|
 |
 |
 |

- A kommunizmus jövője - 1. folyt.
|

John Lloyd ezután rátér a kommunizmus fő problémájára. Arra, hogy a társadalmi igazságosság köntösében a szabadságot rabolja el az emberektől. Hogy a kommunizmus bukása elkerülhetetlen, arra a legmeggyőzőbben éppen azok mutatnak rá, akik első kézből megtapasztalták, akik maguk is megpróbáltak fejjel nekimenni, s levonták meddő kísérleteik summáját: a kommunizmus a független szabad cselekvés, a független szabad gondolat szöges ellentéte, azzal teljességgel összeegyeztethetetlen. Azok, akik ugyanazt élték át, mint Alekszandr Szolzsenyicin, és áthatotta zsigereiket az emberevő állami ideológiával szembeni utálat, gondolkodásukat pedig az a meggyőződés, hogy az egyenmítosszal csakis az igazság vezérfonalát követve lehet és kell szembeszállni. A marxizmus fő áramlatai című három kötetes fő művében írja Leszek Kolakowski, hajdanán maga is a reformkommunizmus híve, hogy századunk legnagyobb káprázata, önámítása a marxizmus: Marx átvette és meghirdette a társadalmi egység romantikus elképzeléseit, a kommunizmus pedig megvalósította, mégpedig az ipari társadalmakban egyetlen lehetséges módszerrel - önkényuralommal. Adam Michnik, aki a Szolidaritás képviselőjeként most bent ül a lengyel parlamentben, miután hat éven át Jaruzelski börtönfalai vették körül, ezt a meghatározást adja: az emberiség végső megváltásáról kiagyalt kommunista álom valójában a kétségbeesés filozófiája, melyet reménynek csomagoltak. Másként: igazságosságnak álcázott hatalmi vágy. Milovan Gyilas szerint: ami egyetlen vallásnak sem sikerült, sikerült a marxista szocializmusnak. Az első eszme volt, amely az egész földkeregségen elharapódzott. És ez az eszme múlik ki most: a kommunizmus, amely a világ egyharmadán uralkodott, gyakorlatilag mindenütt halott. (folyt.)
1989. szeptember 12., kedd
|

Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
 |
|
|