Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 13.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MSZMP budapesti reformköre...

" Álláspontunk szerint a tárgyalások kudarcáért, az MSZMP vezetését terheli a felelősség időhúzó taktikája és a politikai realitások figyelmen kívül hagyása miatt. Nem az Ellenzéki Kerekasztal javaslatainak elfogadása csorbítaná az MSZMP hatalmi helyzetét és tekintélyét."
Amerika Hangja, Világhíradó:

Darvas Iván a csehszlovák és a magyar helyzetről

"Én rabokat szabadítottam annak idején 1956-ban. Politikai elítélteket engedtem ki a börtönből. Ez volt az én cselekményem, ezért engem három év börtönre ítéltek. Ebből csak kettőt ültem le, mert egy évét amnesztiával, közkegyelemmel elengedtek, utána még négy évig segédmunkás voltam, úgyhogy nagyjából veszítettem 6-7 évet."

Rubellel - a csőd felé

(Kármentő Imre)
München, 1989. április 13. (SZER, Magyar híradó) - Éppen 40 éve az
idén, hogy a budapesti tömegközlekedésben újfajta jármű jelent meg:
a troli. Az első troli járat a 70-es volt. Ezt a jelzést a népek
nagy vezére tiszteletére kapta: Sztálin akkor volt 70 éves. Az első
pesti trolibuszokat a nagy testvértől importáltuk. Rajta is volt
mindegyiken a felirat: az élenjáró szovjet ipar terméke. De került
más, állítólag korszerűbb talpalávaló: a budapesti metró kocsijait
is a szovjet ipar gyártja.
    
    Erről a szovjet iparról és általában az egész szovjet rendszerről
időközben ugyan kiderült, hogy nem annyira élenjáró, mint amennyire
borotvaélen járó - már ami azt a problémát illeti, hogy képesek
megújulni, vagy menthetetlenül lesüllyed a harmadik világ
szintjére, ám a magyar gazdaságot még mindig elnyűhetetlennek
látszó drótkötelek kapcsolják hozzá. Jó példa erre a metró-kocsi.
    
    A Ganz Villamossági Művek gazdasági igazgatója épp a minap mondta
el a Magyar Nemzet munkatársának, mennyire rossz üzlet a szovjet
metróvagonok megvásárlása. A Ganz metró kocsijai ugyanis jóval
olcsóbban üzemelnek. A kocsik több évtizedes élettartama során
tehát tetemes kárt szenved emiatt a magyar nemzetgazdaság.
    
    Persze nemcsak egy-egy ipari termék körül vannak efféle
visszásságok. A Ganz Villamossági Művek idézett szakembere arra is
rámutatott, hogyha a KGST tarthatatlan árrendszerén nem
változtatnak, akkor - idézem - "a magyar nagyipar strukturálisan
lehetetlen helyzetbe kerül. Előbb-utóbb jelentkezik a csőd, s ezzel
együtt egy olyan munkanélküliség, ami nem lenne indokolt és
szükségszerű, s amivel nem is tudnánk mit kezdeni".
    
    Véletlennek tetszett, de legalábbis gazdasági szempontból
bizonyosan nem az, hogy a Magyar Nemzetnek ugyanabban az április
elsejei számában, melyben a nagy múltú és régen világhírű Ganz
Villamossági Művek hanyatlásáról és egzisztenciális gondjairól
olvashattunk, az egykori Óbuda Hajógyárról is áll tudósítás. A
magyar nehéziparnak ez a másik, régi és hírneves gyára ugyancsak a
szovjet kapcsolatok jóvoltából küszködik ma a fennmaradás
gondjával. Évtizedeken át kénytelen volt csak a szovjet piacra
szállítani, mindenkor a szovjet félnek megfelelő, irreális árakon.
    
    Emiatt jószerint kiszorult a legtermészetesebb életteréből: a Duna-
medencéből.
    
    Vajon nem aggasztó-e az említett tények hallatán Kállai Gyulának az
a kijelentése, mely az MSZMP Központi Bizottsága legutóbbi ülésén
hangzott el, s amely szerint alapvető viszonyunk a Szovjetunióhoz
nem változott meg? Nem épp az alapvető viszonyt kellene
megváltoztatni a másod-, harmadrangú részletek módosítása helyett?
    
    +++
    


1989. április 13., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Nagy figyelemmel, némi reménnyel, de nem kisebb szkepticizmussal hallgattam rádiójukban a Szűrös Mátyással készített inteirjút. Kétségtelen, a civilizált és remélhetőleg őszinte hang egy pártvezető részéről nem kis dolog a több évtizedes torzítás, bűnös hallgatás, avagy mellébeszélő párt bikkfanyelv után. Ne vegyék tehát rossz néven, hogy sikeres műsoruk címén felbuzdulva és Kasza úr válaszát is remélve, hangot adva forgatom tehát a gondolataimat. Vitába szállnék például a kérdezett kijelentésével, miszerint Magyarország külpolitikája régen és 45 után teljesen egyoldalú volt. Horthyék külpolitikája korántsem volt olyan egyoldalú, mint a béketábor szellemével átitatott ötvenes, sőt hatvanas éveké."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD