Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 13.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az MSZMP budapesti reformköre...

" Álláspontunk szerint a tárgyalások kudarcáért, az MSZMP vezetését terheli a felelősség időhúzó taktikája és a politikai realitások figyelmen kívül hagyása miatt. Nem az Ellenzéki Kerekasztal javaslatainak elfogadása csorbítaná az MSZMP hatalmi helyzetét és tekintélyét."
Amerika Hangja, Világhíradó:

Darvas Iván a csehszlovák és a magyar helyzetről

"Én rabokat szabadítottam annak idején 1956-ban. Politikai elítélteket engedtem ki a börtönből. Ez volt az én cselekményem, ezért engem három év börtönre ítéltek. Ebből csak kettőt ültem le, mert egy évét amnesztiával, közkegyelemmel elengedtek, utána még négy évig segédmunkás voltam, úgyhogy nagyjából veszítettem 6-7 évet."

TÜF-iroda Budapesten

Köln, 1989. április 13. (Deutschlandfunk) - Az ötvenes évek
közepétől alakultak meg a Szövetségi Köztársaságban az első műszaki
ellenőrző egyesületek, melyeknek német rövidítése - a TÜF - az idők
folyamán a köztudatban egyenlővé vált a műszaki vizsga fogalmával.
    
    Az egyesületek az elmúlt esztendők folyamán tevékenységi körüket
állandóan bővítették, sőt működésüket külföldre is kiterjesztették.
    
    Legutóbb Budapesten jött létre egy TÜF-iroda. - Zalai Károly
beszámolóját hallják:
Tulajdonképpen a gőzkazánok rendszeres műszaki ellenőrzésére
alakultak meg az első egyesületek. Ezt követte a gépkocsik műszaki
vizsgájának lebonyolítása, mely tevékenység aztán egyre több gépi
berendezésre terjedt ki a felvonóktól kezdve a hullámvasutakon
keresztül egészen az atomerőművekig.
    
    Ma már 11 TÜF-központ üzemel, 450 vizsgáló állomással, több mint 4
ezer alkalmazottal, mintegy 530 millió márkás évi forgalommal.
    
    Külföldön 20 TÜF-állomás működik, ahol 500 alkalmazott végzi az
autók műszaki vizsgálatát, de olyan speciális feladatokat is
vállalnak, mint a környezetvédelmi és biztonságtechnikai tanácsadás
vagy például a helyi termékek fölülvizsgálata a nyugatnémet
importnormáknak megfelelően.
    
    Természetesen az egyesületek munkájának legnagyobb részét ma is a
gépjárművek műszaki vizsgája jelenti, melyet az autók
rendszámtáblájára ragasztott kör alakú vignettával jeleznek.
    
    Ezekről mindenki leolvashatja, hogy a gépkocsi következő műszaki
vizsgája mikor lesz esedékes. Az új személygépkocsik műszaki
vizsgája három évre szól, azután pedig kétévenként kell az autókat
vizsgáztatni.
    
    A különféle TÜF-állomások évente mintegy 12 millió gépkocsit
ellenőriznek. Az egyesület 1987 óta 130 márkáért személyes megbízás
alapján is készít szakvéleményt, ami az autók becslését
tartalmazza.
    
    Ez a használt gépjárművek forgalmában jelentős segítség, különösen
a Szövetségi Köztársaságban, ahol évente 6 millió személygépkocsi
cserél gazdát.
    
    Természetes, hogy a TÜF szakemberei a műszaki vizsgák során óriási
tapasztalatokat gyűjtöttek. Ezért örvendetes, hogy ezen
ismereteiket tavaly óta évenként megjelenő kiadványban összegzik.
    
    Az első füzet TÜF-riport 1988-89 címmel jelent meg, és néhány hét
alatt el is fogyott. Második kiadása - a hírek szerint - a nyár
elején kerül piacra.
    
    A füzet évjárat és típus szerint rangsorolja az autókat hibáik
alapján. Ezen kívül megtalálhatjuk benne 78 leggyakrabban vásárolt
típus hibaleírását is. Ez talán nagyobb segítséget nyújt a használt
autók vételénél, mert a vevő megtudhatja konkrétan, hogy a kívánt
modellnek mik a leggyakoribb hibái. így például a Volkswagen Golf,
mely három éves koráig az egyik legnépszerűbb használt autó, a
ranglistán csak a 28-ik helyen áll, mert - és ezt a Golf
hibaleírásából tudhatjuk meg - fényszórói korán rozsdásodnak.
    
    Érdekes adat, hogy az új személygépkocsik - a TÜF ez alatt a három
évnél fiatalabb autókat érti - 4,8 százaléka túl gyorsan
meghibásodik. A kocsikat vizsgáztató mérnökök véleménye szerint a
négy évesnél öregebb autók leggyakoribb hibái a kézifékben, a
kipufogóban, a fényszórókban, a fékrendszerben, a kerekekben és az
olajveszteségben jelentkeznek, a tíz éves autók legnagyobb
ellensége pedig a rozsdásodás.
    
    A japán kisautók nemcsak az ADAC meghibásodási statisztikáján,
hanem a TÜF ranglistán is előkelő helyen állnak. Ugyanakkor - és ez
a német autógyárak legsúlyosabb érve ellenük - öregedésükkel
egyenes arányban nő meghibásodásuk száma is. A Toyota mégis sztár
lett, a Honda Civic, valamint Mitsubishi Colt pedig 8-10 éves
korára az utolsó helyekre csúszik. +++


1989. április 13., csütörtök


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Nagy figyelemmel, némi reménnyel, de nem kisebb szkepticizmussal hallgattam rádiójukban a Szűrös Mátyással készített inteirjút. Kétségtelen, a civilizált és remélhetőleg őszinte hang egy pártvezető részéről nem kis dolog a több évtizedes torzítás, bűnös hallgatás, avagy mellébeszélő párt bikkfanyelv után. Ne vegyék tehát rossz néven, hogy sikeres műsoruk címén felbuzdulva és Kasza úr válaszát is remélve, hangot adva forgatom tehát a gondolataimat. Vitába szállnék például a kérdezett kijelentésével, miszerint Magyarország külpolitikája régen és 45 után teljesen egyoldalú volt. Horthyék külpolitikája korántsem volt olyan egyoldalú, mint a béketábor szellemével átitatott ötvenes, sőt hatvanas éveké."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD