdeményező, figyelembe véve a párttagság politikai hangulatát is. Szabó István - abból kiindulva, hogy a megnevezés lényeges politikai tartalmat hordoz - leszögezte: ő maga a népköztársaság elnevezés megtartásával ért egyet. Ez volt a véleménye Tőkei Ferencnek is. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 18:59
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP központi Bizottságának ülése (12. rész)
|

A Magyarország külpolitikai alapelveivel foglalkozó alkotmányi fejezetek kapcsán Vastagh Pál felvetette: ez a fejezet térjen ki a Magyarország és a szomszéd országokban élő magyar nemzetiségek kapcsolatára is, aláhúzva, hogy hidat alkotnak a népek között. Nézete szerint az alaptörvénynek rendelkezni kellene afelől is, hogy az államhatárral, az államterülettel ki és milyen körülmények között rendelkezhet. Az országhatároknak az alkotmányban történő rögzítése ország-világ számára megnyugtató volna abban a tekintetben is, hogy bizonyítaná: nincsenek területi követeléseink - mondta Szűrös Mátyás, ismertetve az Országgyűlés párttag képviselőivel az alkotmánykoncepcióról folytatott vita tapasztalatait. Az állam és a társadalom kapcsolatáról szólva Pál Lénárd kifejtette: az alkotmánynak e kérdéskört taglaló fejezetében abból az alapgondolatból indokolt kiindulni, hogy a társadalom és a nemzet érdekei az elsődlegesek, tehát az államnak és szervezeteinek az egész társadalom érdekeit, jólétét kell szolgálniuk. Dányi Pál felvetette: az alkotmány szövegezésében külön a területi, helyi önkormányzatok, s ezt megelőzően természetesen állást kellene foglalni mind politikai, mind jogi értelemben a megyei, a területi szint helyéről, szerepéről az államszervezetben. Mit kell értenünk a ma nagyon felkapott önkormányzat szó alatt? - fűzte tovább a gondolatot Koi Tibor. E témában vitát ,,jósolt,, abban, hogy a megye a jövőben önkormányzati szervként, vagyis a tanácstestületet megtartó, avagy hivatali típusú szervként működjék-e tovább. Sok hozzászóló foglalkozott az Országgyűlés szervezetével, hatáskörével s a képviselő választások témakörével. Szűrös Mátyás például beszámolt arról a feszültségről, amelyet a képviselőkben az vált ki, hogy bizonyos szervezetek és személyek hangoztatják a mostani összetételű országgyűlés alkotmányozásra való alkalmatlanságát. Elmondta azt is, hogy valamennyi képviselőt nagy mértékben foglalkoztat a Parlament jövőbeni szerepe és a választási rendszer újraszabályozása. Egyértelmü az a véleményük - s ezt a KB titkára is magáénak vallotta -, hogy erős parlamentre van szüksége az országnak. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:02
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (13. rész)
|

Antalóczy Albert is az ,,erős parlament,, mellett tört lándzsát, olyan mellett, ahol a közéletiség érdemben kifejezésre jut, megjelennek a valóságos érdekek. E témakör kapcsán került szóba az egy-, vagy a kétkamarás parlament kérdése. A vélemények megoszlottak, Antalóczy Albert nem látta indokoltnak a második kamara létrehozását, úgy vélekedett - Szabó Istvánhoz hasonlóan -, hogy jelentősen lelassítaná a döntéshozatalt. Köveskuti Lajos viszont a kétkamarás rendszert tartotta megfelelőnek. Nézete szerint ez a forma javítaná az érdekképivseleti munka hatákonyságát, egy-egy réteg véleménye a képviselőik útján közvetlen kifejezésre juthatna. Mindehhez hozzá tette, akár az egy, akár a kétkamarás rendszert vezetik be szivesen látná, ha az érdekképviseletek, mint testületek jelölhetnének képviselőket. Ehhez a véleményhez csatlakozott Szlameniczky István is. Magyarország gazdasági rendjének alkotmányi rögzítésével, illetve a tulajdonviszonyok alapelveivel foglalkozva többen is véleményt nyilvánítottak. Barabás János úgy vélte: helyes az a vitában is kialakult álláspont, hogy a tulajdonról, a gazdaságról szólva az alkotmány elsősorban közhatalmi jogosítványokat, jogi megkülönböztetéseket tartalmazzon. Vastagh Pál nézete szerint a tulajdoni formák társadalmi funkcionálásának alkotmányi meghatározását úgy rögzítsék, hogy a különböző tulajdoni formák működésének társadalmi hatásai ne sérthessék meg az alaptörvényben foglalt elvek érvényesülését. Tőkei Ferenc a közösségi tulajdonformák sokaságára való utalásokat kevesellte a tervezetben, s javasolta: kerüljenek be a szövegbe a magántulajdon, s - bizonyos mértékig, s nagyon pontosan fogalmazva - a tőkés magántulajdon garanciái is. Szlamenicky István és Köveskuti Lajos is állást foglalt a szövetkezet létrehozásának szabadsága és annak alkotmányi rögzítése mellett. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:09
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (14. rész)
|

Az alkotmányi koncepció igazságszolgáltatással, a bírósági, illetve az ügyészi szervezet felépítésével kapcsolatos részéhez megjegyzést füzők kiemelték: a jog az állami akarat kifejezője, ,,de jaj annak a jognak, amelyiknek nincs politikai tartalma,,. Szilbereky Jenő, a Legfelsőbb Bíróság elnöke - meghívottként vett részt a tanácskozáson - két jelentős elvet emelt ki, amelynek messzemutató kihatása van. Az egyik ilyen elv az, hogy az igazságszolgáltatást csak bíróságok gyakorolhatják. A másik, hogy a közigazgatási bíráskodást az igazságszolgáltatási szervezeten belül kell megszervezni, megfelelő, határozott szakmai elkülönüléssel. Nem értett egyet az ítélőtábláknak - a koncepcióban alternatív pontként javasolt - felállításával, mert szerinte ez a negyedik igazságügyi fórum csak bonyolítaná a helyzetet. Az ügyészségekről szólva kiemelte: azokat arccal a bűnüldözés, a nyomozás törvényessége, a vádképviselet felé kell fordítani. Szíjártó Károly az ügyészségi funkciók meghatározásánál elvetni javasolta azokat a szövegváltozatokat, amelyek csorbítják az ügyészség jelenlegi szerepét, s amelyek az ügyészi szervezetet - önállóságának felszámolása útján - beolvasztanák az Igazságügyi Minisztériumba, s a végrehajtó hatalom részévé tennék. A témakör kapcsán mások az alkotmánybíróság jelentőségére hívták fel a figyelmet és többen ugyancsak elutasították az ügyészségek feldarabolására irányuló törekvéseket. Mi indokolja a javasolt fórumváltozásokat? - tette fel a kérdést Kulcsár Kálmán, s meg is válaszolta: mindenekelőtt az állampolgárok jogainak védelme. Meg kell kapniuk a lehetőséget a második perorvoslatra, arra, hogy normatív módon, tehát nem diszkrecionális jogtól, döntéstől függően fellebbezhessenek másodszor is, ha úgy vélik: erre okuk van. Majd mindenki érintette a köztársasági elnöki intézmény bevezetésének, a Minisztertanács szervezetének és működésének kérdéseit. Egyöntetü vélemény alakult ki atekintetben, hogy a jelenlegi kollektív testület helyett az egyszemélyi, kellő hatáskörrel rendelkező államfői intézmény a jobb megoldás. Mégpedig úgy, hogy több jelölt közül közvetlen szavazással választanának a jövőben elnököt - tette hozzá Antalóczy Albert. Ő egyébként olyan minisztertanácsot látna szivesen, amely fokozott parlamenti ellenőrzés alatt áll, de jelentős hatáskörrel. Nézete szerint a miniszterelnököt az államfőnek kellene megbíznia, vagy kineveznie, s a kormányfő választaná ki a minisztereket és mutatná be a minisztertanácsot a parlamentnek. A parlament pedig a kormányprogram alapján döntene a minisztertanács sorsáról. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:16
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (15. rész)
|

A vita tapasztalataiból egyértelműen megállapítható volt, s ezt Szűrös Mátyás meg is fogalmazta: a párt tudatában van az alkotmány politikai jelentőségének, és ezért nem fűződik érdeke ahhoz, hogy az alaptörvényben meghatározandókat a társadalomra erőltesse. Éppen ellenkezőleg, a pártnak azt kell tudatosítania, hogy az alkotmány társadalmi alapokon történő megalkotásának folyamatában az MSZMP lehetőséget lát a nemzeti méretű összefogás megteremtésére. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:17
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (16. rész)
|

A vitában tizenöten fejtették ki véleményüket, öten pedig írásban adták be hozzászólásukat. Az elhangzottakat Fejti György összegezte. Hangsúlyozta, hogy a sokszínű polémiában résztvevők rámutattak az alkotmányozás folyamatának bonyolultságára, összetettségére, sőt több buktatójára is. Kijelentette: az alkotmány-vitának a mostani KB-ülés csak a kezdete, s a testület várhatóan még többször foglalkozik ezzel a napirenddel. A vitában elhangzott javaslatokat, észrevételeket az alkotmány előkészítésével foglalkozó munkabizottság hasznosítja. Elmondta azt is, hogy az alkotmány kodifikált szövege már lényegesen rövidebb, áttekinthetőbb lesz, mint a mostani koncepció, ezért minden bizonnyal annak társadalmi vitájában is sokkal többen vesznek majd részt, mint a mostani fázisban. Kitért arra is, hogy sokan kifogásolták, miért nincs az előterjesztőknek világos állásfoglalása az alkotmány egyes fejezeteivel, alapelveivel kapcsolatban. Ezzel összefüggésben rámutatott: szándékosan nem álltak elő végleges állásfoglalással, mert még nem ismert a párttagok véleménye, s így a KB most azért nem dönti el az egyes vitakérdéseket, hogy az alapszervezetekben ne egy lezárt, megmásíthatatlannak tűnő anyag felett bontakozzék ki a polémia, mert ez visszafogná a véleménynyilvánítási kedvet. Közölte azt is - ugyancsak észrevételekre reagálva -, hogy még az idén új tanácstörvény-tervezetet dolgoznak ki a jogalkotók, már a leendő alkotmány fényében vizsgálva a témakört. Ezután az elnöklő Grósz Károly javasolta, hogy az írásban kiküldött határozati javaslatot fogadják el. Eszerint a KB javasolja, hogy az alkotmányról rendezzenek népszavazást, a témáról a testület a viták menetében is kapjon tájékoztatást. Indítványozta továbbá, hogy a határozatot egészítsék ki azzal: a párttagság kapjon megfelelő érvanyagot a vitához, valamint hogy a Központi Bizottság által kiküldött, az alkotmány kérdésével foglalkozó munkabizottság mandátumát hosszabbítsák meg az alaptörvény végleges jóváhagyásáig. A Központi Bizottság kérje fel a párttagságot, hogy az alkotmány-koncepció társadalmi vitájában aktívan vegyen részt. A Központi Bizottság a további vita alapjául egyhangúlag elfogadta az előterjesztést, illetve a főtitkárnak a határozati javaslatra vonatkozó kiegészítéseit. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:21
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (17. rész)
|

Ezt követően - a napirendnek megfelelően - a párt agrárpolitikájának megújításáról terjesztett elő javaslatot Iványi Pál, a Központi Bizottság titkára. - Mai napirendünk egy régebben folyó, de szándékaink és a felgyorsult világ követelményei miatt egyre intenzívebbé váló gazdasági megújulás, reformfolyamat része, s egy későbbi markáns gazdaságpolitikai fordulat megalapozásának egyik eleme - mondotta bevezetőben. - Mi itt legutóbb a politikai változások ésszerű, a társadalom által követhető üteme, s ami még fontosabb, előremutató, vissza nem fordítható iránya mellett voksoltunk. A gazdaság előtt tornyosuló, megoldásra váró feladatok ugyanakkor a gazdasági megújulás gyorsítását, a gazdasági kérdésekkel való aktívabb foglalkozást igénylik. Joggal hangzott ez el a Központi Bizottság legutóbbi ülésének vitáján, mint ahogy az is, hogy: a társadalmi átalakítás akkor lehet eredményes, ha a politikai és a gazdasági reformfolyamatok összehangoltak. Az előadó utalt arra, hogy átfogóan, a múlt tapasztalataiból is okulva kell újraformálni gazdaságpolitikánkat, annak részleteit, majd egészét. A gazdaságpolitikánk fordulatát megalapozó, azt előkészítő reformmunkálatok többlépcsős folyamatként zajlanak. Így juthatunk olyan helyzetbe később, hogy a termelési, a külkereskedelmi, a költségvetési-pénzügyi és a szociálpolitikai koncepciók egységes egésszé formálódhassanak, összeilleszkedhessenek. Így tehetünk szert aktuális, előremutató gazdaságpolitikára, amely mögé szándékaink szerint felsorakoztathatjuk a társadalom cselekvő erőit. - A Politikai Bizottság azért javasolta az elmúlt három évtized egyik sikeres területe, az agrárpolitika továbbfejlesztésének megtárgyalását, mert egyrészt gazdálkodásunk megújítása az élelmiszertermelésben is új követelményeket támaszt, másrészt pedig az élelmiszertermelés fejlődése - számos belső és külső ok hatására - az utóbbi években lefékeződött és napjainkban sok mezőgazdasági és élelmiszeripari üzem napi gazdálkodási gondokkal küzd. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:22
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (18. rész)
|

Nemcsak gazdasági, hanem társadalmi érdek is, hogy egy eddig eredményes ágazatnak változó világunkban is perspektívát, az ott dolgozóknak megéhetési biztonságot, s mindannyiunknak továbbra is jó élelmiszerellátást tudjunk biztosítani. Ehhez elengedhetetlen agrárpolitikánknak a kor követelményeihez való igazítása. Az agrárpolitika felülvizsgálatára irányuló munka az MSZMP kezdeményezésére tudományos és társadalmi fórumokon már közel egy éve folyik. A Politikai Bizottság az elmúlt hónapban megtárgyalta e politika megújtására készített javaslat-tervezetét. Az ott kialakult állásfoglalás szerint javasolja a Központi Bizottságnak, hogy most első olvasatban tárgyalja meg a tézistervezetet, majd járuljon hozzá, hogy ezt követően szakmai, tudományos, érdekképviseleti fórumokon - és természetesen az érintett pártszervezetekben - minél szélesebb körben mondhassanak véleményt a javaslatokról. A vélemények összegzése után - még ebben a félévben - újra jelentkeznénk, akkor már az állásfoglalás végleges tervezetével. Úgy gondolom, a Központi Bizottságnak most a koncepciót, a politikai célrendszert kell meghatároznia. Azt követően pedig javasoljuk, hogy a kormány dolgozzon ki egy részletes nemzeti agrárprogramot, amit célszerű lesz az Országgyűlésnek is bemutatni. - Az agrárpolitika a jövőben sem veszít társadalmi-gazdasági jelentőségéből. A mezőgazdasági termelés és a hozzá kapcsolódó élelmiszeripar változatlanul elsőrendű szerepet játszik a hazai lakosság ellátásában, és lényeges tényező nemzetközi gazdasági kapcsolatainkban. Nem kisebb jelentőségű az a szerepe sem, amelyet a mezőgazdaság az ipari alapanyagtermelésben, vagy a lakosság foglalkoztatásában, eltartásában betölt. A mezőgazdasági termelés szorosan összefonódik a falusi települések fejlesztésével, természeti adottságaink kihasználásával, a természeti környezet megőrzésével, ápolásával. Az MSZMP agrárpolitikájának alapjait az 1957. évi ,,agrárpolitikai tézisek,, rakták le. Ennek alapgondolata az volt, hogy a korábbi években sok méltánytalanságot átélt parasztság bizalmát helyreállítsa; a termelési biztonság megteremtésével a termelés fejlesztését az anyagi érdekeltség talajára helyezze; a parasztság felemelkedésének anyagi bázisát a nagyüzemi gazdálkodásra alapozza. Ezek az alapelvek mai ismereteink szerint is helyesnek bizonyultak, mert megvetették az alapját egy, a magyar mezőgazdaság történetében páratlan és nemzetközi összehasonlításban is figyelemre méltó fejlődésnek. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:23
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (19. rész)
|

Az agrárpolitika érvényesítésében az alapelvek megtartása mellett időről időre más és más szempontok is előtérbe kerültek. Ezeket úgy sikerült alakítani, hogy ha hibákat is elkövetve, de elkerültük a kezdetben modellnek tekintett sztálini agrárpolitika legdurvább ideológiai és gyakorlati hibáit. Ugyanakkor helytelen ideológiai alapra támaszkodott az a felfogás, amely hosszú ideig a szövetkezeti tulajdont az államinál alacsonyabbrendűnek tekintette; az 1970-es években a szövetkezetek erőltetett összevonásával a gazdaságok méretének növelésére törekedett; időnként a háztáji termelés, illetve a mezőgazdasági nagyüzemek kiegészítő tevékenységének fejlesztése ellen hangolt. Hiba volt, hogy elhalványult a szövetkezetek szövetkezés jellege, és a kelleténél nagyobb teret kapott az állami beavatkozás. Sok helyen kiüresedett a szövetkezeti demokrácia, megszűnt vagy elvékonyodott a szövetkezeti tagok gazdai érdekeltsége. Agrárpolitikánkra azonban inkább az eredmények, mintsem a hibák a jellemzőek. Élelmiszergazdaságunk nemzetközi mércével mérve is elismerésre méltó eredményeket ért el; 1960 és 1988 között a mezőgazdaság megduplázta, az élelmiszeripar pedig megháromszorota termelését. Az egy főre jutó gabona- és hústermelésben a világ élmezőnyébe tartozunk. (Igaz, hogy más fontos termékek termelésével nem állunk ilyen előkelő helyen.) Eredményeinket a nemzetközi közvélemény is elismeri. Ezek tették lehetővé, hogy az 1960-as évek közepéig élelmiszerimportáló országból ismét jelentős exportőrré váljunk, miközben idehaza kiegyensúlyozott élelmiszerellátást biztosítottunk döntő részben hazai termelésből. Ezzel azonos értékű változás a parasztság társadalmi, anyagi és szellemi felemelkedése, a falu arculatának lényeges megváltozása, amit joggal tartunk történelmi jelentőségűnek. Élelmiszergazdaságunk a magyar gazdaság és társadalom olyan biztos pontjává, stabilizáló tényezőjévé vált, amiről a jövőben sem mondhatunk le és nem is akarunk lemondani. Ezt azonban nem elég kijelenteni, hanem meg kell teremteni a feltételeit, mindenekelőtt a mai kor követelményeihez igazodó agrárpolitika kialakításával. A felelősség nagy, de ez esetben elmondhatjuk, hogy jó alapról kell továbblépnünk. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:24
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (20. rész)
|

A jövő sikeres agrárpolitikájának kialakításánál először is számba kell venni azokat a körülményekeket, amelyek indokolttá teszik az agrárpolitika megújítását. Elsőként a nem kielégítő érdekeltséget és piaci alkalmazkodóképességet, amelyek együtt vannak jelen és egymás hatását erősítik. Sok jel mutat arra, hogy a mezőgazdaság jövedelmezősége romlott, a mezőgazdasági nagyüzemek egyre szélesebb körében az egyszerű újratermelés pénzügyi feltételei is hiányoznak, az eszközállomány elhasználódottsági foka növekszik. A második tényező az a kihívás, amelyet a tartósan kínálati helyzetben lévő bel- és külpiac, a protekcionista nemzetközi kereskedelempolitika jelent. Ismeretes továbbá, hogy a mezőgazdasági termelés sajátosságait a világon mindenütt figyelembe veszik. Ezt tettük eddig mi is, ezt fogjuk tenni lehetőségeink szerint ezután is. Azt is látni kell azonban, hogy az ország gazdasági helyzetének a legutóbbi évtizedben nyilvánvalóvá vált nyomasztó következményei alól a mezőgazdaságot, a parasztságot, de egyetlen ágazatot és réteget sem lehet mentesíteni. Nem titkolhatjuk tehát, hogy a most javasolt agrárpolitika egyrészt perspektívát, követhető programot, megújulást kínál, másrészt viszont ez a politika az élelmiszertermelés számára is igen kemény, erőfeszítéseket követelő munkát jelent - mondotta a KB titkára, majd azokra a kérdéskörökre hívta fel a Központi Bizottság figyelmét, amelyek a javaslatban újszerűek, meghaladják agrárpolitikánk eddig követett szellemét és gyakorlatát. Elsőként a mennyiségi szemléletről a minőségire való áttérést emelte ki. Mivel a hazai és a külpiacokon egyaránt kínálati pozíció alakult ki, és ezen a jövőben sem várható lényeges módosulás, ezért a mennyiségi növekedést a piac minőségi követelményeinek való megfelelés határozza meg. - Abban nincs változás, hogy az élelmiszergazdaság alapvető feladata továbbra is a belső piac kielégítése lesz. Az viszont már nagyon is figyelemre méltó változás, hogy a jövedelemalakulás, -differenciálódás hatása érzékelhető lesz az élelmiszerek belföldi keresletében is. Azzal számolhatunk reálisan, hogy a következő években várhatóan érdemben nem növekszik az élelmiszerek kereslete, de egyaránt nő az olcsó és a magasan feldolgozott, speciális termékek iránti igény. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:24
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (21. rész)
|

A jelenlegi állapot fennmaradásával a 90-es évek közepéig számolhatunk. Ezt követően valószínűsíthető az egészségi szempontok, a kényelem, a magasabb élvezeti érték előtérbe kerülése a fogyasztói igényekben. A belső piacon várható változások mellett újra kell értékelnünk élelmiszerexportunk mértékét, piaci lehetőségeit és ennek nyomán az összetételét. Az országnak a jövőben is szüksége lesz arra az exportra, amely az elmúlt évben kereken 1.5 milliárd dollárt és 1 milliárd rubelt hozott. Exportpozícióink azonban az elmúlt évtizedben jelentősen megváltoztak: a hetvenes évek közepétől a világpiacon a kínálat lényegében felülmúlja a fizetőképes keresletet. Miután a piaci viszonyokban nem várható érdemleges változás a következő években, fokozott mértékben kell alkalmazkodni a különleges, magas minőségű piaci igényekhez, mert a magasabb minőség nagyobb piaci esélyt és nagyobb jövedelmezőséget jelent. Ennek különös hangsúlyt ad az 1992-ben egységessé váló nyugat-európai piac, ami azért érdemel figyelmet, mert Nyugat-Európa élelmiszertermékeink egyik legnagyobb tradicionális piaca. A másik nagy piacunkat, a KGST-országok piacát jelenleg a kínálatot meghaladó fogyasztói kereslet, a hiányos választék jellemzi. Ezen országokban azonban az élelmiszerpiac bővülésével rövid távon nem számolhatunk. Ennek ellenére úgy tűnik, a szocialista országok - elsősorban a Szovjetunió - egyes alapellátását, választékot javító élelmiszertermékeink számára továbbra is fontos elhelyezési lehetőséget kínálnak. Lényegi változást jelent, hogy a ,,feleslegek,, értékesítésének gyakorlatáról a ,,piaci termelés,, gyakorlatára kell áttérnünk. Ilyen típusú szemléleti, szervezeti és érdekeltségi korszerűsítés nélkül a mai pozícióink megőrzése is kétségessé válik. A piaci kilátások tehát azt sugallják, hogy ha piacon akarunk maradni - és természetesen akarunk -, akkor jelentős és sokoldalú igazodásra, szerkezetváltásra kell felkészülni. Úgy gondolom, hogy az agrárpolitika megújítására tett javaslatainknak ez az egyik legfontosabb - ha nem a legfontosabb - üzenete. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:25
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (22. rész)
|

Az előadó ezután a termelői biztonság új, korszerűbb, piaci szempontokra figyelő értelmezéséről beszélt. Mint mondotta, a termelők biztonságát a jövőben leginkább a piachoz való minél szorosabb igazodásuk biztosíthatja. Ez persze nem lesz azonos a korábbi évek ,,abszolút,, biztonságával, hiszen a lényegében telített és protekcionista piac jellemzője éppen a változékonyság. Az alkalmazkodás lehetséges eszközei közül kiemelte az érdemi piacérzékenységet, ami a piaci (vagyis szabad) árak szerepének növelésével, és a szélsőségek kezelésére szolgáló piaci intervenciós rendszer működtetésével érhető el. Szükséges továbbá, hogy a jövedelmek döntő részben a piacon való megítéléstől és ne a költségvetési támogatásoktól függjenek. A piaci alkalmazkodás feltételezi az élelmiszerkereskedelem fokozatos modernizálását, jól működő nagybani piacok, árutőzsdék kialakítását, a termelők kereskedelmi tevékenységének szélesítését, valamint széles körű vertikális együttműködés megteremtését is. - A termelői biztonság tehát alkalmazkodást, más felfogású strukturapolitikát és új gyakorlatot igényel. Ez pedig egyes ágazatokban intenzív fejlesztéssel, másokban a termelés szinten tartásával, vagy éppen a kapacitások átmeneti vagy tartós szüneteltetésével, esetleg felszámolásával is jár. A mezőgazdaság többszektorúságának fejlesztéséről szólva rámutatott, hogy a többszektorúság eddig is jellemzője volt az ágazatnak, hiszen az állami gazdaságok, termelőszövetkezetek, szakszövetkezetek és ezek társulásai mellett jelentős súlya van a háztáji- és kistermelésnek is. A jövőbeni változás lényege, hogy az esélyegyenlőséget mint rendező elvet érvényesítő jogi és közgazdasági szabályozás mellett lényegesen bővülhet a kistermelés, a magángazdaságok súlya is, ha az a gazdasági versenyben hatékonynak bizonyul. Minden bizonnyal a nagybani termelés marad a jellemző a jól gépesíthető ágazatokban, így a mezőgazdaság jövőjének meghatározói változatlanul a mezőgazdasági nagyüzemek maradnak. Ugyanakkor az esélyegyenlőség mellett nagyobb szerepet fog j átszani - az esetek jelentős részében nagyüzemi integrációra támaszkodó - háztáji és kistermelés, valamint a főfoglalkozású magánvállalkozás. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (23. rész)
|

A kistermelés és magángazdaságok perspektívájához azonban az is hozzátartozik, hogy oldódjanak a mai földtulajdon-szerzési és földhasználati kötöttségek, amelyek nem felelnek meg a piaci gazdasági modell követelményeinek, akadályozzák a verseny kibontakozását. Ennek legfőbb oka az, hogy a földek csak korlátozottan forgalomképesek, a termőföldnek mint vagyonnak nincs sem forgalmi, sem nyilvántartási értéke. A földtörvény korszerűsítése során az egyéni földhasználat lehetőségeit célszerű bővíteni. Az egyéni földtulajdon-szerzést a jelentkező igényekhez igazodóan piaci mechanizmusok útján, a földforgalmazás adminisztratív korlátainak feloldásával lehet biztosítani. A nagyüzemi szervezeti keretek és autonómia korszerűsítése során ugyancsak meg kell haladni az eddigi lehetőségeket és gyakorlatot. A jelenlegi merev, rugalmatlan kereteket tovább kell fejleszteni, hogy alkalmasabbak legyenek a piachoz való rugalmas igazodásra és az emberi kezdeményezőkészség, vállalkozás kibontakoztatására. Ezt az igényt olyan típusú nagyüzemi formák és keretek elégítik ki, amelyek a nagyüzemen belül önállóan gazdálkodó, vállalkozási jellegű szervezeteket működtető központtá válnak. Ahol erre igény és lehetőség van - szigorúan az önkéntesség alapján - a nagyüzemek rugalmasan alakulhassanak át adottságaiknak jobban megfelelő, a piaci alkalmazkodást jobban szolgáló szervezeti formává: ideértve a szövetkezetek átalakulásának lehetőségét is különböző társaságokká, vagy akár ennek fordítottját is. A piac tényleges működése azt is igényli, hogy a nagyüzemek mint piaci szereplők megfelelő önállósággal, autonómiával rendelkezzenek. Ehhez le kell építeni az aprólékos jogi és pénügyi szabályozást, a gazdálkodásba való formális és informális beavatkozásokat. A tulajdonviszonyoknak a népgazdaság egészében indokolt továbbfejlesztése mellett az agrárpolitika megújítása is igényli a szövetkezetpolitika korszerűsítését. Az elmúlt időszakban a szövetkezeti sajátosságok kellő érvényesülését, s főleg a tagok tényleges tulajdonosi pozíciójának gyakorlását nem tette lehetővé a döntően szövetkezetekre is alkalmazott, az önállóságot nagymértékben korlátozó állami, jogi és pénzügyi szabályozás. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (24. rész)
|

Ezért a szövetkezeti törvény korszerűsítése keretében lehetővé kell tenni, hogy önkormányzati hatáskörben a vagyonnövekedés egy része felett a tagok meghatározott tulajdonosi jogokat gyakorolhassanak. Ez a tagok valódi tulajdonosi érdekeltségének és kockázatának érvényesülésével segítse elő a közös gazdaságok fejlődését. Az ágazati érdekképviselet korszerűsítésének szükségességét indokolva rámutatott, hogy a mai rendszerben megoldatlan az egyes termelő ágazatok szakmai érdekképviselete, márpedig a piaci korlátok, az alkalmazkodás követelménye a termelők részéről ezt nagyon is szükségessé tenné. Ezek szerveződhetnének országosan, de területenként is, az érdekeltek elképzelései, igényei alapján. Indokoltnak látszik egy agrár kamara létrehozása is, amely alulról fölfelé, szigorúan az önkéntesség alapján szerveződve keretet adhatna az élelmiszergazdasági érdekek országos és esetleges területi képviseletének, illetve az ágazaton belüli részérdekek megjelenítésének, egyeztetésének és feloldásának. Az agrár kamara, mint gazdasági érdekképviselet mellett, a mezőgazdasági szövetkezeti sajátosságok képviseletére, a szövetkezeti parasztság érdekvédelmére - megújuló formában - továbbra is szükség van. Iványi Pál a továbbiakban elmondotta: az új agrárpolitikai koncepció egy korábbi változatát véleményezésre megküldték néhány alternatív szervezetnek is. Azóta az agrárpolitika megítéléséről más szervezetek is véleményt mondtak; néhány közülük önálló agrárpolitika kidolgozását kezdte meg. - Az alternatív szervezetek véleményében közösnek mondható az elmúlt negyven év igen éles kritikája, sok esetben az eredmények lebecsülése. Egy részük a szövetkezeteket, az egész szövetkezeti mozgalmat elhibázottnak, sztálinista képződménynek tekinti. Egyesek a jövőt a farmergazdaságokban látják, és új földosztást hirdetnek. Ezek a vélemények a magyar társadalom és gazdaság utóbbi harminc évének azt a talán legsikeresebb vállalkozását kérdőjelezik meg, amit egyébként nemzetközileg is elismernek - hangsúlyozta, utalva olyan sajátosságokra, mint a nagyüzemeink körül, velük szoros kapcsolatban létrejött háztáji- és kisegítő gazdaságokra, a nagyüzemeknek a magyar falvak megújulásában játszott szerepére, és jelentős feldolgozási, egyéb ipari-kereskedelmi tevékenységükre. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (25. rész)
|

A mozgalom értékeit méltatva kiemelte: mezőgazdasági termelőszövetkezeteinkre kezdettől jellemző a szövetkezeti demokrácia érvényesítése. Ez többszázezer embert tanított meg a demokrácia lényegére, a közösség szerepére, értelmére. - Nem új földosztásra és ennek alapján a mezőgazdasági üzemeket felváltó farmergazdaságokra van tehát szükség. De szükség van a családi vállalkozások és magángazdaságok szerepének növekedésére, valós hatékonysági előnyök alapján. Ennek előfeltétele egy szektor- és szervezetsemleges szabályozás. Nem fogadható el egyes alternatív csoportoknak az a megállapítása sem, hogy a parasztságnak nincs politikai érdekképviselete. Az MSZMP mindig kiemelten kezelte a magyar parasztság sorsát, amit bizonyít az elmúlt 30 év fejlődése is. A magyar parasztság történelmében nem volt még egy hasonló korszak, amely gazdasági, kulturális és politikai területen évszázados mulasztásokat pótolt volna. Egyes alternatív szervezetek az integrációs problémákat központi utasításokkal, valamiféle kényszeregyesülésekkel kívánják megoldani. Korábbi gyakorlatunkból okulva úgy látjuk, hogy a vállalati tevékenységbe, szervezetbe nem célszerű kívülről beavatkozni. Ehelyett a szerves fejlődés hívei vagyunk, amit a most elfogadott társasági törvény és a piaci hatások fel fognak gyorsítani. Az alternatív szervezetek véleménye ugyanakkor számos esetben egybeesik a miénkkel. Ezek megerősítették, vagy kiegészítették javaslatainkat és szerepelnek tervezetünkben. Ilyen például: a többszektorúság korábbinál tágabb értelmezése. A koncepció kiegészül a szövetkezetek sokszínűségével, a gazdasági társaságokkal, továbbá a már említett családi- és magángazdaságok körének bővülésével. Hangsúlyozták azt is, hogy a piaci versenyfutásban valamennyi szereplőnek meg kell adni az esélyegyenlőséget. Ez találkozik azzal a szándékunkkal, hogy a jövőben tevékenységet szabályozunk és nem szervezeteket, vagy szektort. Egyetértés van köztünk abban, hogy számoljuk fel minden területen - ágazaton beliüli kapcsolatban éppen úgy, mint az ágazat külső kapcsolataiban - a még meglévő monopóliumokat és abban is, hogy az agrárolló nyílásának fékezése, megállítása végett az élelmiszergazdaság árrendszerének jelenlegi kötöttségeit oldani kell és harmonizálni kell azt az általános árrendszerrel és ármechanizmussal. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (26. rész)
|

- Az agrárpolitika megújítása kölcsönösen összefügg a politikai-gazdasági reformfolyamattal. Csak akkor lehet sikeres, ha a társadalom és a gazdaság egészében következetesen megvalósul a reform. Ugyanakkor a politikai, gazdasági reform sem bontakozhat ki az agrárpolitika megújítása nélkül. Tervünk az, hogy egy olyan - az élelmiszergazdaság egy új, sikeres korszakának kibontakoztatását célzó - tézis-tervezettel jelenjünk meg a társadalom széles nyilvánossága előtt, amely alkalmas alapot nyújt a széles körű társadalmi vitához és ennek tapasztalatai felhasználásával a végleges tézisek kidolgozásához, a párt agrárpolitikai koncepciójának megismertetéséhez, elfogadtatásához és az érdekeltek mozgósításához. Mindezek érdekében célszerű, ha párton belül és az érintettek széles körű bevonásával sor kerül a tézis-tervezetek vitájára - mondotta végezetül a KB titkára. Javasolta, hogy a KB járuljon ahhoz is hozzá, hogy a tézis-tervezetet az élelmiszergazdaság ügyeivel foglalkozó olyan szervezetek is kapják meg, mint az érdekképviseleti szervek, az Országgyűlés illetékes bizottságai és agrárszekciója, az MTA és a MTESZ testületei, bizottságai. Külön is fontosnak tartotta az agrárértelmiség véleményének kikérését és megismerését, tapasztalatainak hasznosítását. A Központi Bizottság kedden reggel 8 órakor az agrárpolitika megújítására vonatkozó előterjesztés vitájával folytatja ülését. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:29
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (27. rész)
|

x x x A Központi Bizottság ülésének első napja végén Kimmel Emil, a párt helyettes szóvivője nyilatkozott a tanácskozásról az MTI munkatársának. Előljáróban elmondta: - Napirend értékünek tekinthető, hogy Kádár János elnökölt a testület ülésén. A párt elnöke szólt egészségi állapotáról, utalva arra, hogy folyamatos terheléssel, orvosi ellenőrzés mellett lát munkához, s természetes számára, hogy valamennyi, betegsége idején megtartott KB-ülés döntése őrá is vonatkozik. Ezzel Kádár János a rá jellemző módszerrel vette elejét minden, vele összefüggésben az elmult napokban megindult szóbeszédnek, találgatásnak. Kijelentette: egészsége javul, dolgoznia kell. Kimmel Emil a továbbiakban, a tanácskozás első napirendi pontjáról szólva hangsulyozta: a Fejti György előterjesztését követő szerteágazó, sokszinü és igen hasznos vitában tizenöten mondták el véleményüket, öten írásban adták le hozzászólásukat, ketten pedig hozzászólás értékü kérdéssel vettek részt az értekezlet munkájában. Közöttük voltak megyei első titkárok, akadémikusok, a jogügyi kormányzat képviselői. Mint többen utaltak rá: az alkotmányozási folyamat vitája csak a kezdetén tart, annak azonban igen fontos állomása a mostani KB-ülés. Itt ugyan még nem alakulhatott ki tökéletesen egységes álláspont, épp ezért fontosnak itélték meg a testületi ülésen, hogy a tervezetet a párt tagjai is vitassák meg, s e vitában közösen kiérlelt álláspontok képviseletével aktívan vegyenek részt aktivan a társadalom egészében folytatandó polémiában. Az egység a szocialista jelleg megfogalmazásának mikéntjében volt tettenérhető. Meghatározó momentum volt, hogy nem imamalom módjára kell a szocializmus szót az alaptörvényen végigvonultatni, hanem a preambulumban kell rögziteni azt, hogy szükséges a történelmi fejlődés szocialista perspektivájának megfogalmazása. Ezen túl az alkotmány egészének a szocialista rend iránti igényt is ki kell fejeznie. Kicsit sommásan megfogalmazva: a vita meghatározó elemeiként szerepel a mult, a jelen és a jövő, kezdve az ezer éves államiság érzékeltetésével, folytatva a ma időszerü problémáinak felvetésével, egészen a szocialista perspektiva felvázolásáig. A vitából kiemelhető fontos kérdésnek itélte Kimmel Emil a gazdasági alkotmányosság követelményének megfogalmazását abban az összefüggésben,, hogy a gazdaság a nép jólétét szolgálja. A tanácskozás jelezte a szakmán belüli koncepcionális nézeteltéréseket. Ez különösen érzékelhető volt az igazságügyi kormányzat részéről elhangzott felszólalásokban. (folyt. köv.)
1989. február 20., hétfő 19:32
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Az MSZMP Központi Bizottságának ülése (28. rész)
|

A mintegy hat órás vitában egy haladó államszervezet igénye rajzolódott ki. Többen javasolták: az alkotmány vegye elejét a rekapitalizációnak, vagy - visszautalva ezzel összefüggésben a Központi Bizoittság február 1O-i ülésére -: a párt meghatározó szerepét politikai eszközökkel kivánja biztositani, valamint annak felvetését, hogy az alkotmány tiltsa a hatalom kizárólagosságra való törekvést. A beterjesztett anyagnál erőteljesebben kapott hangsulyt a kétkamarás parlament létrehozásának mérlegelése, s az is, hogy az egész alkotmányozási folyamatot a teljes nyilvánosság jegyében kell végigvinni. Az esti órákban berekesztett ülés második napirendi pontja az agrárpolitikai koncepció volt, amelyet Iványi Pál KB-titkár terjesztett elő. Kedden a tervezet feletti vitában folytatódik a tanácskozás, amelyen a szakma jeles képviselői kértek szót. Kimmel Emil véleménye szerint: - Ismerve személyiségüket, várhatóan szenvedélyes, a mezőgazdaság, illetve az ott dolgozók érdekeit markánsan figyelembe vevő vita bontakozik majd ki. Az ezt követő, harmadik napirendet Lukács János terjeszti elő: témája a megyei, városi pártértekezletek tapasztalatainak összegzése. A testület végül a különfélék között személyi kérdésekről is tájékozódik: már nyilvánosságot kapott, más fórumokon korábban eldöntött ügyeket vesz tudomásul. Az ülést követő nemzetközi sajtókonferencián bővebben erről is tájékoztatást adnak az illetékesek - mondotta végezetül a helyettes szóvivő. (MTI)
1989. február 20., hétfő 19:34
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
|